Home            Brandstofsysteem
Reparatie SEV brandstofpomp                                                                                           
in woord en beeld Andere type brandstofpompen zijn in functionaliteit hetzelfde en kunnen op dezelfde manier gerepareerd worden. 

Brandstofpomp reparatie
Een terugkerend onderwerp is het probleem met de brandstofpomp. Er gaat geen evenement voorbij of er is wel iemand met brandstofpomp problemen. Of het nu nieuwe- oude- of gereviseerde pompen betreft, problemen kunnen ze allemaal geven. Omdat de brandstofpomp weinig bewegende delen bevat die stuk kunnen gaan valt toch iets op. Het zijn meestal de klepjes met de veertjes die voor narigheid zorgen, deze sluiten niet goed af en/of de veerdruk is te laag. Ook vuil in de benzine kan bijdragen voor het niet meer goed afdichten van de klepjes. Nu we dit weten kunnen we maatregelen treffen om dit te voorkomen. In de eerste plaats proberen de pomp te ontluchten, niet door de luchtbellen te verdrijven maar om het eventuele vuil te verwijderen. Hiertoe moeten  de benzineslang aan de carburateurzijde los genomen worden en deze in een leeg blikje of potje hangen. Hierna de pomp bedienen met het hefboompje op de branstofpomp en enige malen bewegen totdat brandstof in het potje stroomt. Wanneer het hefboompje ontbreekt even doorstarten en kijken voor hetzelfde resultaat. Wanneer er geen resultaat met de pomp met hefboom verkregen wordt , kan het zijn dat de stand van de nokkenas verkeerd staat. De motor even tornen of starten verandert deze situatie. Wanneer in alle gevallen geen resultaat geboekt wordt zal de pomp opengemaakt moeten worden om te kijken waar het probleem zit. (Gesealde pompen kun je alleen maar vervangen)

Het verwijderen van de brandstofpomp:
Verwijder de twee moeren waarmee de pomp aan de motor bevestigd is.
Aan beide zijden de brandstofslangen losmaken. (Nooit vaste verbindingen toepassen want die bemoeilijken meestal de reparatie.)

Demonteren van de brandstofpomp:
Neem een grote lap of doek waarop de pomp gedemonteerd kan worden. (Let op dat er geen onderdelen weg kunnen springen.)
Wanneer alles gedemonteerd is kunnen we ook de binnenzijde schoonmaken.

Controleer de werking:
Controleer de vatting waar de klepjes tegen aan komen, deze kunnen gecorrodeerd zijn en zodoende niet meer goed afsluiten of afdichten.
Controleer ook of de veertjes nog voldoende veerkracht bezitten.
Meestal komen bij zo'n controle een of meerdere problemen naar boven.
Zet alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar en controleer de zuig- en perswerking van de pomp.
Om deze te testen sluiten we met een vinger een van beide brandstofopeningen af en bewegen het hefboompje. De vinger pas verwijderen wanneer een paar keer het hefboompje is bediend. Bij een goede werking geeft dat een zuigende of een blazende werking wanneer de vinger op de opening wordt losgelaten. Eventueel een beetje vloeistof in pomphuis gieten.( bijvoorkeur petroleum of lampenolie.)
Controleer dan meteen op lekkage of valse luchtaanzuiging!
Monteer de pomp op de motor en sluit de brandstofslangen aan. Ontlucht nu de pomp zoals boven omschreven. Wanneer nu de problemen verdwenen zijn monteer dan een extra brandstoffilter zodat er geen vuil meer in de pomp kan komen. Het extra filter komt tussen de brandstoftank en brandstofpomp in te zitten. 

Tip:
Plaats een reserve filter naast de reeds gemonteerde, dan kunnen we door kleurverschil de mate van vervuiling vaststellen.

Moeilijkheidsgraad reparatie:
Deze werkzaamheden kunnen door bijna iedereen uitgevoerd worden en zit ongeveer op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld kleppenstellen, ontstekingafstellen enz., en hoort dus eigenlijk bij normaal onderhoud.
Speciaal gereedschap is niet nodig.

