Slijtage
stuurinrichting
Slijtage
is ook niet zo verwonderlijk na zo veel jaren gebruik. Een beetje
speling en dan hebben we het over een paar centimeter op het stuur
was vroeger nog acceptabel. Doordat we meer rechtuit rijden dan
bochten maken slijt alleen het middengedeelte van de tandheugel.
Ook het verdwijnen van het smeermiddel (vaak geen onderhoud)
draagt daartoe bij. Het is een normaal verschijnsel dat bij vet de
lichte bestanddelen weglekken en deels verdampen waardoor alleen
de zwaardere delen overblijven. Dit gaat dan in de hoeken van het
stuurhuis zitten waardoor het middengedeelte van de tandheugel
niet meer wordt gesmeerd. Vandaar onder andere de slijtage in het
middengedeelte.
Controle stuurinrichting
De
stuurinrichting omvat verder nog een aantal draaipunten zoals
stuurkogels die op speling gecontroleerd moeten worden en van vet
moeten zijn voorzien. Ook de bevestiging van de stuurinrichting
aan de carrosserie moet van tijd tot tijd worden gecontroleerd.
Ook dienen de harmonicahoezen op dichtheid gecontroleerd te
worden. Slijtage en onnodige speling krijg je doordat de hoezen
beschadigd zijn geraakt.
Maximale
speling stuurspeling
Door slijtage kan na verloop van tijd
speling optreden op diverse onderdelen. De belangrijkste
onderdelen die het meest te lijden hebben zijn vaak de fusee's.
Hier kan al gouw een speling ontstaan van enkele milimeters. Of
dit teveel is wordt door de APK monteurs bepaald aan de hand van
de maximale stuurspeling. Deze mag de 15 graden niet overschrijden
daar anders afkeuring volgt. Deze stuurspeling kan met een
gradenboog gemeten worden. Omdat de Traction Avant niet meer
keuringsplichtig is is het toch belangrijk hierop te letten!
Afstellen
stuurhuis
Het stuurhuis heeft de mogelijkheid om speling in het stuur weg te
werken. Dit gebeurt door de afstelling van het rondsel (tandwiel)
die aan het stuurwiel is bevestigd en de tandheugel. Wanneer we de
speling weggewerkt hebben bestaat de mogelijkheid dat we een nieuw
probleem krijgen.
Bij
het alleen rechtuit rijden zullen we hiervan niets merken, alleen
bij het nemen van een bocht zul je een extra stroefheid in het
stuur kunnen voelen. Afhankelijk van de slijtage in de tandheugel
en het rondsel kunnen we een gemiddelde nemen voor wat betreft de
afstelling. Ook hier de vraag of de stroefheid in het stuur bij
het nemen van een bocht nog acceptabel is en zo niet
dan blijft ook alleen vervanging van het stuurhuis over.
|