<
      Home              Verhalen over techniek              Afstellingen overzicht
Uit- of toespoor Traction Avant? Wil je geen ongewilde overmatige slijtage van de voorbanden, dan zal het sporen in orde moeten zijn. Tevens wordt het weggedrag grotendeels door de sporing bepaald. 


Uit- of toespoor Traction Avant en hoeveel?

Deze vraag kan gemakkelijk beantwoord worden, want in het boekje van Olyslager staat 0 tot 2 mm uitspoor. Dit uitspoor wordt gemeten aan de voorzijde van de velg op as-hoogte. De breedte van de voorzijde van de velg is dus 2 millimeter meer of breder dan de achterzijde van de velg op dezelfde hoogte gemeten. De banden aan de voorzijde wijzen dus eigenlijk een klein beetje naar buiten.
Waarom deze instelling?  Het is een vaste regel dat auto’s met voorwielaandrijving uitspoor en auto’s met achterwielaandrijving toespoor hebben. Dat komt voornamelijk omdat de voorwielaandrijvers (motor in langsrichting geplaatst) de voorwielen naar binnen trekken. 

Hetzelfde gebeurt bij auto’s waarvan de achterwielen worden aangedreven maar dan andersom, de wielen worden hierbij naar buiten geduwd. Oorzaak hiervan zijn de flexibele componenten zoals rubberen bussen (silent blocs), ophangpunten en uiteraard de eventuele speling in de draagarmen. Andere variaties ontstaan door de krachten van acceleratie, deceleratie en het nemen van bochten. De afstelling toe- uitspoor is hoofdzakelijk bedoeld ter compensatie van de spelingen veroorzaakt door al deze krachten. Overmatig toe- of uitspoor geeft slechter stuurgedrag en verhoogde bandenslijtage. De afstelling toe- of uitspoor kan alleen goed gebeuren wanneer er geen speling op het complete stuuraandrijvingsmechanisme is. Bij een beetje toespoor wordt een beter rechtuit gedrag verkregen en met wat uitspoor een beter bochtengedrag. In de racerij wordt, afhankelijk van de racebaan en weersomstandigheden, bewust voor een toe- of uitspoor gekozen ondanks het feit dat de achterwielen worden aangedreven. Hoe harder je rijdt of hoe sneller je een bocht neemt, hoe belangrijker deze afstelling is. Dit komt door de enorme krachten die vrijkomen van de aandrijfunit die de wielen uit- of naar elkaar toe willen bewegen. Bij een Traction zal dat allemaal niet zo’n vaart lopen. We zijn rustige rijders die bij wijze van spreken alleen op zondag de auto gebruiken. Het controleren van deze bewust gekozen uitspoor kan zeker geen kwaad. Bij een goede afstelling zal onder normale rijomstandigheden de uitspoor bij een Traction Avant praktisch 0 mm bedragen. Voordeel is dan minder slijtage van de banden en minder brandstofverbruik. 
Als laatste vraag komt nu naar boven borrelen, hoe is men aan deze uitspoor gekomen? Heel eenvoudig, proefondervindelijk.

De gegevens van fuseehelling (caster) en wielvlucht (camber) zijn meestal vaste instellingen, die kun je alleen maar statisch controleren. Ook de achteras heeft een vaste instelling waaraan niets veranderd kan worden. Een uitzondering vormt de Citroen ID of DS en dat heeft te maken met de voor de vooras geplaatste stuurstang. Bij deze auto hebben we dus wel te maken met een toespoorafstelling en dat geldt voor alle auto’s waarbij de motor in langsrichting en de stuurstang voor de vooras is geplaatst. 
Dit verhaal is een korte samenvatting van het hoe en waarom van toe- en uitspoor voor onze Traction. Uitgebreidere informatie zoals wielvlucht of camber, askanteling of caster, stuurstraal en uitspoor in de bocht enz. valt buiten dit verhaal en vormt een hoofdstuk apart.
 
Afstelling controleren:
Voor we beginnen met het afstellen moeten we eerst zorgen dat alle scharnierpunten (Fusee enz) en ophangingen (silent blocs) spelingsvrij zijn. De auto is op een vlakke vloer geplaatst en de banden zijn opgepompt. Dan pas afstellen op uitspoor van 0 tot 2 graden en dat geldt voor alle Traction Avants  behalve voor de zes cilinder want die wordt op 0 tot maximaal 4 mm uitspoor afgesteld.
De afstelling gebeurt door verdraaien van de spoorstangen met een gelijk aantal slagen. Het verschil in lengte van beide spoorstangen mag niet meer dan 1 mm bedragen. 
Zorg dat de kogelbouten van de tandbaan niet verdraaid worden  en horizontaal blijven tijdens deze handelingen. 

Meethulp:
Hulpgereedschap voor het meten van deze uitspoor kunnen we eenvoudig zelf maken door twee buizen in elkaar te schuiven. Met een ondersteuning van deze constructie kunnen we exact de breedte bepalen tussen de velgrand van beide voorwielen en vergelijken met de achterzijde. 

Opmerking:
Op beurzen zie je nog wel eens hulpgereedschap liggen voor het bepalen van uit- of toespoor . Dit gereedschap lijkt  op een grote schuifmaat. Maar als je alleen voor één keer de uitspoor wilt controleren kun je beter zelf iets maken. Voorkom rijden tegen een stoeprand want dan is het zo gebeurd met je uitspoorinstelling.

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 07-03-2014