Aandrijfas bij
montage ontvetten voorkomt schade
Na het borgen van de gekartelde moer kan de remtrommel aangebracht
worden. Het is even zoeken om de gleuf in remtrommel in lijn te
krijgen met de spie op de tapse aandrijfas maar eenmaal gevonden
gaat het praktisch vanzelf. Het spietje kan dan ook het beste iets
naar voren worden gekanteld omdat anders de remtrommel er tegen aan
stuikt en deze uit de borging valt. Maar voor het zover is moeten
eerst de aandrijfas en ook de remtrommel vetvrij gemaakt worden.
Hierdoor voorkom je het probleem van het los gaan zitten van de
remtrommel op de aandrijfas met ingrijpende schade tot gevolg.
Hulpgereedschap
Zeker niet onbelangrijk is het aanhaalmoment van de kroonmoer die op
de aandrijfas gedraaid wordt. Hiervoor wordt eerst een lange strip
als hulpgereedschap op twee wielbouten van de trommel bevestigd om
het meedraaien van de trommel te voorkomen. Het uiteinde van de
strip komt dus onder een bepaalde hoek op de grond te rusten.
Nu wordt met een passende dop die aan een lange stang met een lengte
van ongeveer een meter is gelast de kroonmoer met een behoorlijke
kracht vastgedraaid. Wanneer, ondanks de aangewende kracht, het
komende borggat niet gehaald wordt gaan we naar de vorige terug en
plaatsen de splitpen
Links en rechts
schroefdraad
Wanneer de borgstrip (om het meedraaien van de trommel te voorkomen)
op de remtrommel bevestigd wordt moeten we wel weten of deze voor
het linker of voor het rechter wiel nodig is. We hebben
namelijk te maken met links en rechts schroefdraad van de
aandrijfassen (astappen). Dus het linker wiel heeft rechts
schroefdraad en het rechter wiel heeft links schroefdraad.
Veel kracht nodig
In de praktijk komt het wel eens voor dat zelfs bij garages de
kroonmoeren van de aandrijfassen niet genoeg worden aangedraaid.
Wanneer de trommels verwijderd zijn geweest is nacontrole, wanneer
er een stukje gereden is, van deze kroonmoeren zeker aan te bevelen.
Het aanhaalmoment van de kroonmoeren is 30 kgm en dat is best wel
veel!
|
Kroonmoer vastzetten wat
zeker met de nodige kracht moet plaatsvinden.
Door vet op de vooras was speling ontstaan en was de remtrommel
enigszins uitgelopen. Hierdoor was ruimte ontstaan tussen de astap
en remtrommel. Door de kroonmoer weer aan te draaien kwam de
remtrommel tegen de ankerplaat vast te zitten en kon het wiel niet
meer draaien. Een tijdelijke oplossen was om om de astap een op maat
geknipt colablikje te buigen zodat de extra speling tijdelijk kon
worden opgeheven.
Speling op de remtrommelbevestiging.
|