Home          Overzicht                                    

 
 
Startmotor startrelais    
Uit de reeks "Van 6 naar 12 Volt"


Van 6 naar 12 Volt ?
Voor het verkrijgen van een betere verlichting moeten we wat aanpassingen doen. De oude 6 Volt installatie heeft te veel nadelen om daar iets goeds van te maken. Een nieuwe 6 volt wisselstroomdynamo zou wat kunnen helpen maar als we deze stap durven wagen, kunnen we beter meteen over gaan naar 12 Volt. Het spanningsverlies in de bekabeling is dan ook de helft en dat heeft toch wel invloed op de verlichting. Verder zijn de startproblemen ook verdwenen en de ontsteking heeft dan een verjongingskuur ondergaan.
Zeg  niet nu ga ik meteen over naar 12 Volt want er zit toch nog  aardig wat voorbereiding en werk in.

Startmotor / startrelais oude situatie:
Als eerste zien we de startmotor in de oude situatie waarbij de bediening duidelijk zichtbaar is.
Deze mechanische/elektrische bediening laat nogal te wensen over. Bij veelvuldig en onvakkundig gebruik treedt nogal wat slijtage op met kwalijke gevolgen vandien.
Hiermee bedoel ik dus, wanneer de start-trekkabel langzaam bediend wordt, er vonken optreden die inbranden van de contacten tot gevolg hebben.


      Veranderingen die nodig zijn !

                                        > Startmotor / Startrelais
                                        > Dynamo / Spanningsregelaar
                                        > Ruitenwissermotor
                                        > Ontsteking / Bobine
                                        > Benzinemeter / Tankvlotter
                                        > Richtingaanwijzer
                                        > Claxon
                                        > Verlichting
                                        > Accu
     Veranderingen / toevoegingen
                                        > Startmotor ID-19
                                        > Startrelais
                                        > Trekschakelaar


Startmotor / Startrelais Oude situatie.



Startmotor Nieuwe situatie.

Om de startcondities te verbeteren moeten we verschillende onderdelen veranderen.
De startmotor is geen probleem, hij is zelfs iets dunner en gemakkelijker te plaatsen bij een Traction BL waarbij je normaal de motor iets moest kantelen.
De trekschakelaar wordt in het verlengde van de starttrekkabel geplaatst en het startrelais vindt een plaats, daar waarbij de kabels zo kort mogelijk kunnen zijn.
We kunnen dan wat dunnere stroomkabels toepassen dan gebruikelijk.



Startrelais Nieuwe situatie.

Hier zien we de nieuwe situatie met een standaard startrelais die wat model betreft ook anders kan zijn.
De constructie van de trekschakelaar verdient wat extra aandacht.
De schakelaar zelf heeft een veer die er voor zorgt dat wanneer er aan de schakelaar getrokken wordt deze niet stukgetrokken kan worden.
Het in ruststand terugkeren van de schakelaar ontbreekt.
Je moet dus een extra veer plaatsen op de trekkabel zodat de trekknop op het dashboard weer in de oude stand terug komt wanneer men hem loslaat.

Naar boven

                     Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015