Reparatie SEV brandstofpomp
|
|
in
woord en beeld
|
Andere
type brandstofpompen zijn in functionaliteit hetzelfde en kunnen op
dezelfde manier gerepareerd worden. |
|
|
Brandstofpomp reparatie
Een terugkerend onderwerp is het probleem met de brandstofpomp. Er gaat
geen evenement voorbij of er is wel iemand met brandstofpomp
problemen. Of het nu nieuwe- oude- of gereviseerde pompen betreft,
problemen kunnen ze allemaal geven. Omdat de brandstofpomp weinig
bewegende delen bevat die stuk kunnen gaan valt toch iets op. Het
zijn meestal de klepjes met de veertjes die voor narigheid zorgen,
deze sluiten niet goed af en/of de veerdruk is te laag. Ook vuil
in de benzine kan bijdragen voor het niet meer goed afdichten van
de klepjes. Nu we dit weten kunnen we maatregelen treffen om dit
te voorkomen. In de eerste plaats proberen de pomp te ontluchten,
niet door de luchtbellen te verdrijven maar om het eventuele vuil
te verwijderen. Hiertoe moeten de benzineslang aan de
carburateurzijde los genomen worden en deze in een leeg blikje of
potje hangen. Hierna de pomp bedienen met het hefboompje op de
branstofpomp en enige malen bewegen totdat brandstof in het potje
stroomt. Wanneer het hefboompje ontbreekt even doorstarten en
kijken voor hetzelfde resultaat. Wanneer er geen resultaat met de
pomp met hefboom verkregen wordt , kan het zijn dat de stand van
de nokkenas verkeerd staat. De motor even tornen of starten
verandert deze situatie. Wanneer in alle gevallen geen resultaat
geboekt wordt zal de pomp opengemaakt moeten worden om te kijken
waar het probleem zit. (Gesealde pompen kun je alleen maar
vervangen)
Het verwijderen van de brandstofpomp:
Verwijder de twee moeren waarmee de pomp aan de motor bevestigd
is.
Aan beide zijden de brandstofslangen losmaken. (Nooit vaste
verbindingen toepassen want die bemoeilijken meestal de
reparatie.)
Demonteren van de brandstofpomp:
Neem een grote lap of doek waarop de pomp gedemonteerd kan worden.
(Let op dat er geen onderdelen weg kunnen springen.)
Wanneer alles gedemonteerd is kunnen we ook de binnenzijde
schoonmaken.
Controleer de werking:
Controleer de vatting waar de klepjes tegen aan komen, deze kunnen
gecorrodeerd zijn en zodoende niet meer goed afsluiten of
afdichten.
Controleer ook of de veertjes nog voldoende veerkracht bezitten.
Meestal komen bij zo'n controle een of meerdere problemen naar
boven.
Zet alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar en controleer de
zuig- en perswerking van de pomp.
Om deze te testen sluiten we met een vinger een van beide
brandstofopeningen af en bewegen het hefboompje. De vinger pas
verwijderen wanneer een paar keer het hefboompje is bediend. Bij
een goede werking geeft dat een zuigende of een blazende werking
wanneer de vinger op de opening wordt losgelaten. Eventueel een
beetje vloeistof in pomphuis gieten.( bijvoorkeur petroleum of
lampenolie.)
Controleer dan meteen op lekkage of valse luchtaanzuiging!
Monteer de pomp op de motor en sluit de brandstofslangen aan.
Ontlucht nu de pomp zoals boven omschreven. Wanneer nu de
problemen verdwenen zijn monteer dan een extra brandstoffilter zodat er
geen vuil meer in de pomp kan komen. Het extra filter komt tussen
de brandstoftank en brandstofpomp in te zitten.
|
Tip:
Plaats een reserve filter naast de reeds gemonteerde, dan kunnen
we door kleurverschil de mate van vervuiling vaststellen.
Moeilijkheidsgraad reparatie:
Deze werkzaamheden kunnen door bijna iedereen uitgevoerd
worden en zit ongeveer op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld
kleppenstellen, ontstekingafstellen enz., en hoort dus eigenlijk
bij normaal onderhoud.
Speciaal gereedschap is niet nodig.
