Home              Koelsysteem overzicht
 

Waterpomp smeren

Het smeren van de waterpomp moet altijd spaarzaam gebeuren ondanks de verschillende mogelijkheden van smeren. Controleer regelmatig op eventuele lekkage zodat de koeling van de motor niet in gevaar kan komen.



Verschillende soorten lagers 

De waterpomp heeft een kogellager aan de voorzijde en een glijlager aan de pompkant. Beide lagers moeten op verschillende manieren gesmeerd worden. Zelfs bij het glijlager zijn er verschillende afdichtingen en mogelijkheden van smeren. 



Kogellager smeren venzijde

Het kogellager heeft een smeernippel en je zou denken dat het smeren ervan het eenvoudigst is maar niets is minder waar omdat in veel gevallen bij een waterpomp-revisie een kogellager gemonteerd wordt met dichte zijden. Het zijn zogenaamde stofdichte lagers die geen smering behoeven omdat deze al zijn verpakt met vet. Het smeren  van zo'n lager is dan ook weinig zinvol omdat het vet niet bij de kogels van het lager kan komen en wordt tegengehouden door de afdichting.
Ideaal zou zijn een lager monteren met aan een zijde een afdichting. Deze "stofdichte" afdichting moet dan aan de zijde van de ven zitten. Het lager van vet voorzien is nu wel mogelijk.


Het smeren van het kogellager
Het smeren moet spaarzaam geschieden. Bij gebruik van een vetspuit zie je al snel aan de zijkant van het lager vet verschijnen. Dit overtollige vet heeft geen functie en kan het beste worden verwijderd  Het gebruik van watervast vet is aan te bevelen. 

Glijlager
Aan de pompkant treffen we een bronzen glijlager aan die met olie en soms ook wel met vet gesmeerd kan worden. Bij gebruik van olie kan men met een paar druppels motorolie volstaan. Ook hier kan eventueel TSL toegepast worden omdat deze olie niet door water verdreven kan worden, ook niet als de afdichting enigszins zou lekken. Bij een lekkage zal de sael (afdichting) vervangen moeten worden waarbij wel een controle van de pompas moet plaatsvinden in verband met eventuele slijtage of beschadigingen. Is de pompas beschadigd dan zal ook deze moeten worden vervangen omdat alsnog lekkage optreedt ondanks het vernieuwen van de seal. 

Glijlager met vetsmering (foto 2)
In plaats van olie, zie foto 1,  wordt hier vet toegepast. Ook hier kan het best watervast vet gebruikt worden.

Vetafdichting met vetkoord voor oude type Tractions
Bij deze constructie wordt als afdichting gebruik gemaakt van vetkoord in combinatie met vet. De druk op het vetkoord door de schroefring die voor een waterdichte afdichting moet zorgen niet verder dan noodzakelijk aandraaien.
Bij gebruik van vet zou schroefasvet in aanmerking kunnen komen zoals die wordt toegepast in de pleziervaart. Volvo Penta heeft voor dit doel speciaal vet ontwikkeld met langdurige werking en deze is verkrijgbaar in een tube.



Foto 4
Hier zien we de watersael of waterpompafdichtingsring. Wees voorzichtig met het op de pompas schuiven van deze afdichting en gebruik wat vet bij het opschuiven ervan om beschadiging te voorkomen. Let ook op de juiste manier van plaatsen dus niet verkeerd om.
Artikel: 456.399 Afdichtingsring (Bague d'étanchéité) diameter int. 15mm, ext. 35mm.


Foto 1: Glijlagersmering met olie. Af en toe een druppeltje motorolie is voldoende.

Foto 2: Glijlagersmering met vet

Foto 3: Glijlagersmering met vet en afdichting met vetkoord. Bij lekkage de gekartelde moer iets aandraaien totdat de lekkage stopt.

Foto 4: Waterpomp afdichtingsring

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 08-03-2016