Opmerking:
Wanneer het membraam gescheurd is zal deze door een nieuwe vervangen dienen te worden alleen is zo'n reparatiesetje bijna net zo duur als een complete branstofpomp.


Wanneer de veertjes in de pomp niet meer de juiste veerkracht bezitten kun je de veertjes vervangen door nieuwe die in de handel verkrijgbaar zijn.

De Reparatie of controle brandstofpomp in woord en beeld

Een complete SEV pomp schoongemaakt klaar voor de reparatie of controle. De inlaat- en uitlaataansluiting is voor benzineslang bedoeld. Gebruik hiervoor nooit een vaste koperen leiding  dat is trouwens ook niet origineel. Dit voor de eventuele fanaten onder ons! Aan de bovenzijde zien we een glazen deksel met een afdichtingsring van kurk met daaronder een zeef. Deze zeef houdt alleen de grote vuildeeltjes tegen en dat is onvoldoende. Extra filtering is in deze tijd noodzakelijk gezien de toevoeging van ethanol in de benzine. We gaan eerst de boven- en onderzijde van de pomp merken, met bijvoorbeeld een centerpons of met krasjes, zodat later bij de montage de twee delen weer op dezelfde plaats terecht komen, dit in verband met de afdichting van het membraam. Deze kunnen we zien als een pakking met de daarbij behorende oneffenheden.
We kunnen nu de schroeven verwijderen. Het membraam is opgebouwd uit meerdere lagen "rubber" om een zekere duurzaamheid en betrouwbaarheid te bewerkstelligen. De pomp bestaat nu uit twee delen waarbij in het bovenste deel de klepjes huisvesten. Let op eventuele scheurtjes in het membraam materiaal. 
De klepjes worden op hun plaats gehouden door een afdekplaatje. Deze is vastgezet met drie schroefjes. De schroefjes zijn van oorsprong geborgd en het is belangrijk hier een passende schroevendraaier voor te gebruiken. Hier zien we de zuig- en perskamer van de brandstofpomp met de klepjes en veertjes. De klepjes mogen geen beschadigingen hebben. Beschadigde klepjes kun je vervangen door nieuwe of eventueel vervangen door zelfgemaakte van ander materiaal,  mits dit benzinebestendig is.
Voor het afdekplaatje is een pakking gebruikt die goed moet afdichten. Let ook op de bus rechts waar het klepje op komt te liggen, dat deze corrosievrij  en vlak is. De complete brandstofpomp hier uit elkaar genomen. Dit type pomp is vrij robuust en geeft in de praktijk weinig klachten. De veertjes kunnen te weinig veerkracht bezitten. In dat geval de veertjes iets uittrekken zoals op de bovenste foto te zien is of vervangen door nieuwe.
Onder de bevestigingschroef van de glazen deksel bevindt zich een fiber ringetje die op de foto praktisch verdwenen is. Valse lucht aanzuigen kan het gevolg zijn. In de meeste doehetzelf-zaken vinden we een assortiment ringetjes voor vele toepassingen. Een passend ringetje is dan zo gevonden. De brandstofpomp weer compleet in elkaar gezet en is dan bijna klaar voor gebruik. Voor het zover is moet nog een bruikbaarheidstest gedaan worden. 
 

Als laatste handeling een bruikbaarheidstest.
De bruikbaarheidstest bestaat uit een aantal handelingen om te zien of hij daadwerkelijk brandstof op kan zuigen of pompen. hiervoor moeten we de hefboom een aantal malen bewegen terwijl we één opening met de vinger afsluiten. Na deze handeling de vinger verwijderen en moeten we direct hierna een zuigend of een blazend geluid horen. Wanneer dit niet overtuigend overkomt kunnen we dit ook met een vloeistof testen waarbij we beter petroleum of lampenolie kunnen gebruiken dan benzine. (minder brandgevaarlijk). Het zuiggedeelte onderdompelen in de vloeistof en nogmaals de hefboom bedienen. Let wel dat wanneer de pompfunctie in orde is de vloeistof met kracht uit de uitlaatopening kan komen!
"Reparatie brandstofpomp in woord en beeld"   in PDF formaat

Naar boven

                    Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015