Home             Remsysteem overzicht
 

Verleng de levensduur van je remmen 

Stelling: Om slijtage aan de remvoering te verminderen kun je beter kort en krachtig remmen of minder krachtig remmen wat langer duurt.


Welke stelling is beter?
Het is een stelling met voor en tegenstanders maar wat is nu werkelijk beter?
Hard remmen is voor nieuwe remvoeringen sowieso niet goed omdat deze nog moeten inlopen. Wanneer de verkeersomstandigheden het toelaten moeten we ook na de inloopperiode de remmen spaarzaam gebruiken.
Participeren in het verkeer zoals dat zo mooi heet. Daarom is het zo belangrijk om je snelheid op tijd aan te passen aan de omstandigheden zoals bij file rijden of stoppen bij een verkeerslicht.

Remslijtage
Wie bij hard remmen de remtijd wil verkorten en zodoende de slijtage van de remschoenen wil verminderen komt bedrogen uit. Bij deze remmethode komen er zoveel krachten vrij en niet alleen bij de remschoenen waar juist verhoogde slijtage kan optreden maar denk bijvoorbeeld ook aan de extra belasting die de banden ondervinden van deze manier van remmen.

Remmen in de bergen
Remmen in heuvelachtige gebied verdient zeker de nodige aandacht omdat heuvelafwaarts de snelheid vaak toeneemt zodat krachtige remmen niet achter kan blijven. Bij langdurig krachtig remmen bestaat het gevaar van vapour lock in het remsysteem. Dit komt door de overmatige verhitting van de remvloeistof die plaatselijk in dampbellen kan overgaan vooral als er veel vocht in de remvloeistof aanwezig is. Deze mogelijkheid komt vooral voor bij oude remvloeistof. Het rempedaal voelt dan sponzig aan tijdens het remmen. Onder deze omstandigheden kan het oppervlak van de remvoering, door de enorme hitte, "verglazen" . De grip remvoering – remtrommel verdwijnt dan grotendeels zodat remmen praktisch onmogelijk wordt.
Om dit alles te voorkomen moet altijd de juiste versnelling worden gekozen en de stelregel is dan ook dat de snelheid bergopwaarts hetzelfde moet zijn als bergafwaarts. Op deze manier hoeven we alleen maar spaarzaam bij te remmen om de snelheid te handhaven die verantwoord is. Zo nodig terugschakelen wanneer dat niet meer mogelijk is.

Remmen in noodsituaties
Wanneer normaal remmen niet meer mogelijk is zal toch tot krachtig remmen moeten worden overgegaan. Rem in noodsituaties krachtig maar met korte tussenpozen zodat de wielen grip blijven houden en niet gaan blokkeren. Op deze manier krijgen we een kortere remweg zonder dat de auto doorglijdt. Het gevaar van uitbreken van de auto wordt op deze manier van remmen aanzienlijk minder.

Opmerking
Bij het remmen in noodsituaties is krachtig remmen met tussenpozen noodzakelijk omdat we geen ABS (Anti Blokkeer Systeem) hebben in onze Traction Avant.

Rem zo min mogelijk door te participeren in het verkeer. Op deze manier spaar je niet alleen de remvoeringen en remtrommel maar gaan je banden ook veel langer mee!


In dit soort situaties moet de snelheid, dus de gekozen versnelling bergafwaarts, hetzelfde zijn als bergopwaarts zodat je alleen maar hoeft bij te remmen. Wanneer dat niet mogelijk is kies dan voor een versnelling lager.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 16-12-2018