Home               Verhalen over techniek
 

Waterpomp doorstroomsnelheid verbeteren

Wanneer we de binnenzijde  van de waterpomp bekijken zien we een pokdalig oppervlak van kalkaanslag en roest. Door dit te verwijderen kunnen we de doorstroomsnelheid verbeteren wat zeker de koeling van de motor ten goede komt.


Waterpomp slakkenhuis
De waterpomp is van hetzelfde materiaal gemaakt als het gietijzeren motorblok dus hebben we in de waterpompbehuizing dezelfde pokdalige roest- en kalkaanslag die we ook aantreffen in het verhaal "Cilinderbussen" en koeling "Cilinderbus". Deze roest- en kalkaanslag is niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroomsnelheid van het koelwater en je krijgt dan ook allerlei wervelingen  in de koelvloeistof die de doorstroming afremt. Soms vinden we nog restanten van een thermostaat in het slakkenhuis die zijn blijven hangen van een vorig probeersel om een thermostaat te plaatsen.

Slechte Koeling
Hebben we al te maken met een slechte koeling van de motor dan komt dit er nog bij. Gelukkig is het niet zo ingrijpend als het motorblok zelf om deze van kalk en roest te ontdoen maar toch blijft het een klusje waar je veel geduld bij moet hebben. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen als het om de koeling van de Traction gaat!

Schoonmaken waterpomp
Gezien de constructie van het slakkenhuis is deze nogal moeilijk om bij alle plaatsen te komen maar door gebruik van verschillende slijpsteentjes en een Dremel kom je al een heel eind. Eventueel zandstralen kan ook maar dan moet je wel eerst het lagerbusje verwijderen. Hoe gladder het oppervlak hoe beter.


Foto 1
Door het pokdalige oppervlak aan de binnenzijde van de waterpomp zal de doorstroming van het koelwater door wervelingen worden vertraagd wat natuurlijk niet ten goede komt voor de koeling van de motor

Foto 2
Bijna onzichtbaar en moeilijk te zien is de splitpen voor de borging van de schroefbare binnenring. Met een punttangetje kun je de achterzijde van de splitpen samenknijpen en deze iets naar buiten drukken zodat deze aan de buitenzijde verwijderd kan worden.  

Foto 3
Na het verwijderen van de splitpen kan deze schroefbare binnenring losgedraaid worden door gebruikmaking van een speciale sleutel. Deze sleutel zien we vaak terug bij haakse slijpmachines. Met een kleine aanpassing, door afvlakking van de twee pennen, is deze ook toepasbaar voor ons doel.

Foto 4
Nadat deze schroefbare binnenring is verwijderd kan de waterpomp-as er uit gedrukt worden. Omdat dit nogal stroef gaat kan je hiervoor een hamer gebruiken met kunststof kop of met een messing drevel. De twee halve maantjes komen nu als borging van de waterpomp-as te voorschijn. 

Aandachtspunten waterpomp
De punten die aandacht verdienen is de afdichting, zie het verhaal  "
Waterpomp restauratie" en eventuele vervanging van het lager die bij de aandrijfpoelie zit. Als laatste is het interessant om ook het verhaal "Waterpomp smeren" te lezen.

Opmerking

Deze schoonmaakbeurt zal niet alleen een verbetering zijn voor de doorstroomsnelheid van de koelvloeistof maar kan ook aangegrepen worden voor een totale revisie zoals van het motorblok en kop en de radiator.

    Foto 1

    Foto 2

    Foto 3

    Foto 4

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 23-12-2020