Ruimte,
hebben we een ruimte tot onze beschikking waar ook 's winters
gewerkt kan worden en dicht bij huis. Financiële mogelijkheden, zijn
die in ruime mate aanwezig of moeten we voor elk onderdeeltje sparen
zodat het sowieso een meerjarenplan wordt. Wat zeker het
belangrijkste punt is, wat hebben we zelf in huis wat handigheid
betreft. Hebben we vaker gesleuteld? Hebben we een technische achtergrond
of genoeg ervaring om aan zo'n restauratie te kunnen beginnen. Of
willen we het als een leuke hobby zien om wat te doen te hebben? Je ziet, de oplossing is niet
eenvoudig te noemen omdat heel veel factoren hierin een rol spelen.
Laat je in ieder geval niet overhaasten door die ene mooie
aanbieding want na aanschaf is er geen weg meer terug en het zou dan
heel frustrerend zijn te constateren dat de opknapper waarvoor
je gekozen hebt een restauratie-object blijkt te zijn. Ook
weet ik uit ervaring dat veel mensen gedreven door hun enthousiasme
een Traction Avant aanschaffen in welke staat dan ook en er dan na
verschillende jaren van restaureren of opknappen tot de ontdekking komen
iets te hoog gegrepen te hebben. Dat is dan ook heel vervelend. De
bedoeling van mijn verhaal is dan ook dit te voorkomen en dat er
over nagedacht wordt voordat men tot aanschaf overgaat.
|
Opknappen:
Zet alle mogelijkheden op een rijtje, te beginnen met, willen we op
korte termijn in de Traction Avant kunnen rijden en willen we hem
dan ook rijdend houden, dan is een opknapper de juiste keuze. Laat
je dan wel goed informeren en neem iemand mee die verstand van zaken
heeft bij de aanschaf. Dat geldt eigenlijk altijd of je nu handig
bent of niet. Zo’n auto mag dan wel een krasje of deukje hebben
maar niet al teveel laswerk. Ook de motor moet nog in redelijk staat
verkeren en een olieverbruik van een liter op duizend gereden kilometers is
nog net acceptabel. Ook de bekleding mag wat gebruiksporen hebben en
dat kan ook niet anders na ruim vijftig jaar gebruik en dat geldt
dan ook eigenlijk voor al die andere onderdelen van de Traction. Voor het opknappen heb
je niet direct een verwarmde garage nodig en een afdakje zou best
kunnen voldoen. De basis moet dus een eerlijke en harde auto zijn
zoals dat heet. Handigheid is zeker een voordeel wanneer je aan
zoiets begint, anders wordt het uitbesteden en daar gaat dan vaak
veel tijd en geld in zitten. Een hulpje die af en toe kan komen
helpen zou handig zijn en ook een technische ondersteuning is nooit weg.
|
Restaureren:
Restaureren vereist toch in de eerste plaats een bepaalde vorm van
doorzettingsvermogen. Dat er veel geld in gaat zitten is een vast
gegeven en dat is vaak meer dan je denkt. Denk eens aan de
benodigde apparatuur zoals een lasapparaat, speciaal gereedschap en
ga zo maar door. Financiële
middelen en handigheid werken dan ook nauw samen en het een kan niet
zonder het andere. Een goede werkruimte is wel een vereiste, maar hoeft
niet per definitie groot te zijn, maar wel verwarmd.
De uiterlijke
staat van de Traction Avant bij aanschaf is dan ook verder
afhankelijk van de hoeveel werk wat men zelf wil doen en hoeveel geld men
hieraan wilt besteden. Koop nooit een auto als bouwpakket. Een auto
die door een vorige eigenaar uit elkaar is gehaald, ook met het doel
deze te restaureren, zal meestal gedoemd zijn te mislukken. Men mist
de uit elkaar haal ervaring en alleen diegenen die vaker een Traction
Avant heeft gerestaureerd zou daar nog wel brood in zien mits aan
onderdelen nog alles aanwezig is. Is dit niet het geval en moeten er
onderdelen bijgekocht worden, dan wordt het zelfs voor een ervaren
Traction-hobbyist een moeilijke opgave.
