Home                   Wielen overzicht
 

Schokdempers

Schokdempers dempen niet alleen de oneffenheden in de weg maar zorgen ook  voor meer rijcomfort en veiligheid.


Algemene werking schokdempers
Om een auto zonder schokken over de weg te laten rijden is deze uitgerust met veren, voor elk wiel een. Deze veren zorgen er voor dan oneffenheden in de weg, zoals kuilen en drempels, zonder al te veel bewegingen worden overgedragen aan de carrosserie. We kennen diverse vormen van veren met elk hun eigen toepassing of voorkeur. Om er enkele te noemen hebben we bladveren, schroefveren en torsiestaven, zoals bij de Traction toegepast. Ze hebben een ding gemeen en dat is de schokken ofwel de bewegingen zoveel mogelijk te absorberen. Het nadeel, of eigenlijk een tekortkoming van veren, is dat deze nadeinen, ze komen niet meteen tot stilstand na het nemen van een drempel of hobbel. Om hier verandering in te brengen wordt een schokdemper toegepast die het nadeinen zoveel mogelijk moet tegengaan. Schokdempers moeten dus het rijcomfort verhogen en ook de wegligging want een dansend wiel heeft minder contact met het wegdek en verlengd daardoor de remweg maar verminderd ook de rijprestatie.

Inwaartse beweging van de schokdempers
Om een soepele vering te krijgen wordt een enkelvoudige demping toegepast. Deze methode zorgt er voor dat de demping alleen verkregen wordt na een naar beneden gaande beweging van de carrosserie. Anders gezegd, het wiel kan makkelijk omhoog maar wil langzaam omlaag gaan. Bij de inwaartse beweging wordt een zuiger verplaatst in een cilinder die gevuld is met een hydraulische olie. Door kleppen in de zuiger ondervindt de olie weerstand waardoor de veerbewegingen worden gedempt.

Constructie
De constructie is nog vrij complex ondanks het simpele werk wat een schokdemper moet doen. Sommige schokdempers zijn met gas gevuld zoals ook bij de veerbollen van een Citroën DS het geval is. Oude type schokdempers van de Traction hebben nog de mogelijkheid om met olie bijgevuld te worden. Bij de latere modellen is alleen vervanging mogelijk als ze niet meer voldoen.

Slechte schokdempers
Wanneer een schokdemper slecht wordt zal het wiel makkelijker op en neer kunnen bewegen waardoor het wegcontact op momenten verbroken wordt. Rijden we in een bocht dan zal de auto makkelijk weg willen dribbelen en uit willen breken. De auto wordt dan onbestuurbaar. Ook bij het remmen ondervinden we minder contact met het wegdek waardoor de remweg aanmerkelijk langer zal zijn. Een niet te vergeten aspect is de slijtage van de banden die een typisch bandenslijtage patroon laat zien. Je ziet dan ook dat er happen rubber uit de band zijn verdwenen terwijl er op andere plaatsen nog genoeg profiel aanwezig is.

Schokdempers testen
Schokdempers kan je makkelijk op de goede werking controleren door de wagen, voor of achter, naar beneden te drukken met je eigen gewicht. Daarna loslaten en kijken of de voor- of achterkant spontaan weer terugkomt zonder na te deinen. Als dat zo is dan zijn de schokdempers nog in orde. Versleten rubbers die in de bevestigingsogen van de schokdempers zitten kunnen we verwijderen en vervangen door deelbare rubbers. Deze zijn in de handel verkrijgbaar en heel eenvoudig te monteren. Ook garages kunnen de schokdempers van onze Traction, met behulp van een testbank, controleren. Deze testbanken zijn, zo is mijn ervaring, nogal kritisch afgesteld waardoor er niet veel schokdempers de test doorstaan. Lekkende schokdempers altijd vervangen!

Foto rechts
Voor het bekijken van alle schokdemperonderdelen klik dan op de foto. Het onderdelenoverzicht is in pdf formaat


Schokdemper van een Traction Avant. Door de schuine stand van de schokdemper (groen) wordt de dempende werking iets minder. De constructie laat geen andere montage toe.

Schokbrekers testen. Probeer de auto flink om laag te drukken en herhaal dat een paar keer. Laat de auto na het indrukken los en kijk of de Traction bij een naar bovengaande beweging stil blijft staan. Een heel klein beetje nadeinen mag maar niet teveel! Blijft de Traction nadeinen dan zijn de schokdempers versleten.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 24-08-2015