Opmerking:
Wanneer het membraam gescheurd is zal deze door een
nieuwe vervangen dienen te worden alleen is zo'n reparatiesetje
bijna net zo duur als een complete branstofpomp.
|
Wanneer de veertjes in
de pomp niet meer de juiste veerkracht bezitten kun je de veertjes
vervangen door nieuwe die in de handel verkrijgbaar zijn.
|
De
Reparatie of controle brandstofpomp in woord en beeld
|
|
|
|
Een complete SEV pomp
schoongemaakt klaar voor de reparatie of controle. De inlaat- en
uitlaataansluiting is voor benzineslang bedoeld. Gebruik hiervoor nooit een
vaste koperen leiding dat is trouwens ook niet origineel.
Dit voor de eventuele fanaten onder ons!
|
Aan de bovenzijde zien
we een glazen deksel met een afdichtingsring van kurk met daaronder
een zeef. Deze zeef houdt alleen de grote vuildeeltjes tegen en dat
is onvoldoende. Extra filtering is in deze tijd noodzakelijk gezien
de toevoeging van ethanol in de benzine.
|
We gaan eerst de boven-
en onderzijde van de pomp merken, met bijvoorbeeld een centerpons of
met krasjes, zodat later bij de montage de twee delen weer op dezelfde plaats terecht komen, dit in verband met de afdichting
van het membraam. Deze kunnen we zien als een pakking met de daarbij
behorende oneffenheden.
|
|
|
|
We kunnen nu de schroeven verwijderen.
|
Het membraam is
opgebouwd uit meerdere lagen "rubber" om een zekere
duurzaamheid en betrouwbaarheid te bewerkstelligen.
|
De pomp bestaat nu uit
twee delen waarbij in het bovenste deel de klepjes huisvesten. Let
op eventuele scheurtjes in het membraam materiaal.
|
|
|
|
De klepjes worden op hun
plaats gehouden door een afdekplaatje. Deze is vastgezet met drie
schroefjes.
|
De schroefjes zijn van
oorsprong geborgd en het is belangrijk hier een passende
schroevendraaier voor te gebruiken.
|
Hier zien we de zuig- en
perskamer van de brandstofpomp met de klepjes en veertjes. De
klepjes mogen geen beschadigingen hebben. Beschadigde klepjes kun je
vervangen door nieuwe of eventueel vervangen door zelfgemaakte van ander materiaal,
mits dit
benzinebestendig is.
|
|
|
|
Voor het afdekplaatje is
een pakking gebruikt die goed moet afdichten. Let ook op de bus
rechts waar het klepje op komt te liggen, dat deze corrosievrij
en vlak is.
|
De complete brandstofpomp
hier uit elkaar genomen. Dit type pomp is vrij robuust en geeft in
de praktijk weinig klachten.
|
De veertjes kunnen te
weinig veerkracht bezitten. In dat geval de veertjes iets uittrekken
zoals op de bovenste foto te zien is of vervangen door nieuwe.
|
|
|
|
Onder de
bevestigingschroef van de glazen deksel bevindt zich een fiber
ringetje die op de foto praktisch verdwenen is.
Valse lucht aanzuigen
kan het gevolg zijn.
|
In de meeste doehetzelf-zaken vinden we
een assortiment ringetjes voor vele toepassingen. Een passend ringetje
is dan zo gevonden.
|
De brandstofpomp weer
compleet in elkaar gezet en is dan bijna klaar voor gebruik.
Voor het zover is moet nog een bruikbaarheidstest gedaan worden.
|
|
|
Als laatste handeling een bruikbaarheidstest.
De bruikbaarheidstest
bestaat uit een aantal handelingen om te zien of hij daadwerkelijk
brandstof op kan zuigen of pompen. hiervoor moeten we de hefboom een
aantal malen bewegen terwijl we één opening met de vinger afsluiten.
Na deze handeling de vinger verwijderen en moeten we direct hierna een zuigend of
een blazend geluid horen. Wanneer dit niet overtuigend overkomt kunnen
we dit ook met een vloeistof testen
waarbij we beter petroleum of lampenolie kunnen gebruiken dan
benzine. (minder brandgevaarlijk). Het zuiggedeelte
onderdompelen in de vloeistof en nogmaals de hefboom bedienen. Let
wel dat wanneer de pompfunctie in orde is de vloeistof met kracht
uit de uitlaatopening kan komen!
|
"Reparatie
brandstofpomp in woord en beeld" in PDF formaat
|
Naar
boven
|