Home              Algemeen overzicht                  Remsysteem overzicht                          

Remvloeistof
uit de reeks "Smering aangepast aan deze tijd"


Remvloeistof algemeen:
Elke remvloeistof is namelijk hygroscopisch, hetgeen betekent dat het product graag vocht opneemt, wat weer tot gevolg heeft dat het kookpunt van de remvloeistof lager komt te liggen en het gevaar dreigt dat het kookpunt zo laag wordt dat de vloeistof kan gaan koken. Er worden dan dampbellen gevormd (vapour lock) waarbij het remmen onmogelijk word. Regelmatige controle van de remvloeistof is daarom dan ook noodzakelijk.

Kookpunt
Om te voorkomen dat remvloeistof gaat koken bij het remmen, heeft remvloeistof een hoog kookpunt. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid met een DOT-codering. Hoe hoger de DOT-code, hoe hoger het kookpunt.

Dot 3 Dot 4 Dot 5 Dot 5.1
Kookpunt gemeten van de remvloeistof in de verpakking  205 230 260 270
Kookpunt als er 3,2% water in zit. 140 155 180 190


Kookpuntverloop in vergelijk tot de vochtopname in de remvloeistof.


Water in Remvloeistof:

Na een jaar kan wel 3% water in de remvloeistof aanwezig zijn wat betekent een verlaging van ongeveer 95 graden Celsius. Dat is ook de reden dat autofabrikanten adviseren de remvloeistof minstens eens per twee jaar te vernieuwen. De toevoegingen aan de remvloeistof trachten de oxidatie en corrosie tot een minimum te beperken. Remvloeistoffen zijn giftig en tasten de lak aan en bij inwendig gebruik kan 100 cc reeds dodelijk zijn. De DOT specificatie eist dat de natuurlijke kleur blijft en deze kleur is blank tot strogeel. Voor een optimale werking van het hydraulische remsysteem en bescherming van het metaal kunnen de metalen- en rubber onderdelen van nieuwe of gereviseerde remsystemen voor de montage worden ingesmeerd met rempasta. Het gaat hier om een zink-oxydevet met een goed smerende en anticorrosieve werking. Natuur- en synthetische rubbers blijven hierdoor onaangetast.
De betrouwbaarheid van een remsysteem kan onherroepelijk verloren gaan wanneer de Synthetische remvloeistof met minerale olie in contact komt.
Zelfs een uiterst kleine verontreiniging door minerale olie is genoeg om de rubberen onderdelen van het systeem ernstig te beschadigen.
Inmiddels kennen we ook remvloeistof met DOT 5.0 en 5.1 specificatie.
DOT 5.0
Dit is een silicone remvloeistof die hoofdzakelijk gebruikt wordt in de racerij.
Deze heeft de volgende eigenschappen:
Een zeer laag stolpunt
Tast geen afdichtingen aan
Minimale corrosieverschijnselen

Maar er zijn ook nadelen:
Er wordt lucht opgenomen door de vloeistof.
Bij grote hoogteverschillen, eigenlijk ook luchtdruk verschillen, wordt de vloeistof sponzig.
De vloeistof is meer samendrukbaar dan de conventionele remvloeistof.
Er kan vrij water ontstaan in de remvloeistof en achterblijven in de hoeken van leidingen zoals koppelstukken, wat kan bevriezen maar ook kan koken.


DOT 5.1
DOT 5.1 is een remvloeistof met de nieuwste technologie. Deze olie wordt veel gebruikt in de racerij.

Voordeel:
Het kookpunt is enorm hoog
Nadeel:
De snelle veroudering en daardoor het eens per jaar vervangen van de olie.
Opmerking:
Wanneer je de remvloeistof op tijd ververst en dat geldt eigenlijk voor alle soorten remvloeistof,
verdwijnen ook de meeste nadelen zoals veroudering en de kans op water in het remsysteem. Welke remvloeistof zal ik kiezen wordt dan een stuk eenvoudiger. De klasse met een hoger nummer voldoet gewoonlijk aan hogere eisen, maar de viscositeit van DOT 3 is beter dan die van DOT 4. Mengen van diverse soorten is meestal (in noodgevallen) mogelijk met uitzondering van de silicone remvloeistof. Het is beter een soort te kiezen en hierbij te blijven. Wanneer toch voor een nieuwer soort wordt gekozen is het aan te bevelen het remsysteem door te spoelen met alcohol of spiritus. Let bij de aanschaf van remvloeistof altijd op de specificaties en vooral ook bij het bijvullen of deze compatibel is met het huidige systeem.
Lees ook het verhaal "
Remolie en remolie".
Mors geen silicone remvloeistof op lakdelen want overspuiten zal dan bijna onmogelijk zijn!

Tip:
Wanneer de auto lange tijd stilstaat, bijvoorbeeld stalling in de wintermaanden, trap dan eens om de twee of drie weken op het rempedaal. Het systeem komt dan weer onder druk te staan en voorkomt het vast zitten van de remcups. Hierdoor wordt dat gedeelte wat dan buiten de remcup zit weer van nieuwe remvloeistof voorzien.

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 23-03-2017