De keuze zal niet altijd even gemakkelijk zijn maar we weten nu dat
alleen maar een Traction Avant kopen niet voldoende is. Bepalend
zijn dan ook de omstandigheden en die zijn voor iedereen
verschillend. Het antwoord kun je dan ook zelf het beste geven. In
ieder geval telt een gewaarschuwd mens voor twee. Bekijk de
mogelijkheden die men heeft en maak een lijst zodat je zelf kunt
zien of het een opknapper wordt of een restauratie- object. Succes
bij een beslissing en dan veel Traction plezier!
Mijn project:
Ook in mijn geval was het niet eenvoudig een in goede staat
verkerende Traction Avant te bemachtigen. In Frankrijk zijn nog wel
handelaren die Tractions in diverse stadia verkopen en het
grootste probleem is dan ook, dat je niet kunt zien hoe hij er uit ziet,
of we moeten er naar toe gaan. We zijn dan dagen onderweg en mocht
er een bij zijn die voor ons geschikt is, dan kunnen we de hele reis
nogmaals maken met een ambulance. Je ziet dat er dan veel tijd
ingestopt moet worden om maar te zwijgen van de papieren rompslomp
die daar nog bij komt. Tijd en geduld
moet je hebben en dat hebben aankomende Traction bezitters
meestal niet. Op het moment dat je een Traction Avant wilt hebben
moet hij er ook meteen komen. Ik had het geluk dat de zoektocht
maar drie maanden duurde toen er een mijn pad kruiste.
Hij zag er nog best goed uit en zorgde meteen voor die
beruchte Traction Avant blindheid. Liefde op het eerste gezicht, zo
kun je het ook noemen. De aankoop werd met één telefoontje
bevestigd. Thuis aangekomen werd de Traction
nogmaals bekeken waarbij de liefde op het eerste gezicht bleef
overheersen. Bij nadere
beschouwing kwam de ene narigheid na de andere naar boven en daarbij
moet wel worden vermeld dat de carrosserie de doorslag had gegeven
bij de aanschaf. Eigenlijk heb ik nooit aan opknappen gedacht en
werd het sowieso een restauratie-object waarvan de carrosserie goed
moest zijn. Er zat inderdaad wat laswerk aan de auto maar dat was te
overzien. De motor, daar kwam ik al snel achter was een hopeloos
geval, totaal versleten. Er zijn in het begin wat pogingen
ondernomen hem aan de praat te krijgen maar de patiënt zoals dat
heet was al geruime tijd overleden. Een complete revisie zou hem
weer tot leven moeten wekken en dat is dan ook gebeurd. Om
niet de hele restauratie te vertellen, wil ik in
grote lijnen die onderdelen vermelden die in slechte staat verkeerden.
Het hele remsysteem
inclusief de remschoenen en cilinders. De complete ontsteking zoals
de stroomverdeler, bougiekabels enz. Het brandstofsysteem waaronder
ook de brandstofpomp en carburateur, alles vervuilt en versleten.
Alle rubberen delen aan de Traction waren uitgedroogd en verhard.
Eigenlijk alles wat aan deze auto zat was op, behalve de bekleding
op de stoelen en de bank zagen er nog heel goed uit. Ongeveer drie
jaar heeft deze restauratie geduurd en dat is lang zat wanneer je
bedenkt dat je eigenlijk dag en nacht ermee bezig bent geweest in
een kleine "garage".
De werkplaats:
Het enige wat tot mijn beschikking stond
was een huis tuin en keuken garage voor het huis. Een garage waar
normaal gesproken één auto in past van niet al te grote afmetingen
en een paar fietsen. De meeste onderdelen van de Traction werden dan
ook aan het plafond gehangen of op de Traction gelegd. Ook het meeste
spuitwerk werd hierin verricht na alles eerst afgeplakt te hebben. Ook
de motor werd op de Traction gerestaureerd en met behulp van een
motorkraan getild of gekanteld indien dat nodig was. Ook werd er een
gat in de garagevloer gemaakt om bij de onderkant van de Traction te
kunnen komen zij het dan maar voor de helft. Wanneer de andere helft
aan de beurt was voor een behandeling, moest de auto eerst omgedraaid
worden. Je ziet het was echt behelpen en dus geen ideale plaats voor
een restauratie maar de klus is geklaard en daar ben ik blij om. Alleen het resultaat
telt, toch?!
|
Traction Avant op de ambulance in 2002
Een totale
vernieuwing
Een te krappe garage en
overvol!
|