Home               Brandstof overzicht
 

Het brandstofsysteem doorgelicht met diverse linken die voor mogelijke oplossingen kunnen zorgen!

Het is een heel circuit dat brandstofsysteem waar je op veel plaatsen problemen kunt verwachten. Hier ook wat aanbevelingen en punten die aandacht verdienen.



Vuil in het brandstofsysteem

Vuil in het brandstofsysteem is de grootste boosdoener voor veel voorkomende problemen zoals onregelmatig stationair draaien, plotseling afslaan van de motor en vermogensverlies. Dit zijn maar enkele voorbeelden die kunnen gebeuren.

Vuil bij het tanken
Het begint al bij het brandstof tanken waar kleine hoeveelheden vuil meegevoerd worden. Weliswaar bij elke tankbeurt praktisch te verwaarlozen maar op langere termijn voldoende om voor problemen te zorgen. Bij lange stilstand van de Traction wordt dit proces versterkt zodat de vuildeeltjes de gelegenheid krijgen om naar de bodem te zakken om zich daar te verzamelen.

Vuil en roest van de brandstoftank
De brandstoftank zelf zorgt ook voor extra benzinevervuiling doordat er roest, gedeeltelijk opgelost en losgeweekt door ethanol in de benzine, onderin in de tank wordt verzameld. We moeten dit probleem niet onderschatten want gezien de leeftijd van de Traction is dit een serieus probleem geworden.
Lees het verhaal "
Geen brandstof".

Lamellenfilter
Het opzuigpunt voor de brandstof uit de brandstoftank, het zogenaamde lamellenfilter, bevindt zich onderin en komt praktisch direct in aanraking met deze verzamelde vervuiling. Omdat het lamellenfilter bedoeld is voor grove vuildeeltjes zal deze toch na verloop van tijd dichtslibben en geen of onvoldoende benzine meer door laten. De motor wil dan nog wel stationair draaien maar niet meer op toeren komen tijdens het wegrijden.
Lees het verhaal
"Geen brandstof".

Brandstofleidingen
Ook hier krijgen we te maken met roest omdat de leidingen standaard uitgevoerd zijn van ijzer. Door de aanwezigheid van vocht in de brandstof ontstaat ook hier roest. Zelfs door geheel of gedeeltelijke vervanging van de brandstofleidingen zal de aanvoer van vuildeeltjes niet te vermijden zijn. De vervangen leidingen, meestal van koper, zullen hierin geen bijdrage meer leveren.
Lees het verhaal "
brandstofleiding".

Extra filtering
Een extra filtering voor de brandstofpomp is zeker aan te bevelen. Een verkleuring van het papieren filterelement geeft de graad van vervuiling aan. Wacht in dit geval niet te lang met het vervangen van het filter omdat anders alsnog vuildeeltjes worden doorgelaten. Dit type filter heeft een beperkte vuilopnamecapaciteit.
Lees het verhaal "
Brandstoffilter".

Vuil in de brandstofpomp
Door vuildeeltjes in de brandstof kunnen de klepjes in de brandstofpomp beschadigd raken waardoor drukverlies optreedt. Dit is ook de reden van het verschijnsel vapour-lock. Doordat de druk wegvalt in de leiding, vanaf de brandstofpomp naar de carburateur toe, komt het kookpunt van de benzine lager te liggen met als resultaat, luchtbellen in deze leiding. Deze blokkeert bij een volgende start, wanneer de motor nog niet volledig is afgekoeld, de doorstroming van de brandstof.
Lees het verhaal "
Brandstofpomp" en "Brandstofpomp reparatie".

Nieuwe type brandstofpomp
De nieuwe types brandstofpompen kunnen  niet gerepareerd worden en zullen bij vapour-lock problemen in de meeste gevallen vervangen moeten worden! 

Vuil in de carburateurtoevoer
Direct bij de aansluiting van de benzineleiding aan de carburateur bevindt zich een brandstofgroffilter die wel eens over het hoofd wordt gezien. Dit kleine filtertje houdt alleen grote vuildeeltjes tegen maar zal ook hier, wanneer er genoeg grote vuildeeltjes zijn tegengehouden, de kleine vuildeeltjes tegenhouden met als gevolg een verstopping in de doorvoer. Hierna komt het brandstofklepje, die door vuil in de benzine, kan blijven hangen zodat de carburateur kan overstromen.
Lees het verhaal "
Brandstofklep / Vlotternaald". 

Vuil in de carburateur
Hierbij komen we op bekend terrein, want de meeste onder ons hebben dit wel eens meegemaakt. Een verzamelplaats van vuil die we tegenkomen in de vlotterkamer. Soms best wel veel vuil voordat het probleem wordt opgemerkt. Omdat het aanzuigpunt onderin de vlotterkamer zit zullen bij te veel vuil vuildeeltjes meegezogen worden. Het verdere verloop laat zich raden. Dicht geslibte benzinekanaaltjes vooral bij oudere carburateurs omdat hier de anticorrosilaag is verdwenen en vervuilde sproeiers.
Met perslucht alles schoon blazen, inclusief de sproeiers, is dan zeker nodig.
Lees het verhaal "
Carburateur problemen oplossen". 

Gevolgen van vuil
We hebben nu de belangrijkste punten in het brandstofsysteem doorlopen waarbij we de complexiteit zien wanneer er een brandstofstoring optreedt. Meerdere problemen op diverse plaatsen in het totale brandstofsysteem kunnen tegelijkertijd optreden. Wanneer er problemen optreden begin dan altijd eerst bij de bron, voor ons dus de brandstoftank. Een schoonmaakbeurt van de brandstoftank kan al veel ergernis voorkomen.

Foto rechts
Hier zien we de vlotterkamer van de carburateur waarbij de vlotter is verwijderd. Onderin verzamelen zich meestal wat vuildeeltjes en ook mogelijk water, in de vorm van druppels, die door een klein kanaaltje aangezogen kunnen worden. De vuildeeltjes kunnen de sproeiers verstoppen terwijl de waterdruppel de aanvoer van benzine kan blokkeren. Door het heen en weer rollen van de waterdruppel zal de auto schokkerig rijden.

Bij het tanken komen kleine hoeveelheden vuildeeltjes mee! Op lange termijn best wel veel.

Het lamellenfilter van de Traction bestaat uit veel gestapelde dunne plaatjes die vuildeeltjes moeten tegenhouden.

Een extra brandstoffilter is geen overbodige luxe!
Een duidelijke verkleuring van het papieren filterelement duidt op vervuiling en zal dan vervangen moeten worden.


De klepjes van pertinax kunnen door vuildeeltjes beschadigd raken waardoor drukverlies zal optreden in de brandstofleiding naar de carburateur toe.

Een brandstofgroffilter achter de brandstofinlaat van de carburateur wordt nog wel eens vergeten.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 04-08-2018