Home                    Verhalen over techniek         

 
  Welke brandstof ?


We hebben het over benzineschaarste voor onze Traction Avant. In 1974 leek het er op dat de benzineschaarste voorgoed zijn intrede had gedaan, maar gelukkig waaide dat over. Nu krijgen we een nieuw tijdperk van benzine-schaarste maar dan in een andere vorm. We weten dat benzine uit diverse componenten bestaat en net als bij olie worden hier dopes bij gedaan om de auto onder andere bij koude start gemakkelijker aan te laten slaan. Er zijn meer functies, maar die laat ik even terzijde. Belangrijker is het bijmengen van bio-ethanol die een lagere calorische waarde bezit dan benzine en dus een groter verbruik met zich mee brengt. Op dit moment wordt al 5% bio-ethanol bij onze brandstof toegevoegd, wat in de toekomst meer moet worden. Hier zijn al afspraken over gemaakt in Europees verband. Het wordt een probleem als de toevoeging meer dan15% gaat bedragen, dan is er een ander type motor vereist die nu al op de markt is, de zogenaamde Flexifuel-auto. Deze bezit een sensor om te zien wat er voor een  brandstof in de tank zit zodat hij het motormanagement aan kan passen. Bio-ethanol tast namelijk diverse materialen aan zoals aluminium, maar ook ijzer en rubber. We zien het gevaar al voor onze Traction met zijn metalen brandstoftank en rubberen slangen en wat dacht je van onze aluminium carburateur. Deze worden allen aangetast. Verder moet de smeerolie vaker ververst worden, gezien de agressieve eigenschappen van bio-ethanol. Tot slot heeft bio-ethanol slechtere koudstarteigenschappen en daar zitten we ook al niet op te wachten. Moeten we weer terug in de tijd van de gasgenerator of toch maar beter op LPG gaan rijden?  

 

     

 


Nieuw van Michelin

Michelin heeft een nieuw wiel uitgevonden en ook al uitbesteed aan diverse bedrijven zoals Heuliez en Venturi. Het nieuwe is dat de aandrijving in het wiel zit, maar dat is niet alles, ook de vering en het remsysteem zijn geïntegreerd in het wiel. Aandrijving en het remsysteem zijn allen elektrisch uitgevoerd met de nodige elektronica voor de bediening. Is dit misschien een oplossing voor onze Traction, oude wielen eraf en elektrische erop. Geen olie verversen meer en altijd starten. Tenminste als de accu’s vol zijn. De oude motor laten we natuurlijk gewoon zitten. Originaliteit staat bij ons hoog in het vaandel! 
Nog even geduld.

 


Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door 
Ben E Kulsdom.

Naar boven

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015