Home              Verhalen over techniek         Introductie

                                 Restaureren of Opknappen?
Opknappen
Restaureren
Mijn Project
De werkplaats
   We kijken niet naar het uiterlijk van de auto, maar eerst naar ons zelf.
                     Wat voor mogelijkheden hebben we in huis?

Restaureren of opknappen van een Tracton Avant is een vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. We moeten er eerst van uitgaan dat hij nog aangekocht moet worden anders worden we voor het feit geplaatst hoe hij er op dit moment uitziet en daar kun je dan niets meer aan veranderen. Om het eenvoudig te stellen,  in het bezit zijn van een Traction Avant waarvan  het grootste gedeelte is weggeroest en waarvan de motor ook te wensen overlaat, daar valt dan weinig aan op te knappen en behoort dan in de categorie restauratie thuis.  
We gaan er nu dus van uit dat de auto nog aangeschaft moet worden en dat opent meteen heel andere perspectieven. We kijken niet naar het uiterlijk van de auto maar eerst naar ons zelf. Wat voor mogelijkheden hebben we in huis, wat dan tevens bepaalt of we voor een opknapper kunnen kiezen of dat we een Traction Avant helemaal kunnen gaan restaureren. Wat is nu zo bepalend voor deze keuze vraagt u zich af. Eerst maar een opsomming die doorslaggevend kan zijn bij de keuze restaureren of opknappen.

Ruimte, hebben we een ruimte tot onze beschikking waar ook 's winters  gewerkt kan worden en dicht bij huis. Financiële mogelijkheden, zijn die in ruime mate aanwezig of moeten we voor elk onderdeeltje sparen zodat het sowieso een meerjarenplan wordt. Wat zeker het belangrijkste punt is, wat hebben we zelf in huis wat handigheid betreft. Hebben we vaker gesleuteld? Hebben we een technische achtergrond of genoeg ervaring om aan zo'n restauratie te kunnen beginnen. Of willen we het als een leuke hobby zien om wat te doen te hebben? Je ziet, de oplossing is niet eenvoudig te noemen omdat heel veel factoren hierin een rol spelen. Laat je in ieder geval niet overhaasten door die ene mooie aanbieding want na aanschaf is er geen weg meer terug en het zou dan heel frustrerend zijn te constateren dat de opknapper waarvoor je gekozen hebt een restauratie-object blijkt te zijn. Ook weet ik uit ervaring dat veel mensen gedreven door hun enthousiasme een Traction Avant aanschaffen in welke staat dan ook en er dan na verschillende jaren van restaureren of opknappen tot de ontdekking komen iets te hoog gegrepen te hebben. Dat is dan ook heel vervelend. De bedoeling van mijn verhaal is dan ook dit te voorkomen en dat er over nagedacht wordt voordat men tot aanschaf overgaat.

 
Gevonden in een caravanstalling na ruim 15 jaar stilstand!

Opknappen:
Zet alle mogelijkheden op een rijtje, te beginnen met, willen we op korte termijn in de Traction Avant kunnen rijden en willen we hem dan ook rijdend houden, dan is een opknapper de juiste keuze. Laat je dan wel goed informeren en neem iemand mee die verstand van zaken heeft bij de aanschaf. Dat geldt eigenlijk altijd of je nu handig bent of niet. Zo’n auto mag dan wel een krasje of deukje hebben maar niet al teveel laswerk. Ook de motor moet nog in redelijk staat verkeren en een olieverbruik van een liter op duizend gereden kilometers is nog net acceptabel. Ook de bekleding mag wat gebruiksporen hebben en dat kan ook niet anders na ruim vijftig jaar gebruik en dat geldt dan ook eigenlijk voor al die andere onderdelen van de Traction. Voor het opknappen heb je niet direct een verwarmde garage nodig en een afdakje zou best kunnen voldoen. De basis moet dus een eerlijke en harde auto zijn zoals dat heet. Handigheid is zeker een voordeel wanneer je aan zoiets begint, anders wordt het uitbesteden en daar gaat dan vaak veel tijd en geld in zitten. Een hulpje die af en toe kan komen helpen zou handig zijn en ook een technische ondersteuning is nooit weg.


Restaureren:

