Home                     Verhalen over techniek

 
  TSL wondermiddel?  
                                                                   


De eerste kennismaking
We weten  allemaal dat  wonderen niet  bestaan,  maar er zijn uitzonderingen die zeker het predikaat uitzonderlijk mogen krijgen. Een voorbeeld is TSL (Tri Star Lube ), een olieversterker cq dope, die als toevoeging dient bij de gebruikelijke olie om daarna wonderen te gaan verrichten. Is dit wel zo? Laten we terug kijken naar het moment dat ik in aanraking kwam met TSL en  dat is toch zeker meer dan tien jaar geleden. De leverancier die dit product levert vindt  je meestal op beurzen waar dan ook demonstraties gegeven worden. Sceptisch zoals ik ben over demonstraties, loop ik er vaak voorbij, omdat de verkoopverhaaltjes zo gespekt  zijn van fantasie dat  het geloof erin  meteen verdwijnt wanneer men ze aanhoort. Zo ook bij de stand van TSL, maar toch, nieuwsgierig van aard even stilgestaan bij deze demonstratie, ook omdat er wat mensen bij stonden. Bij deze demonstratie werd snel duidelijk dat TSL iets  meer  was dan  een toevoeging voor olie  maar  ook  opmerkelijke  eigenschappen  vertoonde.  Dit  kwam  tot  uiting  met  behulp  van een  speciale belastingsmachine, de  zogenaamde Timken  machine,  uitgevonden door een lagerfabrikant. De bedoeling van deze machine is de slijtage van gehard lagermateriaal bij toenemende belasting duidelijk te maken.  Hierbij  kan men het smerend vermogen van alle vloeistoffen meten. Aangetoond werd dat normale  olie,  na toevoeging van TSL, een  bepaalde  belasting  aankon  die  vele male groter was geworden. Zelfs bij opgevoerde belasting waarbij de temperatuur  opliep  tot ruim  300 graden Celsius  bleef  het  smerend  vermogen  behouden.  Hiermee  werd  het  voor  mij  duidelijk  dat  de  smerende eigenschappen vele malen beter waren dan die van normale olie.  De wrijving nam dus aanzienlijk af na toevoeging van TSL. Ook zonder olie en met de restanten  van  TLS  nog  op  het lagertestvlak,  liep  de Timkenmachine  nog  gewoon  door. 

De beslissing
Als al deze indrukken een beetje zijn verwerkt dan komt de gedachte, zou zo’n olie niet goed zijn voor mijn Traction Avant,  je wilt  toch het allerbeste voor je auto. En spontaan valt de beslissing, ”doe mij ook maar zo’n flesje TSL”.  Na  nog wat vragen  gesteld  aan de verkoper en wat leesvoer meegekregen, huiswaarts gekeerd. 

De eerste toepassing
Na de restauratie van mijn Traction Avant met gereviseerde motor nog even getwijfeld wel of  niet  TSL in de motor  gebruiken  tijdens  de inloopperiode. Zoals met alles, eens moet er een beslissing genomen worden, dus TSL in de motor gedaan. Het zit er nu inmiddels 3 jaar in met ruim 7000 kilometers op de teller. Gevoelsmatig moet ik zeggen dat het inloopproces iets langer heeft geduurd dan normaal,  maar  dat  komt  uiteindelijk  de  levensduur  ten goede. De eerste 2000 km was de motor vrij stroef, bij  het  uitzetten van het contact stond de motor meteen stil zonder iets uit te lopen, hetgeen meestal het geval is. Na  4000 km  liep de motor al  wat soepeler en nu,  na  ruim 7000 km,  is hij helemaal los. Tijdens het inloopproces heb ik niets geforceerd maar mij netjes gehouden aan de inloopvoorschriften  voor de Traction. Het olieverbruik is nihil te  noemen  en  eigenlijk  niet  meetbaar.  Het  verversen  gebeurt nu op de normale intervallen van zo’n 2500 á 3000 km. Nog niet vermeld, er is een klassieke olie gebruikt en wel een SAE 30 met een afschuif- eigenschap  die  beter  is dan een vergelijkbare multigrade olie. Te lezen op deze site  “Smering aangepast aan deze tijd “  een  PowerPoint presentatie gegeven bij de TAN Den Haag. Rest mij nog te  vertellen dat  ik verslaafd ben aan TSL  met zijn bijzondere werking. 




Timkenmachine

Extra bescherming

Geen wondermiddel maar wel uitzonderlijk !  De  toevoeging zal onder normale  omstandigheden  weinig bijdragen aan  de smering  van  de motor  omdat  de toevoeging dopes bevat die ook in multigrade olie aanwezig zijn. Alleen onder  extreme omstandigheden,  zoals  het  inlopen  van een  nieuwe  of gereviseerde  motor  of  onderdelen  die  zwaar  belast worden, zal de toevoeging TSL extra bescherming bieden. 

Wees voorzichtig tijdens het inrijden van een nieuwe of gereviseerde motor en forceer niets, het duurt wat langer.  


Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door Ben E Kulsdom.  

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015