Home          Overzicht                                     


 
Verlichting     
Uit de reeks "Van 6 naar 12 Volt"


Zien en gezien worden:
De verlichting  is een niet onbelangrijk onderdeel. In het leger zegt men wel eens "zien zonder gezien te worden", dat geldt dus niet voor ons, wij willen zien en gezien worden en gelet op onze Traction laat dat nogal te wensen over. Debet aan deze toestand is meestal onze 6 Volt installatie die bij lange na niet toereikend is voor onze hedendaagse verkeerssituatie. Denk maar aan fileverkeer, s'avonds als het donker is en het weer ook niet meewerkt, dan moet een 6 Volt dynamo al op z'n tenen gaan lopen. In de meeste gevallen laat hij het dan afweten en er wordt dan een aanslag gepleegd op de accu die zoals men weet het ook niet kan trekken en minder spanning afgeeft dan waarvoor hij gemaakt of ontworpen is. Het  uiteindelijke resultaat is ons bekend,


"Koplampen als gloeiende spijkers"

Duplolampaanpassing:
Oud en nieuw naast elkaar, links uitgevoerd met stadslichtlampje voor ons stadslicht, maar heeft ook een functie voor onze verklikker op de koplamp. Bij de rechter lamp ontbreekt deze faciliteit en we moeten ook hier weer een aanpassing maken in de vorm van een opening in de lamp Dit kunnen we doen met een hobbyfrees. De nieuwe fitting zelf heeft een aansluiting voor een bajonetlampje. Aan te bevelen is om de binnenzijde van de koplamp met lichte verf af te werken zodat het schaarse licht daar kan reflecteren. Het verklikkertje boven aan de koplamp wordt dan ook beter gezien.


Overgangsweerstand:

Er is al veel gesproken over overgangsweerstanden en men kan niet teveel benadrukken dat dit gegeven niet alleen voor 6 Volt installatie geldt maar evenzeer voor 12 Volt installaties. 12 Volt is onder deze omstandigheden ook niet zaligmakend.


Lichtopbrengst verbeteren:
Een verbeterde lichtopbrengst voor de achterlichten is te verkrijgen door de folie te verwijderen aan de achterzijde van het glas, men moet dan wel losse reflectors plaatsen

 



Klinknagels:

Over achterlichten gesproken, zien we dat ook, die klinknagels.
Een betere verbinding zou zijn de aansluitdraden aan het messing te solderen, even met een stukje schuurpapier schoonmaken  en solderen maar. Wel de tin goed laten vloeien en er geen koude las van maken zoals dat heet. De achterlichten zullen dan schijnen als vuurtorens!!

Zorg voor goede verbindingen >>


Dashboardlampjes:
Voor  de dashboardlampjes zijn alternatieve exemplaren te verkrijgen

Led-Lampjes:
Voor mensen die naar de toekomst willen kijken zijn hier led-lampjes die eeuwig meegaan.

 


Dashboardverlichting:

De dashboardverlichting laat wat te wensen over bij de Traction Avant, zelfs bij een 12 Volt installatie. Dit alles heeft te maken met een slechte reflectie in de behuizing en daar kan men niets aan doen. 

 



Goede verlichting ook overdag!!
Onderzoek van het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheid in opdracht van de Europese Commissie toonde aan dat het voeren van licht overdag het aantal ernstige verkeersongevallen vermindert. Om de totale licht- en elektrische installatie daarbij te ontzien voert Hella speciale dagrijlampen in het gamma. Die zijn er nu ook in led-versie. Dat is nog mooier......

Automatisch licht aan
Dagrijlampen moeten zo gemonteerd worden dat ze afzonderlijk van de standaard lichtinstallatie werken. Contact aan betekend automatisch licht aan, da's makkelijk voor de automobilist.
Een bericht uit Auto en motor Techniek.

Drie Led-lampjes per gietalluminium lampenhuis gebruiken in een set van twee maar 10 Watt stroom.

                       Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 17-03-2016