Restaureren vereist toch in de eerste plaats een bepaalde vorm van doorzettingsvermogen. Dat er veel geld in gaat zitten is een vast gegeven en dat is vaak meer dan je denkt. Denk eens aan de benodigde apparatuur zoals een lasapparaat, speciaal gereedschap en ga zo maar door. Financiële middelen en handigheid werken dan ook nauw samen en het een kan niet zonder het andere. Een goede werkruimte is wel een vereiste, maar hoeft niet per definitie groot te zijn, maar wel verwarmd. 
De uiterlijke staat van de Traction Avant bij aanschaf is dan ook verder afhankelijk van de hoeveel werk wat men zelf wil doen en hoeveel geld men hieraan wilt besteden. Koop nooit een auto als bouwpakket. Een auto die door een vorige eigenaar uit elkaar is gehaald, ook met het doel deze te restaureren, zal meestal gedoemd zijn te mislukken. Men mist de uit elkaar haal ervaring en alleen diegenen die vaker een Traction Avant heeft gerestaureerd zou daar nog wel brood in zien mits aan onderdelen nog alles aanwezig is. Is dit niet het geval en moeten er onderdelen bijgekocht worden, dan wordt het zelfs voor een ervaren Traction-hobbyist een moeilijke opgave. 
De keuze zal niet altijd even gemakkelijk zijn maar we weten nu dat alleen maar een Traction Avant kopen niet voldoende is. Bepalend zijn dan ook de omstandigheden en die zijn voor iedereen verschillend. Het antwoord kun je dan ook zelf het beste geven. In ieder geval telt een gewaarschuwd mens voor twee. Bekijk de mogelijkheden die men heeft en maak een lijst zodat je zelf kunt zien of het een opknapper wordt of een restauratie- object. Succes bij een beslissing en dan veel Traction plezier!


Mijn project:
Ook in mijn geval was het niet eenvoudig een in goede staat verkerende Traction Avant te bemachtigen. In Frankrijk zijn nog wel handelaren die Tractions in diverse stadia verkopen en het grootste probleem is dan ook, dat je niet kunt zien hoe hij er uit ziet, of we moeten er naar toe gaan. We zijn dan dagen onderweg en mocht er een bij zijn die voor ons geschikt is, dan kunnen we de hele reis nogmaals maken met een ambulance. Je ziet dat er dan veel tijd ingestopt moet worden om maar te zwijgen van de papieren rompslomp die daar nog bij komt. Tijd en geduld  moet je hebben en dat hebben aankomende Traction bezitters meestal niet. Op het moment dat je een Traction Avant wilt hebben moet hij er ook meteen komen. Ik had het geluk dat de zoektocht  maar drie maanden duurde toen er een mijn pad kruiste. Hij zag er  nog best goed uit en zorgde meteen voor die beruchte Traction Avant blindheid. Liefde op het eerste gezicht, zo kun je het ook noemen. De aankoop werd met één telefoontje bevestigd. Thuis aangekomen werd de Traction nogmaals bekeken waarbij de liefde op het eerste gezicht bleef overheersen. Bij nadere beschouwing kwam de ene narigheid na de andere naar boven en daarbij moet wel worden vermeld dat de carrosserie de doorslag had gegeven bij de aanschaf. Eigenlijk heb ik nooit aan opknappen gedacht en werd het sowieso een restauratie-object waarvan de carrosserie goed moest zijn. Er zat inderdaad wat laswerk aan de auto maar dat was te overzien. De motor, daar kwam ik al snel achter was een hopeloos geval, totaal versleten. Er zijn in het begin wat pogingen ondernomen hem aan de praat te krijgen maar de patiënt zoals dat heet was al geruime tijd overleden. Een complete revisie zou hem weer tot leven moeten wekken en dat is dan ook gebeurd. Om niet de hele restauratie te vertellen, wil ik in grote lijnen die onderdelen vermelden die in slechte staat verkeerden.
Het hele remsysteem inclusief de remschoenen en cilinders. De complete ontsteking zoals de stroomverdeler, bougiekabels enz. Het brandstofsysteem waaronder ook de brandstofpomp en carburateur, alles vervuilt en versleten. Alle rubberen delen aan de Traction waren uitgedroogd en verhard. Eigenlijk alles wat aan deze auto zat was op, behalve de bekleding op de stoelen en de bank zagen er nog heel goed uit. Ongeveer drie jaar heeft deze restauratie geduurd en dat is lang zat wanneer je bedenkt dat je eigenlijk dag en nacht ermee bezig bent geweest in een kleine "garage".

   


De werkplaats:
Het enige wat tot mijn beschikking stond was een huis tuin en keuken garage voor het huis. Een garage waar normaal gesproken één auto in past van niet al te grote afmetingen en een paar fietsen. De meeste onderdelen van de Traction werden dan ook aan het plafond gehangen of op de Traction gelegd. Ook het meeste spuitwerk werd hierin verricht na alles eerst afgeplakt te hebben. Ook de motor werd op de Traction gerestaureerd en met behulp van een motorkraan getild of gekanteld indien dat nodig was. Ook werd er een gat in de garagevloer gemaakt om bij de onderkant van de Traction te kunnen komen zij het dan maar voor de helft. Wanneer de andere helft aan de beurt was voor een behandeling, moest de auto eerst omgedraaid worden. Je ziet het was echt behelpen en dus geen ideale plaats voor een restauratie maar de klus is geklaard en daar ben ik blij om. Alleen het resultaat telt, toch?! 


Traction  Avant op de ambulance in 2002




Een totale vernieuwing


Een te krappe garage en overvol!

 Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015