Home             accessoires overzicht
 

  Verwarming Traction Avant

Zo revolutionair de Traction Avant was met zijn voorwielaandrijving, zo simpel en eenvoudig was zijn interieur verwarmingsinstallatie. zelfs de ruitontwaseming ontbrak.



Kachelpijp als verwarming
Vroeger waren de mogelijkheden voor een verwarming in de Traction beperkt. Een accessoire was de zogenaamde kachelpijp, een ovale buis met een paar rubberen koppelstukken. Aan de radiatorzijde werd een mondstuk gekoppeld die de warme lucht door de pijp het interieur in moest blazen. Dat kon alleen maar als je aan het rijden was. Een voorwaarde voor warme lucht was dat je een rolhoes bezat waarmee je de radiator naar behoefte kon afschermen. Zo werd dus alleen het bovengedeelte van de radiator gebruikt waar zich dus ook het kachelmondstuk bevond. Met een temperatuurmeter kon je zien of de temperatuur binnen bepaalde waarden bleef. Al met al een simpele oplossing waar later een echte kachel in de plaats kwam.


Echte kachel
Met deze kachel had je wat meer mogelijkheden en kon je de warme lucht ook nog geleiden door middel van aansluitstukken waar je dan slangen aan kon koppelen. Met deze slangen had je dan de mogelijkheid je voorruit van een ontwaseming te voorzien. Dit laatste was dan meestal voorbehouden voor de handige knutselaar. Deze kachel werd gevoed door middel van het koelwatercircuit waarbij in de slangen van de radiator koppelstukken werden geplaatst. Om zomers niet mee te hoeven genieten van deze verwarming kon in de slang naar de kachel toe een kraantje worden aangebracht. Zo kon de temperatuur van de kachel enigzins geregeld worden in combinatie met de eerder genoemde rolhoes. Deze kachels waren ook nog voorzien van een elektrische ventilator die bij een luxe uitvoering door middel van een regelbare weerstand kon worden geregeld. De hele constructie werd naar eigen inzicht aangebracht waardoor er veel uiterlijke verschillen ontstonden en nog steeds bestaan.


Verkrijgbaarheid
Er zijn twee merken kachels die qua uiterlijk erg op elkaar lijken en dat zijn de Clayton kachel en de Bosch kachel. De Clayton kachel is er in 6Volt en in 12Volt op de markt gebracht en nog steeds verkrijgbaar terwijl de Bosch kachel alleen in 12Volt uitvoering verkrijgbaar was.


Aansluitingen en gebruik
Ook bij deze Bosch-kachel zitten aan de achterzijde twee slangaansluitingen voor het gebruik van een eventuele voorruitontwaseming of voor warme luchttoevoer voor de voeten.
Aan de voorzijde van de kachel zitten twee klepjes die in verschillende standen gezet kunnen worden voor een betere verdeling van de warme lucht.


Bediening van de kachel
Door middel van een schakelaar kan de ventilator worden bediend terwijl een kraan in de motorruimte de kachel van koelwater kan voorzien. Deze koelwaterkraan kan open blijven staan ook als de kachel niet gebruikt wordt. De kachel wordt dan zelf wel warm maar verspreidt dan geen warmte zolang de schakelaar van de ventilator op uit staat. In de zomermaanden of bij warm weer kan de verwarmingskraan beter uitgezet worden tenzij de motor extra koeling nodig heeft. Het element van de kachel werkt dan als extra koelelement, te vergelijken als extra radiator. De ventilatorschakelaar moet dan wel aan.
De kachel werkt dan als bypass van de radiator.


Bevestiging van de kachel
De bevestiging van de kachel vereist wat voorbereiding en de beste oplossing is om een bracket te maken waarop deze gemonteerd kan worden. De bevestigingsbouten van de kachel zitten meestal nooit op een gunstige plaats, vandaar.


Koelwateraansluitingen
De aansluitingen van de koelwateraansluitingen kunnen het beste in rubberen slangen worden uitgevoerd terwijl er sommige Traction liefhebbers zijn die dat liever zien in koperen leidingen die dan beter weggewerkt kunnen worden.
Deze slangen worden aan de bestaande slangen aangesloten met een kraantje ertussen. Met twee T-stukken van koper worden dan de verbindingen gemaakt.


Regelbare weerstand
Met een schakelaar de ventilator van de kachel bedienen is eigenlijk alles of niets. Met een extra regelbare weerstand kan het toerental van de ventilator geregeld worden en dus ook de hoeveelheid warme lucht die in het interieur ingeblazen moet worden. Op deze manier is er een behaaglijker en gelijkmatiger temperatuur te bereiken. 

Andere accessoires
Ook een accessoire was de beschermhoes voor de grill die ook nog openingen bezat die naar behoefte open of dicht gelaten konden worden. Op deze manier kon de temperatuur van de motor enigszins beïnvloed worden eventueel in combinatie met een rolhoes. Zie ook het onderwerp  "waarom een thermostaat gebruiken".


  Een simpele kachelpijp als verwarming.

Zijaanzicht van de Clayton-kachel. Deze is in 6- en in 12Volt uitvoering verkrijgbaar.

De Bosch-kachel.

Een Bosch-kachel met links boven de regelaar voor de ventilator.

De regelbare weerstand tbv de Bosch-kachel. De weerstand zelf is in steen gegoten om de warmte beter af te voeren.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015