Het
luchtfilter heeft de taak de aangezogen lucht door de motor te
filteren en fungeert tevens als ruisdemper. Er zijn verschillende
vormen voor de Traction toegepast.
Het
uitfilteren van stof en zand zijn het belangrijkste omdat deze
schadelijk zijn voor de motor. Belangrijk is natuurlijk dat de
aangezogen lucht zo weinig mogelijk weerstand ondervindt want de
motor kan hierdoor in ademnood raken waardoor de
lucht-brandstofverhouding wordt verstoord. Dit heeft natuurlijk
gevolgen en we krijgen dan te maken met een hoger brandstofverbruik. De
oppervlakte van een papieren element wordt daarom zo groot mogelijk
gekozen. Anders ligt het bij de originele filtering van de Traction
die een redelijke open constructie bevat waarbij je moeite moet doen
om deze dichtgeslibt te krijgen. Bij de schuimvariant van filtering
is het uitkloppen van tijd tot tijd aan te bevelen omdat hierbij de
poriën wel dicht kunnen gaan zitten net als bij het papieren
element. Gelukkig hoeven we ons in ons land, en dat geldt voor bijna heel
Europa, weinig zorgen te maken voor veel stof in onze luchtfilters
ook gezien de weinige kilometers die we maken. De
tweede taak van het luchtfilter is dat hij werkt als ruisdemper. Het
aanzuigen van lucht maakt natuurlijk lawaai. Door het filter of
filterelement een bepaalde vorm mee te geven kunnen we het
aanzuiggeluid voor een groot deel elimineren en dit heeft verder geen
invloed op de werking van de motor.
Ook een klein filter
kan volstaan maar zal wat vaker gereinigd moeten worden in verhouding
tot de grotere types. Het binnenfilter ziet er uit als van een
pannespons.
Verschillende
types en vormen van luchtfilters. Op de rechter
foto is het Miofilter te zien terwijl er ook Tractions zijn
uitgerust met het Vokes filter. Ook is het nu mogelijk om het
binnenwerk van het filter te vervangen door een papieren element.
Ook kan de totale filterbehuizing vervangen worden door een
vervangbaar filterelement.
Filterelement
die de complete Mio of Vokes luchtfilterbehuizing vervangt.
Wordt in een kleinere vorm vaak toegepast op de Engelse
SU-carburateurs in twin uitvoering en je ziet ze ook wel eens met
dubbele Solex carburateurs.
Een Mio
Traction luchtfilter
uitgerust met een 2CV schuimfilter. Van tijd tot tijd dit filter uitblazen, of
als het nodig is uitwassen. Het rechter gedeelte binnen in de
filterbehuizing is de ruisdemper.
Enkele voorbeelden
van Luchtfiltering
Pijp
(cylindrisch) luchtfilter. Het binnenfilterelement is te vergelijken met een
papieren
gevouwen exemplaar.
Vokes
Luchtfilter
Miom Luchtfilter.
Slechte
filtering:
De donkere
kleur van de bougie kan soms komen door de slechte filtering van het
luchtfilter. Meestal gebeurt dit bij de eerste
start al en zal pas na een lange rit verdwijnen. Zolang
het gemiddelde brandstofverbruik binnen de grenzen blijft hoeven we
ons hierover geen zorgen te maken. Het grijskleuren van de bougie
door de toevoeging van lood in de benzine is al lang verleden tijd.
Belangrijk is een bougie te gebruiken met een goede
temperatuurwaarde. Zie ook "welke bougie".