Remvloeistof
uit de reeks
"Smering aangepast aan deze tijd"
|
|
|
|
Remvloeistof
algemeen:
Elke remvloeistof
is namelijk hygroscopisch, hetgeen betekent dat het product graag
vocht opneemt, wat weer tot gevolg heeft dat het kookpunt van de
remvloeistof lager komt te liggen en het gevaar dreigt dat het kookpunt zo
laag wordt dat de vloeistof kan gaan koken. Er worden dan dampbellen
gevormd (vapour lock) waarbij het remmen onmogelijk word. Regelmatige controle
van de remvloeistof is
daarom dan ook noodzakelijk.
Kookpunt
Om te voorkomen dat remvloeistof gaat koken bij het remmen, heeft
remvloeistof een hoog kookpunt. De kwaliteit van remvloeistof
wordt aangeduid met een DOT-codering. Hoe hoger de DOT-code, hoe
hoger het kookpunt.
|
Dot
3 |
Dot
4 |
Dot
5 |
Dot
5.1 |
Kookpunt
gemeten van de remvloeistof in de verpakking |
205 |
230 |
260 |
270 |
Kookpunt
als er 3,2% water in zit. |
140 |
155 |
180 |
190 |
|
Kookpuntverloop in vergelijk tot de vochtopname in de remvloeistof.
|
Water
in Remvloeistof:
Na een jaar kan wel
3% water in de remvloeistof aanwezig zijn wat betekent een
verlaging van ongeveer 95 graden Celsius. Dat is ook de reden dat
autofabrikanten adviseren de remvloeistof minstens eens per twee
jaar te vernieuwen. De toevoegingen aan de remvloeistof trachten
de oxidatie en corrosie tot een minimum te beperken.
Remvloeistoffen zijn giftig en tasten de lak aan en bij inwendig
gebruik kan 100 cc reeds dodelijk zijn. De DOT specificatie eist
dat de natuurlijke kleur blijft en deze kleur is blank tot
strogeel. Voor een optimale werking van het hydraulische
remsysteem en bescherming van het metaal kunnen de metalen- en
rubber onderdelen van nieuwe of gereviseerde remsystemen voor de
montage worden ingesmeerd met rempasta. Het gaat hier om een
zink-oxydevet met een goed smerende en anticorrosieve werking.
Natuur- en synthetische rubbers blijven hierdoor onaangetast.
De betrouwbaarheid van een remsysteem kan onherroepelijk verloren
gaan wanneer de Synthetische remvloeistof met minerale olie in
contact komt.
Zelfs een uiterst kleine verontreiniging door minerale olie is
genoeg om de rubberen onderdelen van het systeem ernstig te
beschadigen.
Inmiddels kennen we
ook remvloeistof met DOT 5.0 en 5.1 specificatie.
|
DOT 5.0
Dit is een silicone remvloeistof
die hoofdzakelijk gebruikt wordt in de racerij.
Deze heeft de volgende eigenschappen:
Een zeer laag stolpunt
Tast geen afdichtingen aan
Minimale corrosieverschijnselen
Maar er zijn ook nadelen:
Er wordt lucht opgenomen door de
vloeistof.
Bij grote hoogteverschillen, eigenlijk ook luchtdruk verschillen,
wordt de vloeistof sponzig.
De vloeistof is meer samendrukbaar dan de conventionele
remvloeistof.
Er kan vrij water ontstaan in de remvloeistof en achterblijven in
de hoeken van leidingen zoals koppelstukken, wat kan bevriezen
maar ook kan koken.
|
|
DOT 5.1
DOT 5.1 is een remvloeistof met
de nieuwste technologie. Deze olie wordt veel gebruikt in de
racerij.
Voordeel:
Het kookpunt is enorm hoog
Nadeel:
De snelle veroudering en daardoor het eens per jaar vervangen van
de olie.
|
Opmerking:
Wanneer je de remvloeistof op tijd ververst en dat geldt eigenlijk
voor alle soorten remvloeistof, verdwijnen
ook de meeste nadelen zoals veroudering en de kans op water in het
remsysteem. Welke remvloeistof zal ik kiezen wordt
dan een stuk eenvoudiger. De
klasse met een hoger nummer voldoet gewoonlijk aan hogere eisen,
maar de viscositeit van DOT 3 is beter dan die van DOT 4. Mengen
van diverse soorten is meestal (in noodgevallen) mogelijk met
uitzondering van de silicone remvloeistof. Het is beter een soort
te kiezen en hierbij te blijven. Wanneer toch voor een nieuwer
soort wordt gekozen is het aan te bevelen het remsysteem door te
spoelen met alcohol of spiritus. Let bij de aanschaf van
remvloeistof altijd op de specificaties en vooral ook bij het
bijvullen of deze compatibel is met het huidige systeem.
Lees ook het verhaal "Remolie
en remolie".
Mors geen silicone remvloeistof op lakdelen want overspuiten zal
dan bijna onmogelijk zijn!
Tip:
Wanneer de auto lange tijd stilstaat, bijvoorbeeld stalling in de
wintermaanden, trap dan eens om de twee of drie weken op het
rempedaal. Het systeem komt dan weer onder druk te staan en
voorkomt het vast zitten van de remcups. Hierdoor wordt dat
gedeelte wat dan buiten de remcup zit weer van nieuwe remvloeistof
voorzien. |
|
|