Constructie
Dat een accu zichzelf ontlaadt is een bekend verschijnsel. Hoeveel
ontlading in hoeveel tijd is een onbekende factor. Accufabrikanten
zijn meestal zuinig met hun gegevens. Soms zie je grafieken van
het ontladen van accu's met verschillende belastingen. Deze gegevens
vertellen waartoe een accu in staat is. Dus hoeveel stroom er in
bepaalde tijd geleverd kan worden. De
samenstelling van de accuplaten dus de materialen die toegepast
zijn, soort elektrolyt en temperatuur, zijn de belangrijkste factoren
en bepalen de geschiktheid en het doel waarvoor hij gebruikt zou
kunnen worden. Kort samengevat wordt er
gekeken of een accu veel stroom kan leveren in korte tijd of dat hij
alleen maar geschikt is voor een lage belasting over een langere
periode. Zo kunnen we onderscheid maken maken tussen een startaccu
of een lichtaccu.
Hoge startstroom
Voor ons is het alleen maar belangrijk dat hij een grote startstroom
kan leveren. Dit vereist een andere constructie en kan tevens
bepalend zijn voor de mate van zelfontlading. Uiteindelijk zijn er
door de fabrikant wat summiere gegevens vrijgegeven waar je weinig
mee kunt. Zo zou een normale loodaccu een zelfontlading hebben van
ongeveer 5% per maand.
|
Dit gegeven kan
variëren en is ook nog afhankelijk van de temperuur en niet te
vergeten de leeftijd van de accu. Deze 5% zellfontladingswaarde
kunnen we ongeveer halveren als de temperatuur ook de helft van de
gemeten testwaarde is. In principe is dat een gunstig gegeven.
Wanneer we de temperatuur genoeg verlagen treedt er ook geen zelfontlading
meer op. Een bijkomend nadeel is dan wel dat de accucapaciteit
ook evenredig minder wordt. Een accu waarmee niet gestart kan worden
daar hebben we niet zo veel aan. Wanneer na zo'n koude periode de accu
weer naar een normale temperatuur is gebracht zijn we in deze tijd
door zelfontlading al zoveel energie kwijtgeraakt dat we kunnen
spreken van een behoorlijke slijtageslag. Niet gunstig dus en dat
betekent dat we onder alle omstandigheden de accu niet in de
gevarenzone mogen brengen willen we geen accuschade toebrengen.
Simpel samengevat moet de accu weer geladen
worden voordat we deze sulfateergrens hebben bereikt en dat is voor
een 6 Volt accu een spanning van 6,2 Volt en voor een 12 Volt accu
12,4 Volt.
|
De gegevens in de
grafiek bepalen wanneer de accu weer geladen moet worden. De
ontladingstijd wordt in de grafiek in weken aangegeven.
Klik hier voor de grotere
grafiek om zelf de ontlading van je accu bij te houden.
Is de Tractionmotor een moeilijke starter wacht dan niet tot de
sulfateergrens is bereikt maar start wanneer er nog 75% capaciteit
aanwezig is. De tijd die inmiddels verstreken is kunnen we best
acceptabel noemen zodat we in totaal maar een paar keer hoeven te
laden.
|
Manier van
laden
De manier van laden heeft invloed op de levensduur van de accu. Als
we bijvoorbeeld alleen maar met een druppellader laden dan zullen de
loodplaten verharden en hun capaciteit verliezen. Alleen laden met
een gewone acculader zorgt ervoor dat de accu nooit vol komt. Een
samenspel van gewoon laden en daarna een
vereffeningslading toepassen is al een hele verbetering. Nog beter
is de accu iets te ontladen met daarna een gewoon laadproces gevolgd
door een vereffeningslading (druppellading). Voor de meeste
Tractionisten onder ons een behoorlijk omslachtige procedure, daarom
zijn er moderne acculaders die al dat werk van ons overnemen. Jammer
dat deze acculaders alleen voor 12 Volt accu's verkrijgbaar zijn.
Tractions met een 6Volt boordspanning zullen zich dus moeten
behelpen met de standaard acculaders en druppelladers.
Goede
oplossing
Een accu moet werken al is het maar een klein beetje. Laden en
ontladen moeten zich afwisselen dan pas kunnen we er maximaal profijt
van hebben en kunnen we rekenen op een lange levensduur. Een
mogelijkheid om dat te bereiken is "Accu bepaalt
onderhoud" uitvoeren. Wanneer we de accu op deze manier
behandelen zijn we van een heleboel omslachtig werk af en blijft
de accu in een goede conditie. Het is verstandig, vooral als we
weinig gebruik maken van onze Traction, de procedure die voor de
wintermaanden wordt aanbevolen deze ook in de zomermaanden toe te
passen. Voorwaarden zijn dan wel dat we het ontlaadproces van de accu
moeten leren kennen. Hebben we deze gegevens genoteerd, dan hoeven
we alleen nog maar rekening te houden met de veroudering van de
accu.
Extra
informatie op de grafiek
Wat we zien is dat de spanningsdaling tot op zekere hoogte gelijkmatig verloopt. Er komt namelijk een moment dat de daling wat
progressiever plaatsvindt. Dit moment is niet afgewacht omdat een
tijdslimiet van 2 maanden toch een mooie uitkomst is. Dit moet zeker
door een goede accu gehaald kunnen worden.
Wat we in grote lijnen kunnen stellen is dat hoe sneller de daling
inzet, in vergelijk met de grafiekgegevens, des te slechter de accu
is.
|