Home    

Remleiding
Bij Remmen denken we ook aan veiligheid en als we er achter komen dat de leidingen van gewoon ijzer zijn gemaakt weten we meteen dat dat niet zo kan blijven, hier moet iets aan gebeuren. Gelukkig zijn er meer mensen die hierover nagedacht hebben, met als resultaat een mooi setje leidingen die in de handel verkrijgbaar is. Alleen nog in de juiste vormen buigen. Gebruik daarom de oude leidingen als voorbeeld voor een goede pasvorm. Draai de nippels handvast aan en daarna nogmaals driekwart met een speciale ringsleutel. Let bij het ontluchten van het remsysteem op lekkage van deze nippels en draai wanneer nodig iets vaster.
Remsysteem

    Vervang bij restauratie altijd de remleiding

Achterrem
Handrem 
Handrem afstellen 
Hoe gebruik je de remmen?
Hoofdremcilinder
Remleiding 
Remleiding ontluchten
Remleiding maken en vastzetten
Remolie en remolie
Remschoenen

Handremkabel.

Remleiding ontluchter.

Werking hoofdremcilinder.

Flexibele remleiding achter.
Remschoenen vernieuwen
Remtrommel

Remvloeistof
Remvloeistof vervangen 
Silicone remvloeistof ervaring
Verleng de levensduur remmen
Werking Hoofdremcilinder
Welke remvloeistof gebruiken

Werking remlichtschakelaar
Werking remschoenen




Remvoering zonder asbest
 
Wanneer moet je de remvoering vervangen?  
De duurzaamheid van de verschillende onderdelen van het remsysteem hangt grotendeels af van je rijgedrag. Op het laatste moment remmen voor een stoplicht of participeren in het verkeer en de auto op tijd laten afremmen op de motor zodat je alleen nog maar bij hoeft te remmen zal veel verschil maken in het slijtageproces. Ook kan het remvoeringmateriaal van verschillende samenstelling zijn. Het remvoeringmateriaal dat voor de asbest in de plaats is gekomen geeft niet dezelfde remvertraging zoals verwacht, zie foto links. Het slijtageproces van de remvoering zonder asbest zal dan ook niet anders zijn bij hetzelfde rijgedrag als boven omschreven.
Trommelremmen hebben regelmatig onderhoud nodig, ook omdat ze in een gesloten omgeving werken en er daardoor stofopeenhoping bevorderen. Dit stof kan het slijtageproces van de remmen versnellen of beschadigen en zelfs lawaai veroorzaken. Wanneer de voering bij de gelijmde remschoen een dikte van 1,5 mm heeft bereikt zal deze vervangen moeten worden. De geklonken versie kan zeker tot aan de klinknagels afslijten maar dan dienen ook deze vervangen te worden. De remmen kunnen bij een rustige rijstijl zeker 100 000 km meegaan, anders kunnen ze al bij 40 000 km versleten zijn.

Opmerking:
Een remsysteem kan alleen doeltreffend werken wanneer banden en schokdempers in goede staat verkeren.
Als de rem goed wordt ingereden ontstaat de juiste oppervlakte­structuur, waardoor de levensduur enkele malen groter is. Ook na een thermische overbelasting moeten remmen opnieuw worden ingereden. 

Welke remvoering?
Remvoeringmateriaal is in verschillende samenstellingen en kwaliteiten in de handel verkrijgbaar. Het is dan ook vrij moeilijk een juiste keuze hierin te maken omdat een betere remvertraging automatisch geen mindere slijtage betekent. Let wel op wat de leverancier van een automerk aanbeveelt en zie dit als een richtlijn.

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 07-10-2018