Omdat
de single-grade olie geen dopes bevat, zullen ze sneller
verouderen en vervuilen. Dit zal nog versterkt worden bij korte
ritjes waarbij de motor niet op bedrijfstemperatuur kan komen.
Hierdoor zal men genoodzaakt zijn de olie vaker te verversen.
Multigrade-olie zou in dit opzicht dus ideaal zijn, maar door de
diverse toevoegingen (dopes) verslechten de eigenschappen
van de olie. Door zware belastingen verandert de viscositeitsindex gedeeltelijk waardoor men een olie
met
andere eigenschappen verkrijgt. Een ander gegeven is, dat bij mutigrade-olie
de vuildeeltjes zwevend blijven en in het filter achter blijven
(indien aanwezig). Bij monograde-olie zakken de vuildeeltjes in
het carter naar de bodem. Het filter bij de Traction heeft alleen
de taak de grove vuildeeltjes tegen te houden, zoals bijvoorbeeld
de restanten van vloeibare pakking, gebruikt voor de afdichting
van de carterpan. |
Samengevat
Single-grade
Olie
Grootste voordeel:
Niet gevoelig voor afschuiven.
Nadeel: Viscositeit
verandert bij
temperatuursverandering.
Men moet zomer- en winterolie gebruiken.
Multigrade
Olie
Grootste voordeel:
Het kan het hele jaar door gebruikt worden.
Nadeel: Gevoelig voor afschuiven.
Vuildeeltjes blijven in de olie zweven.
|