Verschillende soorten lagers
De waterpomp heeft een kogellager aan de voorzijde en een glijlager
aan de pompkant. Beide lagers moeten op verschillende manieren
gesmeerd worden. Zelfs bij het glijlager zijn er verschillende
afdichtingen en mogelijkheden van smeren.
Kogellager smeren venzijde
Het kogellager heeft een smeernippel en je zou denken dat het smeren
ervan het eenvoudigst is maar niets is minder waar omdat in veel
gevallen bij een waterpomp-revisie een kogellager gemonteerd wordt
met dichte zijden. Het zijn zogenaamde stofdichte lagers die geen
smering behoeven omdat deze al zijn verpakt met vet. Het smeren
van zo'n lager is dan ook weinig zinvol omdat het vet niet bij de
kogels van het lager kan komen en wordt tegengehouden door de afdichting.
Ideaal zou zijn een lager monteren met aan een zijde een
afdichting. Deze "stofdichte" afdichting moet dan aan de
zijde van de ven zitten. Het lager van vet voorzien is nu wel
mogelijk.
Het smeren van
het kogellager
Het smeren moet spaarzaam geschieden. Bij gebruik
van een vetspuit zie je al snel aan de zijkant van het lager vet
verschijnen. Dit overtollige vet heeft geen functie en kan het beste
worden verwijderd Het gebruik van watervast vet is aan te
bevelen.
Glijlager
Aan de pompkant treffen we een bronzen glijlager aan die met olie en
soms ook wel met vet gesmeerd kan worden. Bij gebruik van olie kan
men met een paar druppels motorolie volstaan. Ook hier kan eventueel TSL
toegepast worden omdat deze olie niet door water verdreven kan
worden, ook niet als de afdichting enigszins zou lekken. Bij een
lekkage zal de sael (afdichting) vervangen moeten worden waarbij wel
een controle van de pompas moet plaatsvinden in verband met eventuele
slijtage of beschadigingen. Is de pompas beschadigd dan zal ook deze
moeten worden vervangen omdat alsnog lekkage optreedt ondanks het vernieuwen van de seal.
Glijlager met vetsmering (foto 2)
In plaats van olie, zie foto 1, wordt hier vet toegepast. Ook
hier kan het best watervast vet gebruikt worden.
Vetafdichting met vetkoord voor oude
type Tractions
Bij deze constructie wordt als afdichting gebruik gemaakt van
vetkoord in combinatie met vet. De druk op het vetkoord door de
schroefring die voor een waterdichte afdichting moet zorgen niet
verder dan noodzakelijk aandraaien.
Bij gebruik van vet zou schroefasvet in aanmerking kunnen komen
zoals die wordt toegepast in de pleziervaart. Volvo Penta heeft voor dit doel
speciaal vet ontwikkeld met langdurige werking en deze is
verkrijgbaar in een tube.
Foto 4
Hier zien we de watersael of
waterpompafdichtingsring. Wees voorzichtig met het op de pompas
schuiven van deze afdichting en gebruik wat vet bij het opschuiven
ervan om beschadiging te voorkomen. Let ook op de juiste manier van
plaatsen dus niet verkeerd om.
Artikel: 456.399 Afdichtingsring (Bague d'étanchéité) diameter
int. 15mm, ext. 35mm.
|
Foto 1:
Glijlagersmering met olie. Af en toe een druppeltje motorolie is
voldoende.
Foto 2: Glijlagersmering met vet
Foto 3: Glijlagersmering met vet en afdichting met vetkoord. Bij
lekkage de gekartelde moer iets aandraaien totdat de lekkage stopt.
Foto 4: Waterpomp afdichtingsring
|