Doet hij het wel of doet hij het niet. Het lijkt
wel een quiz zoals zo vaak op TV te zien is geweest. We
hebben het over startproblemen. Sommige mensen kennen machines, auto’s
enz menselijke eigenschappen toe (Antropomorfisme), waardoor er verwacht wordt dat bij het
toespreken de motor meteen aan zal springen. Toe dan, toe dan, nog een
keer proberen te starten, want zo denkt men, nu moet hij toch aanslaan.
Wanneer uiteindelijk wat gereutel uit het vooronder komt, wordt deze
stelling alleen maar bevestigd en zal men doorgaan, meestal tot het
bittere eind. De accu heeft inmiddels het loodje gelegd en is dan
meestal overleden of bijna overleden wanneer het een nieuwe betreft. Dit
verhaal is niet verzonnen en ik denk dat veel mensen een vorm van
herkenning hierin zien zonder dat ze beseffen dat wanneer een motor na 4
keer starten niet wil aanslaan er toch iets aan de hand moet zijn.
Hetzelfde vond plaats in de tweede wereldoorlog toen Engelse
bommenwerpers gehavend en aangeslagen terug vlogen naar Engeland. Door
motoruitval kon niet voldoende hoogte worden gehouden en bij het
bereiken van de kust werd de machine toegesproken hoogte te winnen om
over de krijtrotsen te vliegen. Deze vloog dan ook te pletter tegen de
rotsen. Met verstandelijke vermogens had men kunnen weten dat dit niet
mogelijk was, maar omdat men menselijke eigenschappen aan de machine
toekende dacht men dat het moest lukken wanneer men deze toesprak. We
hoeven gelukkig niet te vliegen met onze Traction Avant, anders was dit
misschien ook gebeurd.
Terugkomend op startproblemen. Iedereen heeft wel eens startproblemen en
de bedoeling is deze zo spoedig mogelijk op te lossen. Er komt dan een
vorm van logica bij kijken om deze op te lossen,hetgeen niet iedereen in
huis heeft. Dat is niet erg, want het is mijn bedoeling hier wat duidelijkheid in te brengen. Kant en
klare oplossingen zijn onmogelijk omdat een probleem niet altijd op zich
zelf staat.
|
We beginnen een indeling te maken: |
|
|
Spanning-
/ Ontstekingscircuit en Brandstofcircuit.
|
|
Het spanningcircuit kunnen we weer verdelen
in :
-
Accu, startmotor en bekabeling
En het ontstekingscircuit in:
-
Bobine, verdeler, contactpuntjes, bougie, bougiekabels en
condensator
|
Het
brandstofsysteem:
-
Brandstof, brandstoftank, leidingen, filters,
brandstofpomp en carburateur
|
Kort
samengevat:
|
|
De keuze:
Dit is een redelijke verdeling waarbij bij
problemen gekozen moet worden tussen spanning/ontsteking en het
brandstofcircuit. Dit lossen we op door eerst te kijken of er een
vonk of brandstof aanwezig is. Is er een vonk bij de bougie, dan
wordt het een brandstofprobleem. Andersom wanneer er geen vonk
aanwezig is wordt het automatisch de ontsteking.
|
Meerdere problemen:
Het lijkt simpel, maar door gebruik van diverse onderdelen in het
spanningscircuit en brandstofsysteem, kan een probleem vrij complex
zijn om op te lossen. Wanneer er dus een keuze is gemaakt tussen een
van beide systemen en men weet dit praktisch zeker, kan men verder
gaan.
We nemen aan dat het spanningsysteem problemen heeft, maar we weten
niet wie de boosdoener is.
Om meteen maar met de deur in huis te vallen, de meeste problemen
komen door slecht onderhoud en verwaarlozing waardoor we gemakkelijk
te maken krijgen met meerdere problemen gelijktijdig.
|
|
Hier volgt een opsomming van veel voorkomende fouten of problemen:
|
-
Slechte
contactpuntjes, dus ingebrand en contactpuntjes die niet meer open
willen gaan. Het fiber nokje is afgesleten door onvoldoende smering.
-
Slechte condensator
of aansluiting.
-
Bougies die aan
vervanging toe zijn of een verkeerde afstelling hebben. Er kunnen
ook problemen komen door een verkeerde warmtegraad voor een bougie
te kiezen.
-
Rotorkap gebarsten
of versleten. De rotorkap kan ook wel eens loszitten doordat de
clips niet goed sluiten.
-
Verkeerde afstelling
van de ontsteking. Het niet op tijd staan.
-
Een veel voorkomend
probleem zijn de bougiekabels die door veroudering en uitdroging
gaan lekken waardoor spanningsverlies optreed.
