Home          Remsysteem overzicht                    


 
Remschoenen remvoering voorrem
  
Remvoering Samenstelling


Dit is nog maar het begin van het demonteren. Pas als alles uit elkaar is genomen en is behandeld tegen roest, kan met de opbouw worden begonnen. De remankerplaat is dan de basis voor de opbouw van de overige onderdelen. Kale ankerplaat met losse remschoenen. De bronzen bussen van de remschoenen gecontroleerd op speling en daarna ingevet met kopervet.
Bij het in elkaar zetten moet men opletten dat er geen vet op de voeringen komt. Reinigen kan met trichloor of met een remontvettingsmiddel. Wanneer er per ongeluk remvloeistof in de remvoering is gekomen dan is dat meestal niet meer te verwijderen en moet de voering worden vervangen.

De manier van bevestigen, het klinken, zoals dat vroeger ook gedaan werd. Later werd overgegaan op verlijming van de remvoering en dit was zeker zo sterk als de geklonken uitvoering.

 

Het materiaal van de remvoering is van een andere samenstelling dan dat van vroeger, dus niet meer van asbest. De remvertraging is hier dan ook wat minder door maar nog altijd goed genoeg om voor een remmentest te slagen.
Wat wielmoeren en wat ander materaal behandelt tegen het roesten. Hiervoor is geen professionele spuit nodig, een spuitbusje is in dit geval toereikend. Flexibele voorremkabelaansluiting en steunpunt. Vastzetten met goed passend gereedschap. Steeksleutels willen nogal gemakkelijk afglijden van deze bevestigingen. De speciale vooraswielmoer, die om hem los- of vast te krijgen, meestal met hamer en beitel is bewerkt. 
Een speciale sleutel hiervoor is in de handel verkrijgbaar, maar men kan hem ook zelf maken zoals hier op de foto is te zien.
Bij het weer aanbrengen van de remtrommel de conische astap niet invetten!
Hier nog even de remvoering vervangen waarvan ik dacht dat hij nog goed was. Hij was immers van asbest en nog 5 mm dik. Op de remmen testbank scoorde hij dan ook als de beste, alleen was het verschil met de ander kant te groot. Daarom deze remvoering vervangen door dezelfde reeds op de andere wielen gemonteerde remvoeringen. Hulpgereedschap voor het afstellen van de remschoenen.
Het bovenste gereedschap de "rempasser" is nodig voor het juist afstellen van de rem- schoenen ten opzichte van de remtrommel. De remschoenen horen gelijkmatig tegen de remtrommel aan te komen en daarvoor wordt de onderste sleutel gebruikt.

REMVOERINGEN SAMENSTELLING

Sinds asbest bij de wet verboden is, heeft de fabrikant de keuze uit de volgende vezels:

1  Metaalvezels, vooral staalwol (lange levensduur, laag
    geluids­niveau, lage trommelslijtage, maar zwaar, tasten
    trommel  aan en lage wrijvingscoëfficiënt)
.
2  Glaswol  (meestal weefsels in verband met het stof bij de
    verwerking)
.
3  Steenwol (weinig mechanische sterkte).
4  Keramische vezels (duur).
Koolstofvezels (grote sterkte en slijtageweerstand, maar
    duur)
.

6  Kunststofvezels, zoals: polyamide, polypropeen,
    polyacetaat en vooral aramide, Kevlar/Twaron (grote
    sterkte, hoge mechanische waarde en hoge slijtvastheid,
    maar zeer duur).



Gewoonlijk worden meerdere vezels door elkaar gebruikt. Als bindmiddel worden thermo hardende kunststoffen, fenol harsen en rubber gebruikt, met een totaal van 20%. Die zorgen tevens voor de thermische stabiliteit.
Verder komen de volgende toevoegingen voor:

1  Metaaloxiden en zwavelverbindingen om de
     wrijvingscoëfficiënt te regelen
.
2  Porseleinaarde om de wrijving constant te houden.
3  Kunstharsen voor koude slijtage.
4  Bariumoxide voor hete slijtage.
5  Molybdeen voor geluidsvermindering.
6  Grafiet voor wrijvingsvermindering en om de slijtage van
     trommels tegen te gaan
.

Bariumsulfaat en krijt als vulstoffen.

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015