Home             Stuur overzicht               Verhalen over techniek       

Problemen stuurinrichting?

De stuurinrichting bestaat uit diverse onderdelen en kent verschillende afstellingen. Belangrijk is dan ook dat er weinig tot geen speling aanwezig is dit om onrustig stuurgedrag te voorkomen. 

Slijtage stuurinrichting
Slijtage is ook niet zo verwonderlijk na zo veel jaren gebruik. Een beetje speling en dan hebben we het over een paar centimeter op het stuur was vroeger nog acceptabel. Doordat we meer rechtuit rijden dan bochten maken slijt alleen het middengedeelte van de tandheugel. Ook het verdwijnen van het smeermiddel (vaak geen onderhoud) draagt daartoe bij. Het is een normaal verschijnsel dat bij vet de lichte bestanddelen weglekken en deels verdampen waardoor alleen de zwaardere delen overblijven. Dit gaat dan in de hoeken van het stuurhuis zitten waardoor het middengedeelte van de tandheugel niet meer wordt gesmeerd. Vandaar onder andere de slijtage in het middengedeelte.  

Controle stuurinrichting

De stuurinrichting omvat verder nog een aantal draaipunten zoals stuurkogels die op speling gecontroleerd moeten worden en van vet moeten zijn voorzien. Ook de bevestiging van de stuurinrichting aan de carrosserie moet van tijd tot tijd worden gecontroleerd. Ook dienen de harmonicahoezen op dichtheid gecontroleerd te worden. Slijtage en onnodige speling krijg je doordat de hoezen beschadigd zijn geraakt.  

Maximale speling stuur
speling
Door slijtage kan na verloop van tijd speling optreden op diverse onderdelen. De belangrijkste onderdelen die het meest te lijden hebben zijn vaak de fusee's. Hier kan al gouw een speling ontstaan van enkele milimeters. Of dit teveel is wordt door de APK monteurs bepaald aan de hand van de maximale stuurspeling. Deze mag de 15 graden niet overschrijden daar anders afkeuring volgt. Deze stuurspeling kan met een gradenboog gemeten worden. Omdat de Traction Avant niet meer keuringsplichtig is is het toch belangrijk hierop te letten!


Afstellen stuurhuis
Het stuurhuis heeft de mogelijkheid om speling in het stuur weg te werken. Dit gebeurt door de afstelling van het rondsel (tandwiel) die aan het stuurwiel is bevestigd en de tandheugel. Wanneer we de speling weggewerkt hebben bestaat de mogelijkheid dat we een nieuw probleem krijgen. Bij het alleen rechtuit rijden zullen we hiervan niets merken, alleen bij het nemen van een bocht zul je een extra stroefheid in het stuur kunnen voelen. Afhankelijk van de slijtage in de tandheugel en het rondsel kunnen we een gemiddelde nemen voor wat betreft de afstelling. Ook hier de vraag of de stroefheid in het stuur bij het nemen van een bocht nog acceptabel is en zo niet  dan blijft ook alleen vervanging van het stuurhuis over.  

Reparatie aan de stuurinrichting vereist toch wel enig vakmanschap. Ga niet overhaast te werk of laat de werkzaamheden verrichten door een bekende instelling. De informatie die je in de handboeken aantreft is voor een leek overdadig te noemen, zodat je gauw door de bomen het bos niet meer ziet!
De stuur- of spoorstangen mogen in lengte niet meer verschillen dan 1 mm.
Met de stopbouten kun je de wieluitslag bepalen.

Tip: 
Ter voorkoming van extra slijtage verdraai  het stuur alleen dan wanneer je rijdt!

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 06-07-2016