-
Bobine met inwendige
overslag. Komt voor wanneer hij zijn vonk niet kwijt kan.
Onderbroken bougiekabels enz.
-
Startmotor maakt te
weinig toeren. De isolatie van wikkelingen is soms gedeeltelijk
vergaan waardoor kortsluiting ontstaat. Collector van het anker
ingebrand. Smering onvoldoende. Startmotor trekt te veel stroom
waardoor de accuspanning te veel daalt en er dus te weinig spanning
overblijft voor de ontsteking.
-
Spanningsverlies in
de bekabeling zoals een slechte massaverbinding.
-
Slechte accu.
|
Brandstof
problemen:
|
-
Lekkage
brandstoftank. Kunnen we gemakkelijk vinden. Aanzuigleiding
verstopt, de motor loopt dan eventjes
maar stopt daarna meteen. Verbinding leiding en brandstoftank,
aanzuiging valse lucht.
Vervuilde
brandstof kan voor veel problemen zorgen.
-
Brandstofpomp.
Klepjes sluiten niet goed meer of membraam gescheurd. Veel vuil in
de brandstofpomp. Schroeven die los zitten, ook bij nieuwe pompen.
Vapour-Lock bij onvoldoende afscherming. Onvoldoende drukopbouw.
-
Carburateur,
een van de grootste boosdoeners die voor veel problemen kan zorgen
omdat het een vrij complex apparaat is. Instellingen en afstellingen
mag men veranderen wanneer men voldoende kennis in huis heeft. Van
de sproeierbezetting moet men echt afblijven die zijn met de
grootste zorg gekozen door de fabriek. De vlotter wil nog wel eens
blijven hangen zodat de carburateur overstroomt. Ook vuil en water
kan zich makkelijk in deze ruimte verzamelen ondanks de filters die
in het brandstofcircuit zitten.
|
Zelf fouten inbouwen:
Dit is dan een kleine opsomming van problemen
die zich voor kunnen doen maar er zijn natuurlijk ook combinaties te
maken zoals een slechte accu met slechte startmotor of de ontsteking
staat verkeerd met slechte bougie of een condensator die het niet
meer doet.
En dan het brandstofsysteem kan evenzoveel voor problemen zorgen.
Een verder probleem is de mens zelf. Nu vraag u zich af wat heb ik
daarmee te maken. Zal ik vertellen. Door het zoeken en uit elkaar
halen van onderdelen en het weer in elkaar zetten ervan kan heel
gemakkelijk een extra fout ontstaan die men niet waarneemt en dus
over het hoofd gezien worden. Vooral complexe onderdelen zoals een
carburateur kunnen vaak dingen vergeten worden of hij word verkeerd
in elkaar gezet zodat extra problemen ontstaan die het fout zoeken
alleen maar bemoeilijken. Er worden ongemerkt fouten erbij gemaakt
en het einde is dan zoek. Zelf heb ik mij in het verleden ook
schuldig gemaakt aan het ongemerkt fouten inbouwen. Belangrijk is
dat we hiervan leren. Ook als men intensief bezig is met
foutopsporing kan men blind zijn voor de waarnemingen op dat moment.
Ga dan eerst even koffie drinken of iets dergelijks om tot andere
gedachten te komen. De problemen kunnen zeer hardnekkig zijn en de
oplossing niet te vinden. Laat de moed nu niet zakken, we gaan
gewoon verder met ons verhaal.
|
Jarenlange ervaring:
Het slechte starten van een automotor is
natuurlijk niet alleen afhankelijk van het
spanning/ontstekingscircuit of brandstofsysteem in orde hebben.
Kleppenafstelling hoort hier ook bij en wat dacht je van
zuigerveren en compressie.
Al met al geen eenvoudige zaak. Een automonteur heeft niet voor
niets jarenlange studie achter de rug om nog maar niet te spreken
van de jarenlange ervaring die hij nog moet opbouwen na zijn studie.
Verder kan hij gebruik maken van diverse faciliteiten zoals
testkasten gereedschappen brug enz. wat wij natuurlijk niet
bezitten. Wij moeten het doen met eenvoudige hulpmiddelen zoals een
multimetertje of een lampje aan een draadje. Dat maakt het voor ons
niet eenvoudiger. We hebben wel een Traction club en dat is met al
zijn kennis niet mis.
Hebben we nu de startproblemen opgelost? Ja en nee is dan mijn
antwoord maar samen komen we hier natuurlijk wel uit want wat ons
verbind is de Traction Avant en dat wil toch heel wat zeggen.
|
|