Vuil in het
brandstofsysteem
Vuil in het brandstofsysteem is de grootste boosdoener voor veel
voorkomende problemen zoals onregelmatig stationair draaien,
plotseling afslaan van de motor en vermogensverlies. Dit zijn maar
enkele voorbeelden die kunnen gebeuren.
Vuil bij het
tanken
Het begint al bij het brandstof tanken waar kleine hoeveelheden vuil
meegevoerd worden. Weliswaar bij elke tankbeurt praktisch te verwaarlozen maar
op langere termijn voldoende om voor problemen te zorgen. Bij
lange stilstand van de Traction wordt dit proces versterkt zodat de
vuildeeltjes de gelegenheid krijgen om naar de bodem te zakken om
zich daar te verzamelen.
Vuil en roest
van de brandstoftank
De brandstoftank zelf zorgt ook voor extra benzinevervuiling
doordat er roest, gedeeltelijk opgelost en losgeweekt door ethanol
in de benzine, onderin in de tank wordt verzameld. We moeten dit
probleem niet onderschatten want gezien de leeftijd van de Traction
is dit een serieus probleem geworden.
Lees het verhaal "Geen brandstof".
Lamellenfilter
Het opzuigpunt voor de brandstof uit de brandstoftank, het
zogenaamde lamellenfilter, bevindt zich onderin en komt praktisch
direct in aanraking met deze verzamelde vervuiling. Omdat het
lamellenfilter bedoeld is voor grove vuildeeltjes zal deze toch na
verloop van tijd dichtslibben en geen of onvoldoende benzine
meer door laten. De motor wil dan nog wel stationair draaien maar
niet meer op toeren komen tijdens het wegrijden.
Lees het verhaal "Geen brandstof".
Brandstofleidingen
Ook hier krijgen we te maken met roest omdat de leidingen standaard uitgevoerd
zijn van ijzer. Door de aanwezigheid van vocht in de brandstof ontstaat ook
hier roest. Zelfs door geheel of gedeeltelijke vervanging van de
brandstofleidingen zal de aanvoer van vuildeeltjes niet te vermijden zijn.
De vervangen leidingen, meestal van koper, zullen hierin geen bijdrage
meer leveren.
Lees het verhaal "brandstofleiding".
Extra
filtering
Een extra
filtering voor de brandstofpomp is zeker aan te bevelen. Een
verkleuring van het papieren filterelement geeft de graad van
vervuiling aan. Wacht in dit geval niet te lang met het vervangen
van het filter omdat anders alsnog vuildeeltjes worden doorgelaten.
Dit type filter heeft een beperkte vuilopnamecapaciteit.
Lees het verhaal "Brandstoffilter".
Vuil in de
brandstofpomp
Door vuildeeltjes in de brandstof kunnen de klepjes in de
brandstofpomp beschadigd raken waardoor drukverlies optreedt. Dit is
ook de reden van het verschijnsel vapour-lock. Doordat de druk
wegvalt in de leiding, vanaf de brandstofpomp naar de carburateur
toe, komt het kookpunt van de benzine lager te liggen met als
resultaat, luchtbellen in deze leiding. Deze blokkeert bij een
volgende start, wanneer de motor nog niet volledig is afgekoeld, de
doorstroming van de brandstof.
Lees het verhaal "Brandstofpomp"
en "Brandstofpomp
reparatie".
Nieuwe type
brandstofpomp
De nieuwe types brandstofpompen kunnen niet gerepareerd worden
en zullen bij vapour-lock problemen in de meeste gevallen
vervangen moeten worden!
Vuil in de
carburateurtoevoer
Direct bij de aansluiting van de benzineleiding aan de carburateur
bevindt zich een brandstofgroffilter die wel eens over het hoofd
wordt gezien. Dit kleine filtertje houdt alleen grote vuildeeltjes
tegen maar zal ook hier, wanneer er genoeg grote vuildeeltjes zijn
tegengehouden, de kleine vuildeeltjes tegenhouden met als gevolg
een verstopping in de doorvoer. Hierna komt het brandstofklepje, die
door vuil in de benzine, kan blijven hangen zodat de carburateur
kan overstromen.
Lees het verhaal "Brandstofklep / Vlotternaald".
Vuil in de
carburateur
Hierbij komen we op bekend terrein, want de meeste onder ons hebben
dit wel eens meegemaakt. Een verzamelplaats van vuil die we
tegenkomen in de vlotterkamer. Soms best wel veel vuil voordat het
probleem wordt opgemerkt. Omdat het aanzuigpunt onderin de
vlotterkamer zit zullen bij te veel vuil vuildeeltjes meegezogen
worden. Het verdere verloop laat zich raden. Dicht geslibte
benzinekanaaltjes vooral bij oudere carburateurs omdat hier de
anticorrosilaag is verdwenen en vervuilde sproeiers.
Met perslucht alles schoon blazen, inclusief de sproeiers, is dan
zeker nodig.
Lees het verhaal "Carburateur problemen oplossen".
Gevolgen van
vuil
We hebben nu de belangrijkste punten in het brandstofsysteem
doorlopen waarbij we de complexiteit zien wanneer er een
brandstofstoring optreedt. Meerdere problemen op diverse plaatsen in
het totale brandstofsysteem kunnen tegelijkertijd optreden. Wanneer
er problemen optreden begin dan altijd eerst bij de bron, voor ons
dus de brandstoftank. Een schoonmaakbeurt van de brandstoftank kan
al veel ergernis voorkomen.
Foto rechts
Hier zien we de
vlotterkamer van de carburateur waarbij de vlotter is verwijderd.
Onderin verzamelen zich meestal wat vuildeeltjes en ook mogelijk
water, in de vorm van druppels, die door een klein kanaaltje
aangezogen kunnen worden. De vuildeeltjes kunnen de sproeiers
verstoppen terwijl de waterdruppel de aanvoer van benzine kan
blokkeren. Door het heen en weer rollen van de waterdruppel zal de
auto schokkerig rijden.
|
Bij het tanken komen
kleine hoeveelheden vuildeeltjes mee! Op lange termijn best wel
veel.
Het lamellenfilter van
de Traction bestaat uit veel gestapelde dunne plaatjes die
vuildeeltjes moeten tegenhouden.
Een extra
brandstoffilter is geen overbodige luxe!
Een duidelijke verkleuring van het papieren filterelement duidt op
vervuiling en zal dan vervangen moeten worden.
De klepjes van pertinax
kunnen door vuildeeltjes beschadigd raken waardoor drukverlies zal
optreden in de brandstofleiding naar de carburateur toe.
Een brandstofgroffilter
achter de brandstofinlaat van de carburateur wordt nog wel eens
vergeten.
|