De eerste
kennismaking
We
weten allemaal dat
wonderen niet bestaan, maar er zijn uitzonderingen die
zeker het predikaat uitzonderlijk mogen krijgen. Een voorbeeld is
TSL (Tri Star Lube ), een olieversterker cq dope, die als
toevoeging dient bij de gebruikelijke olie om daarna wonderen te
gaan verrichten. Is dit wel zo? Laten we terug kijken naar het
moment dat ik in aanraking kwam met TSL en dat is toch zeker
meer dan tien jaar geleden. De leverancier die dit product levert
vindt je meestal op beurzen waar dan ook demonstraties
gegeven worden. Sceptisch zoals ik ben over demonstraties,
loop ik er vaak voorbij, omdat de verkoopverhaaltjes zo gespekt
zijn van fantasie dat het geloof erin meteen verdwijnt
wanneer men ze aanhoort. Zo ook bij de stand van TSL, maar toch,
nieuwsgierig van aard even
stilgestaan bij deze demonstratie, ook omdat er wat mensen bij
stonden. Bij deze demonstratie werd snel duidelijk dat TSL
iets meer was dan een toevoeging voor olie
maar ook opmerkelijke eigenschappen
vertoonde. Dit kwam tot uiting
met behulp van een speciale belastingsmachine,
de zogenaamde Timken machine, uitgevonden door
een lagerfabrikant. De bedoeling van deze machine is de slijtage
van gehard lagermateriaal bij toenemende belasting duidelijk te
maken. Hierbij kan men het smerend vermogen van alle
vloeistoffen meten. Aangetoond werd dat normale olie,
na toevoeging van TSL, een bepaalde belasting
aankon die vele male groter was geworden. Zelfs bij
opgevoerde belasting waarbij de temperatuur opliep tot ruim 300 graden
Celsius bleef het smerend vermogen
behouden. Hiermee werd het voor
mij duidelijk dat de smerende
eigenschappen vele malen beter waren dan die van normale olie.
De wrijving nam dus aanzienlijk af na toevoeging van TSL. Ook
zonder olie en met de restanten van TLS
nog op het lagertestvlak, liep de
Timkenmachine nog gewoon door.
|
|
|
De
beslissing
Als al deze indrukken een beetje zijn
verwerkt dan komt de gedachte, zou zo’n olie niet goed zijn voor
mijn Traction Avant, je wilt toch het allerbeste voor
je auto. En spontaan valt de beslissing, ”doe mij ook maar zo’n
flesje TSL”. Na nog wat vragen gesteld
aan de verkoper en wat leesvoer meegekregen, huiswaarts
gekeerd.
De eerste
toepassing
Na de restauratie van mijn Traction
Avant met gereviseerde motor nog even getwijfeld wel of
niet TSL in de motor gebruiken tijdens de
inloopperiode. Zoals met alles, eens moet er een beslissing
genomen worden, dus TSL in de motor gedaan. Het zit er nu
inmiddels 3 jaar in met ruim 7000 kilometers op de teller.
Gevoelsmatig moet ik zeggen dat het inloopproces iets langer heeft
geduurd dan normaal, maar dat komt
uiteindelijk de levensduur ten goede. De eerste
2000 km was de motor vrij stroef, bij het uitzetten
van het contact stond de motor meteen stil zonder iets uit te
lopen, hetgeen meestal het geval is. Na 4000 km liep
de motor al wat soepeler en nu, na ruim 7000
km, is hij helemaal los. Tijdens het inloopproces heb ik
niets geforceerd maar mij netjes gehouden aan de
inloopvoorschriften voor de Traction. Het olieverbruik is
nihil te noemen en eigenlijk niet
meetbaar. Het verversen gebeurt nu op de normale
intervallen van zo’n 2500 á 3000 km. Nog niet vermeld, er is
een klassieke olie gebruikt en wel een SAE 30 met een afschuif-
eigenschap die beter is dan een vergelijkbare
multigrade olie. Te lezen op deze site “Smering aangepast
aan deze tijd “ een PowerPoint presentatie gegeven
bij de TAN Den Haag. Rest mij nog te vertellen dat ik
verslaafd ben aan TSL met zijn bijzondere werking.
|
Timkenmachine
Extra bescherming
Geen wondermiddel maar wel
uitzonderlijk ! De toevoeging zal onder normale
omstandigheden weinig bijdragen aan de smering
van de motor omdat de toevoeging dopes bevat die
ook in multigrade olie aanwezig zijn. Alleen onder extreme
omstandigheden, zoals het inlopen van
een nieuwe of gereviseerde motor of
onderdelen die zwaar belast worden, zal de
toevoeging TSL extra bescherming bieden.
Wees voorzichtig tijdens het inrijden
van een nieuwe of gereviseerde motor en forceer niets, het duurt
wat langer.
|