Home                  Uitlaat overzicht

Uitlaatmontage

Het lijkt simpel maar je kunt er zo maar een dagje mee bezig zijn!


Een compleet uitlaatsysteem voor de Traction zo uit de winkel.
Uitlaatproblemen
Het uitlaatsysteem zorgt nog wel eens voor problemen waardoor het uitlaatspruitstuk kan gaan scheuren. De uitlaat is dan in de meeste gevallen niet goed gemonteerd of opgehangen. Ook een goede pasvorm en dus ook de montage is van wezenlijk belang voor een langdurige goede en probleemloze werking van het uitlaatsysteem. 

Een nieuwe uitlaat
Bij de aanschaf zijn we nog vol goede moed maar blijkt later om te slaan in ergernis omdat de montage anders uitpakt dan verwacht. Bij montage blijkt dan dat verschillende uitlaatdelen een andere pasvorm hebben. Voor elk probleem is een oplossing zullen we maar zeggen, maar wat nog belangrijker is is veel geduld want dat hebben we zeker nodig.

Scheuren in het uitlaatspruitstuk door mogelijk verkeerde montage.

Uitlaatophanging

De uitlaatpijp en uitlaatdemper moet in combinatie met rubberen strips soepel kunnen bewegen. Ook mag de uitlaat na montage niet onder spanning staan daarbij moeten de rubberen ophangstrips bij een goede montage recht naar beneden wijzen en niet scheef. Dat geldt ook voor de ophanging die na de uitlaatdemper komt. In sommige gevallen moet de uitlaatpijplengte achterzijde van de demper iets aangepast worden.

Ophangmateriaal (strips)
Het materiaal dat verkrijgbaar is en hiervoor gebruikt wordt is van rubber en uitgevoerd met een soort katoenen bewapening en blijkt in de praktijk vrij duurzaam te zijn. Aan de zijkanten is deze bewapening goed te zien en daar moeten we bij de aankoop zeker op letten of dit aanwezig is. Alleen kunnen hierin ook droogtescheurtjes ontstaan te vergelijken met een autoband.  Bij onderhoud van de Traction hierop controleren!


Opmerking
Zet de bevestigingsbouten van het hele uitlaatsysteem tijdens de montage niet al te vast zodat alle onderdelen nog iets kunnen schuiven.

Slechte pasvorm uitlaat
We hebben al aangegeven dat als je de uitlaatonderdelen nieuw koopt het nog niet wil zeggen dat alles dan ook meteen past. Van afwijkende maatgevingen en pasvorm van de uitlaat in totaliteit daar worden we niet vrolijk van. Soms kan met de hoogte van de motorinstelling wat geschoven worden om een betere uitlijning te krijgen. Maar helaas lukt dit niet altijd en zal er echt gezaagd en gelast moeten worden om de onderdelen beter passend te krijgen. Jammer genoeg is dat niet voor iedereen mogelijk omdat je hier wel een lasapparaat voor nodig hebt.

Uitlaatbocht passend maken

We beginnen met de montage van de eerste pijp die met een flens aan het uitlaatspruitstuk wordt vastgezet. We kunnen het een productiefout noemen maar de onderste knik in de pijp
(B) komt niet overeen met de richting die hij op moet wijzen (A). Om alsnog de pijp de goede richting uit te laten wijzen moet er een inkeping gezaagd worden onder de knik (Zie klein wit streepje). Daarna kan een aansluiting gemaakt worden op de lange pijp die onder de Traction door loopt. Wanneer deze lange pijp vastgezet is met bouten kunnen we de inkeping fixeren met een puntlas en later wanneer de bocht verwijderd is, aflassen. Controleer eventueel of de pasvorm nu wel goed is!

Uitlaatdemper
De uitlaatdemper moet wel horizontaal onder de auto hangen en dat kan door de laatste ophanging aan te passen wat hoogte betreft. De ophangbeugel kan omgedraaid worden voor de hoogte instelling. Ook kan de lengte van de ophangstrippen iets gewijzigd worden wat normaal gesproken niet nodig zal zijn. Sommige uitlaatdempers hebben een heel klein gaatje aan de onderkant van het uiteinde voor afvoer van condenswater. Bij dit type uitlaat moet het uiteinde daarom iets lager hangen dan gebruikelijk. 


Laatste handelingen
Wanneer alles naar wens is en het uitlaatsysteem recht onder de auto hangt kunnen we alle bevestigingsbouten vastdraaien. Als laatste komt de strip die verbonden wordt met de versnellingbak. Op deze manier kan de uitlaatpijp niet meer "slingeren" wat breuk in het uitlaatspruitstuk kan veroorzaken.


Weglaten strip.
De strip die het slingeren van de uitlaat moet tegengaan wordt nogal eens weggelaten of niet gebruikt. Het idee er achter is waarschijnlijk dat de uitlaat al onder spanning is gemonteerd en de strip het probleem alleen maar verergert en daardoor een breuk in het spruitstuk zou kunnen veroorzaken. Niets is minder waar en het is daarom belangrijk dat als er een nieuwe uitlaat gemonteerd wordt deze dan ook recht en spanningsvrij onder de Traction komt te zitten met strip!.


Tip:
Gebruik voor de bevestiging van de uitlaatflenzen roestvaststalen bouten en moeren. Indien nodig kan je ze na jaren nog met gemak los krijgen zonder zaag- of slijpwerk.






Uitlaat- spruitstuk en bevestigingsmoer
De uitlaatbevestigingsmoer wordt gebruikt om de uitlaatpijp aan het spruitstuk vast te zetten. 
Door de grote temperatuurswisselingen van het uitlaatspruitstuk willen de moeren hiervan wel eens los gaan zitten. Controleer wat vaker wanneer hieraan gesleuteld is. Bij montage wat kopervet aan de draadeinden smeren is geen overbodige luxe wanneer de moeren later weer losgedraaid moeten worden. 

Uitlaat bevestigingsmoer

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 13-10-2015