Langzamerhand
wordt het steeds moeilijker bougies voor onze Traction te krijgen en
als we bougies kunnen bemachtigen zitten we nog met de warmtegraad.
Voor de Traction Avant is het dan ook belangrijk het juiste type te
hebben in verband met de koude starts,het lang op de choke of
stationair draaien van de motor, slechte compressie enz. Dit alles
heeft vervuiling van de bougie tot gevolg die zelfs met een rit van
10 kilometer of meer niet schoon te branden is. Ook oude brandstof,
door het lange stilstaan van de auto, draagt hiertoe bij. Het
probleem van nieuw ontwikkelde en hedendaagse bougie is dat de
schachtlengte te lang is voor onze auto (*). In de Traction wordt
gebruik gemaakt van M14 bougies met korte schacht. Willen we toch
gebruik maken van moderne bougies, dan zal er een aanpassing moeten
komen in de vorm van een tussenring om het teveel aan lengte weg te
werken. Dit zou een tussenring kunnen zijn met een extra koperen
ring als afdichting. Geen probleem dus meer om nieuwe moderne
bougies te kopen.
|
 |
Zitten
we nog met het probleem van de warmtegraad aanpassing. Hier heeft
Bosch wat op gevonden met de Super 4 bougie die meerdere warmtegraadgebieden overlapt. Verder wordt
gebruik gemaakt van glij-vonktechniek die de bougie
zelfreinigend maakt. Door
de speciale constructie van de bougie neemt de vonk de weg van de
minste weerstand en dat is dan de roet- of koolaanslag die op het
porselein zit. Roet- of koolaanslag is immers een goede stroomgeleider.
De vonk brandt nu de aanslag weg en zal vervolgens daarna weer de
luchtweg kiezen. Deze bougie, zo wordt beweerd, zou ook voor oudere
auto’s geschikt zijn.
|
 |
Enkele voordelen:
(volgens leverancier)
Verder nog meer
goed nieuws:
-
Merkbaar verbeterde
acceleratie
-
Een duidelijk
rustiger loop en superieure elasticiteit van de motor
-
In
de fabriek afgestelde elektrode-afstand
|
|
a
Luchtvonk b
Luchtglijvonk |
Het laatste goede
nieuws zijn natuurlijk goede verkoopargumenten, maar ons spreekt het zelfreinigende
vermogen en het grote warmtegraadbereik het meeste aan. Ook door
de aangespitste massa-elektrode van de Super 4 bougie wordt er aan
de ontstekingsvonk minder energie onttrokken dan bij traditionele
bougies het geval is. De bougies halen dan ook een groter
rendement.
Bosch zou Bosch niet zijn als er bij nieuwe bougies ook geen
nieuwe coderingen zouden komen, dus ook hier de nieuwe codering
aanduiding 4WR78, 4WR78G, 4WR78X en de 4HR78, 4HR78X, waarvan de
4WR78 de meest toegepaste is.
|
|
De tussenring:
Met behulp van een draaibank wordt
het middelste gedeelte van de bougies eruit gehaald, zodat we een
mooi passende ring krijgen. De bougie die zich uitstekend hiervoor
leent is van het merk Champion. De losse afdichtingsringen kunnen we
eventueel hergebruiken in plaats van koperen ringen. Waarschijnlijk
kunnen we volstaan met één afdichtingsring voor een goede afdichting.
De montage en het aanhaalmoment blijft natuurlijk gelijk aan de oude
situatie.
|
|
|
|
|
De tussenring hier afgebeeld is voor
gebruik van één afdichtingsring. Wil men twee afdichtingsringen
toepassen, dan moet de tussenring iets smaller afgedraaid worden.
|
De schroefdraadlengte van de nieuwe
bougie is nu met één afdichtingsring gelijk aan de oude situatie.
De totale lengte van de nieuwe bougie is met ongeveer 6 mm
toegenomen wat geen bezwaar is.
|
De nieuwe Bosch super 4 bougies met de
losse ringen. De nieuwe Bosch super 4 bougie moet met een interval
van 30000 Km vervangen worden, omdat de 4 elektroden niet bijgesteld
kunnen worden. Deze zijn van fabriekswege eenmalig ingesteld op de
juiste afstand.
|
2e
optie, bougie zonder tussenring:
Wanneer
we de cilinderkop van de Traction aan de binnenzijde bekijken, dan
zien we dat de bougieschacht onder een geringe hoek in de kop zit.
