Kachelpijp
als verwarming
Vroeger waren de mogelijkheden voor een
verwarming in de Traction beperkt. Een accessoire was de zogenaamde
kachelpijp, een ovale buis met een paar rubberen koppelstukken. Aan
de radiatorzijde werd een mondstuk gekoppeld die de warme lucht door
de pijp het interieur in moest blazen. Dat kon alleen maar als je
aan het rijden was. Een voorwaarde voor warme lucht was dat je een
rolhoes bezat waarmee je de radiator naar behoefte kon afschermen.
Zo werd dus alleen het bovengedeelte van de radiator gebruikt waar
zich dus ook het kachelmondstuk bevond. Met een temperatuurmeter kon
je zien of de temperatuur binnen bepaalde waarden bleef. Al met al
een simpele oplossing waar later een echte kachel in de plaats
kwam.
Echte kachel
Met deze kachel had je wat meer mogelijkheden
en kon je de warme lucht ook nog geleiden door middel van
aansluitstukken waar je dan slangen aan kon koppelen. Met deze
slangen had je dan de mogelijkheid je voorruit van een ontwaseming
te voorzien. Dit laatste was dan meestal voorbehouden voor de handige
knutselaar. Deze kachel werd gevoed door middel van het
koelwatercircuit waarbij in de slangen van de radiator koppelstukken
werden geplaatst. Om zomers niet mee te hoeven genieten van deze
verwarming kon in de slang naar de kachel toe een kraantje worden
aangebracht. Zo kon de temperatuur van de kachel enigzins geregeld
worden in combinatie met de eerder genoemde rolhoes. Deze kachels
waren ook nog voorzien van een elektrische ventilator die bij een
luxe uitvoering door middel van een regelbare weerstand kon worden
geregeld. De hele constructie werd naar eigen inzicht aangebracht
waardoor er veel uiterlijke verschillen ontstonden en nog steeds
bestaan.
Verkrijgbaarheid
Er zijn twee merken kachels die qua uiterlijk
erg op elkaar lijken en dat zijn de Clayton kachel en de Bosch kachel.
De Clayton kachel is er in 6Volt en in 12Volt op de markt gebracht
en nog steeds verkrijgbaar terwijl de Bosch kachel alleen in 12Volt
uitvoering verkrijgbaar was.
Aansluitingen en gebruik
Ook bij deze
Bosch-kachel zitten aan de achterzijde twee slangaansluitingen voor
het gebruik van een eventuele voorruitontwaseming of voor warme
luchttoevoer voor de voeten.
Aan
de voorzijde van de kachel zitten twee klepjes die in verschillende
standen gezet kunnen worden voor een betere verdeling van de warme
lucht.
Bediening van de kachel
Door middel van een schakelaar kan de ventilator
worden bediend terwijl een kraan in de motorruimte de kachel van koelwater
kan voorzien. Deze koelwaterkraan kan open blijven staan ook als de
kachel niet gebruikt wordt. De kachel wordt dan zelf wel warm maar
verspreidt dan geen warmte zolang de schakelaar van de ventilator op
uit staat. In de zomermaanden of bij warm weer kan de
verwarmingskraan beter uitgezet worden tenzij de motor extra
koeling nodig heeft. Het element van de kachel werkt dan als extra
koelelement, te vergelijken als extra radiator. De
ventilatorschakelaar moet dan wel aan.
De kachel werkt dan als bypass van de radiator.
Bevestiging van de kachel
De bevestiging van de kachel vereist wat
voorbereiding en de beste oplossing is om een bracket te maken
waarop deze gemonteerd kan worden. De bevestigingsbouten van de
kachel zitten meestal nooit op een gunstige plaats, vandaar.
Koelwateraansluitingen
De aansluitingen van de koelwateraansluitingen
kunnen het beste in rubberen slangen worden uitgevoerd terwijl er
sommige Traction liefhebbers zijn die dat liever zien in koperen
leidingen die dan beter weggewerkt kunnen worden.
Deze slangen worden aan de bestaande slangen aangesloten met een
kraantje ertussen. Met twee T-stukken van koper worden dan de
verbindingen gemaakt.
Regelbare weerstand
Met een schakelaar de ventilator van de kachel bedienen is eigenlijk
alles of niets. Met een extra regelbare weerstand kan het toerental
van de ventilator geregeld worden en dus ook de hoeveelheid warme
lucht die in het interieur ingeblazen moet worden. Op deze manier is
er een behaaglijker en gelijkmatiger temperatuur te bereiken.
Andere accessoires
Ook een accessoire was de beschermhoes voor
de grill die ook nog openingen bezat die naar behoefte open of dicht
gelaten konden worden. Op deze manier kon de temperatuur van de
motor enigszins beïnvloed worden eventueel in combinatie met een
rolhoes. Zie ook het onderwerp "waarom een thermostaat
gebruiken".
|
Een simpele
kachelpijp als verwarming.
Zijaanzicht van de Clayton-kachel. Deze
is in 6- en in 12Volt uitvoering verkrijgbaar.
De Bosch-kachel.
Een Bosch-kachel met links boven de regelaar voor de ventilator.
De regelbare weerstand tbv de Bosch-kachel. De weerstand zelf is in
steen gegoten om de warmte beter af te voeren.
|