Home                 Verhalen over techniek
 

Vooras remtrommel montage 

Gebruik nooit vet op de astap van het voorwiel en dus ook niet op de bevestiging van de remtrommel die met de astap in aanraking komt.


Aandrijfas bij montage ontvetten voorkomt schade
Na het borgen van de gekartelde moer kan de remtrommel aangebracht worden. Het is even zoeken om de gleuf in remtrommel in lijn te krijgen met de spie op de tapse aandrijfas maar eenmaal gevonden gaat het praktisch vanzelf. Het spietje kan dan ook het beste iets naar voren worden gekanteld omdat anders de remtrommel er tegen aan stuikt en deze uit de borging valt. Maar voor het zover is moeten eerst de aandrijfas en ook de remtrommel vetvrij gemaakt worden. Hierdoor voorkom je het probleem van het los gaan zitten van de remtrommel op de aandrijfas met ingrijpende schade tot gevolg.

Hulpgereedschap
Zeker niet onbelangrijk is het aanhaalmoment van de kroonmoer die op de aandrijfas gedraaid wordt. Hiervoor wordt eerst een lange strip als hulpgereedschap op twee wielbouten van de trommel bevestigd om het meedraaien van de trommel te voorkomen. Het uiteinde van de strip komt dus onder een bepaalde hoek op de grond te rusten.
Nu wordt met een passende dop die aan een lange stang met een lengte van ongeveer een meter is gelast de kroonmoer met een behoorlijke kracht vastgedraaid. Wanneer, ondanks de aangewende kracht, het komende borggat niet gehaald wordt gaan we naar de vorige terug en plaatsen de splitpen

Links en rechts schroefdraad
Wanneer de borgstrip (om het meedraaien van de trommel te voorkomen) op de remtrommel bevestigd wordt moeten we wel weten of deze voor het linker  of voor het rechter wiel nodig is. We hebben namelijk te maken met links en rechts schroefdraad van de aandrijfassen (astappen). Dus het linker wiel heeft rechts schroefdraad en het rechter wiel heeft links schroefdraad.

Veel kracht nodig
In de praktijk komt het wel eens voor dat zelfs bij garages de kroonmoeren van de aandrijfassen niet genoeg worden aangedraaid. Wanneer de trommels verwijderd zijn geweest is nacontrole, wanneer er een stukje gereden is, van deze kroonmoeren zeker aan te bevelen.
Het aanhaalmoment van de kroonmoeren is 30 kgm en dat is best wel veel!


Kroonmoer vastzetten wat zeker met de nodige kracht moet plaatsvinden.
Door vet op de vooras was speling ontstaan en was de remtrommel enigszins uitgelopen. Hierdoor was ruimte ontstaan tussen de astap en remtrommel. Door de kroonmoer weer aan te draaien kwam de remtrommel tegen de ankerplaat vast te zitten en kon het wiel niet meer draaien. Een tijdelijke oplossen was om om de astap een op maat geknipt colablikje te buigen zodat de extra speling tijdelijk kon worden opgeheven.


Speling op de remtrommelbevestiging.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 21-05-2017