Home               Wielen overzicht
 

      Wielen balanceren

Voor de meeste mensen is het vanzelfsprekend dat wielen, inclusief de banden, uitgebalanceerd dienen te worden. Niets is minder waar als we terug gaan in de tijd van de Traction Avant waar een auto niet hard kon rijden en het wegennet dit ook niet toeliet gezien de uiterlijke staat hiervan.

Balanceren vroeger
Dat je niet ongestraft kon gaan rijden met een auto zonder iets te balanceren dat wisten ze bij Citroën ook wel. Daarom werden alleen de velgen uitgebalanceerd door middel van laspuntjes, daar waar nodig, aan te brengen aan de binnenzijde van de velg. Hierdoor werd een redelijke statische balans verkregen die voor die tijd ruim voldoende was. Het wegennet was in die tijd ook niet bepaald uitnodigend en geschikt om met een auto hoge snelheden te behalen. 

Eenvoudige balanceerinrichting
Na de oorlog is er veel veranderd en dat zien we terug aan de Citroën 2CV, de Citroën HY en de latere type Citroëns waar wel balanceren werd toegepast. Dat balanceren kon dan gebeuren met een bandenbalanceerapparaat zoals  op de nevenstaande foto te zien is. Hier kon een velg opgelegd worden inclusief band door middel van een bijpassende tussenring waarna het balanceren kon plaatsvinden. Voor de juiste balancering kon gebruik gemaakt worden van een klein waterpasje in het midden van deze balanceerinrichting. Door loodjes in de rand van de velg te leggen kon een juiste balans verkregen worden. De libel van het waterpasje moest zich dan wel in het midden van een merkteken bevinden.
Na dit alles werd er definitief met een speciale tang-hamer het loodje aangebracht.

Kruissnelheid 80 km per uur
Bij een Traction Avant is het eigenlijk niet nodig om de wielen te balanceren omdat als we de kruissnelheid aanhouden, de snelheid zodanig is dat er bijna geen onbalans is. De kruissnelheid voor een Traction Avant is ongeveer 80 kilometer per uur. Dit is ook de grens waarbij onbelans zich kan manifesteren of nog net niet. Het is afhankelijk van de mate van onbalans en is bij elke auto verschillend ook als de auto's gelijk zijn aan elkaar.

Moderne balanceerinrichting
Als we toch de wielen van een Traction Avant willen balanceren is dat niet zo eenvoudig. De meeste moderne bandenbalanceerapparatuur kunnen niet overweg met de beugel die op de velg is gelast ten behoeve van de wieldop. Een speciale aanpassing hiervoor is dan noodzakelijk.
Als we toch voor balanceren kiezen met het doel hogere snelheden te behalen met de Traction kan dat in sommige gevallen teleurstellend zijn voor wat het resultaat betreft. Er kunnen ondanks het balanceren trillingen onstaan die eigenlijk zijn terug te voeren naar de aandrijfunit. Denk hierbij aan bijvoorbeeld smeernippels. Onder deze omstandigheden is het dan verstandig de aandrijfinrichting mee te nemen bij het proces van balanceren. Deze oplossing wordt ook bij moderne auto's toegepast.


Klasieke bandenbalanceerinrichting.


Bandenbalanceerinrichting met in het midden een waterpasje.

Naar boven

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015