Deze constructie geeft zoveel ruimte dat er gemakkelijk een bougie
in past met langere schacht. De overblijvende ruimte tussen bougie
en zuiger zal dan ook geen problemen geven. Ook
voor vonkoverslag is deze afstand te groot. Omdat onder
deze omstandigheden de vonk wat meer centraler plaatsvindt, zal de
ontbranding ook wat beter verlopen. Een nadeel is, dat een gedeelte
van de schroefdraad van de bougie zich in de verbrandingsruimte
bevindt, hierdoor kan zich gemakkelijk koolaanslag op afzetten. Het
verwijderen van een bougie wordt dan praktisch onmogelijk. Een
oplossing is dan ook om een gedeelte van de schroefdraad dat in de
verbrandingskamer uitsteekt te verwijderen. Dit kan het beste
gebeuren op een draaibank.
We hebben nu twee mogelijkheden gezien en de keuze is dan ook
afhankelijk van de persoonlijke voorkeur. De laatste optie zou een
betere verbranding kunnen zijn, maar bewezen is dat niet. De
praktijk zal hier dan ook wat duidelijkheid in moeten
brengen.
|
(*)
Bij de meeste auto is het niet mogelijk een bougie met lange schacht
toe te passen zonder gebruik te maken van een tussenring.
Gelukkig is dat met een kleine aanpassing wel mogelijk bij onze Traction
Avant, zie optie 2.
|
De
eerste bevindingen van
de Bosch Super4 2
November 2008
De Bosch Super 4 bougies in de Traction geplaatst en met 2,7 Kgm
vastgezet. Starten ging probleemloos, want hij sloeg na de tweede
startpoging aan. Meestal moet er na langdurige stilstand
toch drie pogingen gedaan worden om hem aan de praat te
krijgen. Dit is nog niet zo heel bijzonder omdat de brandstof ook
opgepompt moet worden. De motor bleef lopen toen ik de
choke voor de helft indrukte en dat is wel bijzonder omdat
hij met de oude bougies dan meestal afslaat. Ook kon ik de auto
meteen uit de garage rijden wat meestal ook niet mogelijk is. Er was
dan onvoldoende vermogen en de motor had dan meestal ook de neiging
af te slaan. Nu ging dat wel en toen de auto eenmaal buiten stond de
choke helemaal ingedrukt om te zien wat er zou gebeuren. Het heeft
mij verbaasd hoe langzaam hij bleef lopen, uiteindelijk sloeg hij
dan toch af. Er waren dus duidelijk wat koudstart verbeteringen waar
te nemen. Hierna hebben we een rit gemaakt van ruim 300 kilometer,
grotendeels afgelegd op de autobaan met een snelheid van zo rond de
80 kilometer per uur. Afgetankt en gekeken naar het verbruik. Ook
hier was een lichte verbetering waar te nemen. Normaal schommelt het
verbruik zo rond de 1 op 8.5, nu was het 1 op 9.3 . Op zich zegt dit
nog niet zo heel veel, daar is de test te kort voor, maar het ziet
er in de eerste plaats wel goed uit. Thuis heb ik de bougies eruit
gehaald om te kijken hoe ze er uit zouden zien na 300 kilometer. De
vonk-glijtechniek was duidelijk zichtbaar. Op de plaatsen van de
buitenelektrode kon je het schone porselein zien, terwijl er naast
de elektrode een lichte verkleuring was waar te nemen. In ieder
geval is dit een goed begin. Het testen
gaat verder.
|
|
Duurtest
van
de Bosch Super4 augustus 2011
Inmiddels
zijn we een aantal jaren en kilometers verder om een indruk te
krijgen over de werking van de Bosch Super 4 bougie. De Traction
Avant heeft dan ook zijn best gedaan om zijn deugdelijkheid in deze
duurtest te bewijzen. Lange ritten, korte ritten, het maakte niet
uit onder welke weersomstandigheden er werd gereden, de Bosch Super
4 bougie presteerde geweldig. Een goede keuze dus en voor de
toekomst verzekerd van een bougie waar we nog lang plezier van
kunnen hebben ook gezien zijn leverbaarheid. Nogmaals vermeld, de
bougie hoef je nooit meer af te stellen en ook het schoonmaken
behoort tot het verleden. Alleen de levensduur is maar 30.000 km
maar dat is toch
ruim voldoende, of niet!
