Dopes:
Op de vorige pagina
hebben we gezien dat de multigrade-oliën in meer of mindere mate
voorzien zijn van diverse toevoegingen; dopes genoemd.
We hebben dan een compleet pakket die goed voor onze motor zorgt.
Willen we voordeel houden van deze oliesoort, dan moeten we wel op
tijd olie verversen, de dopes kunnen onder bepaalde omstandigheden
uitgewerkt raken.
Om ook voordeel te hebben van onze oude single-grade olie
(bv.SAE30) kunnen we hetzelfde doen wat al reeds gedaan is bij
multi-grade olie en dopes toepassen. Een voorbeeld is TSL, (Tri
Star Lube) ons welbekend. Ook hierin vinden we de dopes terug
reeds genoemd bij de toevoegingen aan olie.
TSL nader bekeken
en een beetje reclame:
De olie is
opgebouwd uit elf werkzame bestanddelen waarvan een op
koolwaterstof gebaseerde Synthetische molecuul met zeer bijzondere
eigenschappen de belangrijkste is. TSL geeft een oplossing voor
smering op die plaatsen waar traditionele en synthetische
smeermiddelen en toevoegingen tekort schieten.
De werking van
TSL:
Omdat de TSL
moleculen thermisch reactief zijn, neutraliseert TSL ook
zogenaamde "hot spots" welke door wrijving zijn ontstaan
en herstelt zodoende de beschermlaag op metaal. Het voorkomt ook
temperatuurverhoging van essentiële onderdelen zoals tuimelaars,
nokkenas, klepstelen enz.
Olie in een nieuw
jasje:
Wanneer we dus onze
oude mono-grade olie met TSL toepassen, hebben we eigenlijk een
olie die een modern jasje heeft gekregen. Hij is dan aangepast aan
deze tijd met zijn specifieke eigenschappen. Het nadeel van zomer-
en winterolie en het vaker verversen onder slechte
rijomstandigheden blijft. Wanneer we alleen in de vakantie van
onze Traction gebruik maken, verdwijnen ook de laatste problemen.
Hoogwaardige
smeermiddelen:
Onder hoogwaardige
smeermiddelen verstaan we de zogenaamde smeermiddelverbeteraars,
zoals: Molykote, STP, WYNN"s Friction Proofing, Castrol's
Liquid Tungsten, Slik 50 op teflon basis enz.
Al deze preparaten hebben een ding gemeen, ze hebben een lage wrijvingscoëfficiënt
en geven een goed hechtende en beschermende
laag over de metalen, waardoor onder extreem zware
werkomstandigheden van de motor de kans op metaalcontact sterk
verminderd. De tegenwoordige smeeroliën geven voldoende smering
bij normaal gebruik en hebben geen toevoegingen nodig. Veel nieuwe
motoren worden tegenwoordig van fabriekswege voorzien van een
'inlooplaag' PTFE genoemd- beter bekend als handelsnaam van Dupont:
Teflon- met fijnverdeeld molybdeen. Ondanks al deze middelen zal
een nieuwe of gereviseerde motor toch een bepaald inloopproces
moeten volbrengen om te kunnen profiteren van een lange
levensduur. Bij dat inloopproces horen ook de banden, remmen,
versnellingbak, koppelingsplaten enz.
Toevoegingen:
Men kan diverse
producten verkrijgen ter verbetering van allerlei motorkwalen.
Enkele toevoegingen kunnen zinvol zijn, maar de meeste producten
zijn overbodig omdat bij gebruik van kwaliteitsolie voldoende
bescherming aanwezig is.
|