De vraag is dan, hoe kan
dat, startproblemen na lange stilstand?
Het hele jaar door goed starten alleen na langdurige stilstand
niet aan de praat te krijgen. Uiteindelijk is het antwoord hierop
heel simpel. Door de langdurige stilstand zakt de olie tussen de
cilinders weg en dat komt deels doordat de motor niet zo jong meer
is. Het hoonpatroon in de cilinder is dan gedeeltelijk verdwenen
en op deze plekken heeft de olie geen grip meer. Het hoonpatroon
moet dus de olie op zijn plaats houden en hecht zich dus vast in
de groefjes. Wanneer dit dus niet gebeurt vedwijnt dus ook de
compressiedruk. Bij het starten onder deze omstandigheden komt er
nog een nadeel bij en dat is het gebruik van de choke.
Door het gebruik van de choke wordt de lucht-brandstofverhouding
veranderd en komt er extra benzine in de cilinders, deels
onverdamt, die daar dan het laatste restje aanwezige smeermiddel
wegspoelt. De olie zelf speelt hierin ook een rol, die is meestal
van het type multigrade en deze heeft de eigenschap zich
moeilijker te hechten aan de cilinderwand dan een singlegrade
olie. Zie ook het artikel “Vergelijking
oliesoorten”.
De oplossing:
Wanneer
we nu onder deze moeilijke omstandigheden willen starten moeten we
eerst zorgen dat de compressiedruk weer wordt hersteld. Olie
tussen zuigerveren en cilinderwand zoals het hoort. We
halen de bougies eruit en spuiten wat olie met een oliekannetje in
de bougieopening van de cilinders. Niet te veel natuurlijk . Even
de slinger ter hand nemen en de motor meerdere keren tornen. Niet
met de startmotor want we willen zuinig zijn op onze energie. De
accu zal na langdurige stilstand ook niet zijn volledige
capaciteit hebben en het zou beter zijn deze eerst volledig te
laden voordat we beginnen met het starten. Nu met de hefboom van
de brandstofpomp, indien aanwezig, de benzine oppompen om de
carburateur te vullen. Wanneer we dit gedaan hebben en de bougies
zijn terugplaatst, na controle op vervuiling, is het moment
aangebroken om te starten en dat kan op de gebruikelijke wijze
zoals iedereen zich dit
in de loop van tijd heeft aangeleerd. Het starten zal met wat
rookontwikkeling gepaard gaan, maar dat is van korte duur. De
choke zo kort mogelijk gebruiken zodat de vervuiling binnen de
perken blijft hetgeen natuurlijk beter voor de motor is. De motor
nooit laten razen zoals sommige mensen doen, maar de motor de
gelegenheid geven op temperatuur te komen en dat mag best met wat
meer toeren als stationair.
Opmerking:
Het
gebruik van start-pilot moet worden ontraden omdat je
onherstelbare schade aan de motor kunt toebrengen. Sommige mensen
spreken van een verslaving omdat deze meestal onder bovenstaande
problemen wordt toegepast. Er wordt dus een menselijke waarde
toegekend door het gebruik ervan en dat is natuurlijk niet zo.
Drukverlies in de cilinders is eigelijk de mogelijke oorzaak. Met
de nadruk op mogelijk, omdat ook slecht sluitende- of niet goed
afgestelde kleppen hiertoe bij kunnen dragen. Ook het gebruik van
bepaalde oliesoorten kunnen een negatieve invloed hebben op de
afdichting in de cilinders.
Wel eens gedacht om bovensmering toe te passen? Niet, lees dan bij
het onderwerp “Toevoegingen”
het
verhaal over bovensmering.
|