Behoud van smering
Het is bekend dat we de koeling van de Traction Avant in de meeste
gevallen als zorgenkind kunnen bestempelen. Door de optredende
hogere koelwatertemperaturen zal ook de temperatuur van de smeerolie
volgen. Dat er nu hogere eisen aan de motorolie wordt gesteld zal
duidelijk zijn.
Een automotor is dan ook zodanig ontwikkeld dat we gebruik kunnen
maken van door de oliefabrikant ontwikkelde olie. Deze olie zal
onder de meeste omstandigheden zijn smerende werking behouden
waarbij de nodige toleranties zijn ingebouwd. Maar ook hier kan een
einde aan komen!
Smeergrens
overschrijden
Door de slechtere koeling van de motor (interne vervuiling) zal
langzaam de grens van het toelaatbare bereikt worden. Hierbij komen
we niet alleen aan het einde van de koeling (koken van de
koelvloeistof) maar ook de smering van de motor komt in de
gevarenzone. Deze kan een waarde aannemen waarbij de olie verbrandt.
Dit zien we terug bij de zuigerveren en olieschraapveren. De
olietemperatuur kan hier makkelijk de 300 graden Celcius
overschrijden waarbij de smering sterk kan verminderen.
Lees ook het verhaal over "Olietemperaturen".
|
Uitleg over oliegebruik
en smering voor de Traction Avant op de sleuteldag van TAN Zuid in
Heeze.
Dit in combinatie met een demonstratie van de toevoegingsolie TSL.
Er was bijzonder veel belangstelling voor deze onderwerpen gezien de
grote opkomst van de leden.
|