Inmiddels is de belangstelling voor deze bougie zo groot dat hij bij
verschillende verenigingen wordt aangeprezen. Zelfs bij de Traction
Avant Nederland club is deze bougie verkrijgbaar als set, inclusief
de bougiekabels. |

Na ongeveer 8000 km
inclusief de toepassing van bovensmering ziet de bougie er zo uit.
Het donkere deel midden op het porcelein komt door onvoldoende
belichting tijdens de opname! |
|

|
|
|
Goed
nieuws
Goed nieuws voor mensen die niet zo van knutselen houden voor het
passend maken van een bougie zoals boven omschreven. Door een
medetractionist zijn de volgende gegevens gevonden:
De WR typen zijn in drie warmte-graden verkrijgbaar, WR57, WR78 en
WR91 waarvan de 57 de koudste en de 91 de warmste is.
Zoals reeds eerder genoemd is de WR78 de meest toegepaste en nu komt
het, de WR78 is ook met toevoeging G verkrijgbaar en dat betekent
dat deze bougie een korte schachtlengte heeft. Een bougie die zonder
aanpassing meteen in de Traction geplaats kan worden.
Alleen de WR78G is met korte schachtlengte verkrijgbaar. Goed
nieuws dus!
Voor
een warmer of kouder type dan de WR78 zal dus nog een aanpassing
nodig zijn.
|
|

Bosch Super 4 WR78G
Voor-
en nadelen Bosch super 4 bougie
(november 2014)
Plus
De test met de Bosch super4 bougie gaf in de eerste instantie alleen
maar positieve resultaten. Zo had deze bougie een groter
warmtebereik en was ook nog zelfreinigend. Als vervanger voor alle
andere bougies een goede optie omdat deze goed verkrijgbaar was.
Min
Zoals vaak met alles het geval is heeft deze bougie ook nadelen. Een
ervan was de levensduur van 30.000 kilometers hetgeen in
vergelijking met andere bougies niet erg veel is. Voor een oldtimer
hoeft dit geen probleem te zijn omdat er in de praktijk sowieso
weinig kilometers gereden worden.
Door deze bougie te testen in een auto die dagelijks gebruikt werd,
bleek het door de fabriek opgegeven aantal kilometers niet te kunnen
worden gehaald. Startproblemen deden zich al voor bij 15.000
kilometers.
De vier massa elektroden blijken in de praktijk wel erg ver uit
elkaar te staan ten opzichte van de centrale elektroden waardoor de
bobinehoogspanning niet toereikend was voor een behoorlijke vonk.
Enige aanpassing was noodzakelijk voor een verbetering van de
vonkkwaliteit.
Lees het verhaal “Levensduur
bougies”.
Bosch
Super 4 bougie en bovensmering (juli 2015)
Dat bovensmering ook onschuldige gevolgen kan hebben zien we
terug op de bougie die op de massa elektrode wat roet heeft
achtergelaten. Je kan het vergelijken met een motor die wat
olie verbruikt. Normaal komen we roetvorming ook tegen op het
porselein van de bougie en dat betekent kortsluiting voor een
hoogspanningsvonk. Roet is immers geleidend voor
elektriciteit. Gelukkig zien we dat bij deze Bosch Super 4
bougie niet en dat betekent dat hij zijn werk uitstekend
gedaan heeft. Het betekent ook dat de warmtegraad goed is en
dat is wel het allerbelangrijkst. Wanneer we voor een ander
type bougie kiezen of al gebruiken, zorg dan dat de
warmtegraad hoog genoeg is. Beter een te warme als een koude
type bougie gebruiken. Het enige nadeel is dat een te warme
type bougie wat sneller slijt.
Foto rechts
Ondanks dat er
bovensmering (extra olie bij de benzine) werd toegepast is het
porselein nog mooi schoon gebleven. De bougie op de foto zijn
bougies met lange schacht waarbij tussenringen zijn toegepast
omdat deze anders te ver in de verbrandingskamer zouden
steken. |

Bosch Super 4
Bougie na ruim 10 000 km gebruik. |
|
|