Gereedschap
Onder normaal gereedschap verstaan we een reeks van steekringsleutels, verschillende soorten schroevendraaiers, een boormachine,
momentsleutel, dopsleutels, schuifmaat, spanningsmeter,
voelermaatje, bougiesleutel en nog veel meer.
Eigenlijk gereedschap dat je gewoon bij een gereedschapszaak kunt aanschaffen.
Speciaal
gereedschap
Bij bijna alle automerken wordt specialistisch gereedschap
gebruikt bij reparaties of afstellingen en vaak ook nog type
afhankelijk. Zo is er ook speciaal gereedschap dat je alleen
maar kunt gebruiken voor de Traction Avant. Van de hele lijst aan
speciaal gereedschap wordt een deel er van praktisch nooit
gebruikt terwijl er ook een aantal zijn die regelmatig worden
toegepast. Ook zijn er gereedschappen bij die hun toepassing
hebben verloren of vervangen worden door andere. Enkele zijn ook verdwenen en dus niet meer verkrijgbaar. Sommige gereedschappen kunnen
of moeten we zelf maken
gezien de zeldzaamheid ervan. De belangrijkste gereedschappen
die regelmatig worden toegepast zien we hieronder.
Rempasser 2100-T
(2103-T) en Stelsleutel remsegmenten 2120-T
Deze twee gereedschappen worden in combinatie gebruikt. Om de
remmen opnieuw in te stellen na vervanging van de remvoeringen,
gebruiken we de rempasser. Eerst wordt de ronding van de
remtrommel gemeten en deze gegevens kopiëren we voor de ronding
van de remvoeringen. Omdat deze instelling veranderd is kunnen
we door middel van de stelsleutel de remsegmenten bijstellen om de ronding
te optimaliseren. Omdat de remtrommel twee remsegmenten bezit zal
dus voor elk segment de afstelling moeten worden gemaakt d.m.v.
de twee excentrieken.
Zie het verhaal "Remschoenen
afstellen".
Trommel-
en
lagertrekker 1750-T (1820-T)
Dit gereedschap is onontbeerlijk als we de remtrommel willen
verwijderen. Het is een multifunctioneel stukje gereedschap dat
verschillende toepassingen kent. De bout die de spil vormt van
het totale stuk gereedschap kan met een Bahco of Engelse
sleutel, met bekbreedte van 33,5mm, worden bediend. Het speciale originele gereedschap wat hiervoor normaal
wordt gebruikt is
sleutel 1810-T (38,4mm). Met deze trekker kan ook het
differentieellager verwijderd worden. (1750-T en 1753-T)
Buitenlagermoersleutel
1825-T
Deze moer bevindt zicht als opsluitmoer van het buitenlager van
de voorwielen en zal als eerste moeten worden verwijderd voordat
we de bovengenoemde trommeltrekker kunnen toepassen.
Deze sleutel kunnen we ook zelf maken en de opsluitmoer als
voorbeeld gebruiken.
Klemring
1656-T
Met deze
ring worden de zuigerveren samengedrukt zodat het inbrengen van de
zuiger in de cilinder wat makkelijker gaat. De cilinderspanveer
heeft deze functie overgenomen en is ook nog verstelbaar zodat
deze ook voor andere diameter zuigers met zuigerveren gebruikt
kan worden.
Meetklok
MR-3377
Voor het afstellen van de hoogte van de cilinders (chemises).
Dit gereedschap wordt vaak zelf gemaakt en wordt gebruikt bij
nieuwe cilinders waarbij de hoogte van de cilinders, inclusief
pakking, boven het motorblok moet worden bepaald.
Zie verhaal "Cilindermetingen". Blokkeer
hefboom MR-3352
Hefboom voor het blokkeren van een differentieelflens
versnellingsbak. Hiermee voorkomen we het meedraaien bij het losmaken
van de moeren van de differentieelflens. Deze hefboom is handig
wanneer de aandrijfas moet worden vervangen. De zelfgemaakte versie
ziet er als een vork uit maar doet hetzelfde.
Bevestigingsbouten
versnellingsbak 1676-T en 1675-T
Voor de bevestiging van de versnellingsbak aan het motorblok
worden speciale bouten gebruikt die alleen met dit gereedschap
kunnen worden vast- of losgedraaid.
(Wielewaalsleutel koppelingshuis)
Trekker
voor stuurkogels 1964-T
Voor het gebruik wordt een extra dopje gebruikt om beschadiging
van de bout te voorkomen.
Bovenfuseekogeltrekker
1850-T, onderfuseetrekker 1851-T en afstelgereedschap 1852-T
Voor het afstellen van de bovenfusee deze niet te vast
afstellen, er moet nog vet tussen kunnen.
Exentrieken
afstellen voor remsegmenten sleutel 2120-T
Dit gereedschap wordt in combinatie gebruikt met de rempasser
2100-T.
Het afstellen gebeurt per remsegment en zodanig dat een goede
passing wordt verkregen t.o.v. remtrommel.
Niet genoemd
gereedschap
De lijst van
specialistisch gereedschap is bij lange na niet compleet. Deze
gereedschappen zijn vaak zo zelden in gebruik dat een vernoeming
voor ons om praktische redenen weinig zin heeft. Voor extra
onderhoud aan de Traction is het bovenvermelde specialistisch
gereedschap in de meeste gevallen voldoende.
Opmerking over
het zelf maken van speciaal gereedschap
Er wordt in de handboeken gereedschappen vermeld met de
aanduiding "MR-xxxx". MR betekent in dit
geval dat het gereedschap zelf gemaakt moet worden. Meestal
wordt hierbij een tekening gegeven met maten voor het zelf maken
van dit gereedschap. De maten zijn over het algemeen richtlijnen
en er kan, wanneer er inzicht is in het gebruik van het
gereedschap, van worden afgeweken.
|
Rempasser compleet 2100-T (2103-T)
Mulifunctioneel gereedschap met meerdere mogelijkheden.
Trommel- en lagertrekker 1750-T en 1820-T
Buitenlagermoersleutel 1825-T (zelf gemaakt)
Cilinderveer
spanband is een vervanger van de klemring 1656-T. Deze
spanveer vergemakkelijkt het inbrengen van de zuiger
inclusief de zuigerveren in de cilinder (chemises).
Stuurkogeltrekker 1964-T
|