Home             Remsysteem overzicht
Remleiding ontluchten van de Traction Avant
 
Remleiding ontluchten
  Leeg of nieuw remsysteem opnieuw vullen.
  Remschoenen afstellen
  Een remontluchtingsapparaat aanschaffen
 
Zelf een rem-ontluchter samenstellen
Voor dat je de remmen gaat ontluchten zorg dan eerst voor voldoende informatie om te weten wat je moet doen. Mors geen remolie want die is vrij agressief en tast de lak aan. De gebruikte remolie die overgebleven is bij het ontluchten niet meer gebruiken!

 
Ontluchtings volgorde:
  • Rechtsachter
  • Linksachter
  • Rechtsvoor
  • Linksvoor
Remleiding ontluchten
De remleiding ontluchten of de remvloeistof verversen kan in principe alleen gedaan worden, maar dan hebben we wel een speciaal hulpgereedschap nodig en dat is voor die enkele keer dat we dat willen doen niet rendabel om aan te schaffen. Zeker zo gemakkelijk en eenvoudig is het om dit met twee personen uit te voeren. Ook hier hebben we hulpmiddelen nodig te weten een stukje doorzichtige slang van ongeveer 50 cm lang die over de ontluchtingsnippel past en een glazen potje. Een ringsleutel van 7 mm (meestal) voor de ontluchtingsnippel. De ontluchtingsnippels zijn er in verschillende uitvoeringen zodat we de maatvoering van de ringsleutel zelf even moeten controleren. Eventueel wat kruipolie gebruiken wanneer de nippels vast zitten. Dan is er nog voldoende remvloeistof nodig voor het remsysteem en we moeten zeker weten wat voor soort er in het remsysteem zit, zodat we geen verkeerde remvloeistof gaan gebruiken. Willen we andere remvloeistof gebruiken dan in het remsysteem zit, dan moeten we eerst het hele remsysteem zo lang doorspoelen met alcohol totdat er geen restanten meer van de oude remvloeistof  aanwezig zijn. Daarna heeft men de keuze uit verschillende DOT soorten remvloeistof en kan men zelfs overgaan op silicone remvloeistof. 
Voor we daadwerkelijk overgaan tot het ontluchten, maken we eerst wat afspraken over wie wat doet en de volgorde van handelingen. Een persoon
bedient het rempedaal waarbij de andere persoon de ontluchtingsnippels los en weer vastdraait. Op het commando van de “ontluchter” , rempedaal indrukken en ingedrukt houden draait hij de nippel los en daarna weer vast. In deze tussentijd is het rempedaal helemaal naar beneden gegaan. Deze moet daar blijven totdat de ontluchter aangeeft deze weer los te laten en dat kan alleen wanneer de ontluchtingsnippel weer is vastgedraaid. Deze handelingen moeten we net zo lang herhalen totdat er geen luchtbellen meer in de slang worden gezien. Het uiteinde van de slang moet tijdens het ontluchten altijd ondergedompeld blijven in de remvloeistof van het glazen potje. De volgorde van ontluchten is zeker zo belangrijk. We beginnen dan ook altijd met de langste leiding, dus rechtsachter, dan linksachter, rechtsvoor en als laatste
linksvoor. Zorg bij al deze handelingen voor voldoende remvloeistof in het remvloeistoftankje. Bij het ontluchten gaat er natuurlijk ook wat remvloeistof verloren en komt in het glazen potje terecht. De remvloeistof in het glazen potje kan en mag je niet meer hergebruiken omdat er tijdens het ontluchten vuildeeltjes en andere ongerechtigheden in terecht zijn gekomen. De totale hoeveelheid remvloeistof  in het remsysteem is ongeveer 300 cc. In het algemeen kun je stellen dat voor het vervangen en het ontluchten van een remsysteem een halve liter nodig is.
Leeg of nieuw remsysteem opnieuw vullen
Bij het vullen van een nieuw remsysteem merk je bij het ontluchten dat je geen weerstand voelt bij het intrappen van het rempedaal. Er zit dan nog veel lucht in de leiding en dat duurt dan nog wel even voordat dat verdwenen is. Bij het vullen daarom dan meerdere keren achter elkaar het
rempedaal indrukken om zodoende druk op te bouwen. Houd hierbij het remoliereservoir wel in de gaten en vul tijdig bij. Na enige tijd zal vanzelf weerstand in het rempedaal gevoelt worden en dan gaat het opeens veel sneller. Je moet als je hieraan begint wat gedult hebben.

Na reparatie hoofdremcilinder:
Ook bij reparatie aan de hoofdremcilinder kan je met dit fenomeen te maken krijgen omdat er dan een behoorlijke hoeveelheid lucht in het systeem kan zijn gekomen. Het bodemventiel of klepje van de hoofdremcilinder moet dan eerst remolie “voelen” om goed te kunnen werken.

                                      Benodigheden:

  • Remvloeistof DOT3,  DOT4,  DOT5  of  DOT5.1

  • Doorzichtige slang van ± 50 cm.

  • Glazen potje van ± 0,5 liter.

  • Ringsleutel van 7 mm (meestal) of andere maat.

  • Kruipolie WD 40.

Opmerking:
Zorg voor schone ontluchtingsnippels en maak ze eventueel gangbaar.
Open ze niet verder dan noodzakelijk tijdens het ontluchten.
Sluit de nippel na afloop af met een rubberen dopje.
Kijk of het rempedaal hard aanvoelt en niet sponzig .
Mors geen remolie op lakdelen, remolie is namelijk vrij agressief.

                                                           

Remsysteem onderhoud
In het hele remsysteem zit ongeveer 300ml maar als je het systeem gaat vervangen ben je al gauw een halve liter remolie kwijt. Dit komt omdat je lucht in het systeem hebt wat er uit moet. Bij onderhoud gebeurt bijna hetzelfde want dan moet je net zo lang "ontluchten" totdat de olie schoon uit de ontluchtingsnippels komt. De hoeveelheid remolie die door het systeem gaat is vaak meer als de inhoud van het systeem. De remolie die het systeem heeft doorlopen kan niet meer gebruikt worden!
Wanneer je hiermee begint zorg dan dat je 1 liter bij je hebt en het restant wat over blijft kan, mits goed afgesloten, onbeperkt bewaard worden voor b.v. het volgende onderhoud.

 

Remschoenen afstellen:

Stelnokken naar elkaar toe 
=
Altijd goed

Wanneer we toch bezig zijn met de remmen is het een kleine moeite om ook even de remschoenen bij te stellen. Een stukje veiligheid daar moeten we maar aan denken!
Op zich is het vrij simpel. Wiel omhoog krikken zodat hij vrij komt van de vloer en je met de hand het wiel kunt ronddraaien. Dat ronddraaien zal heel soepel gaan, waarna we de nokken met een goed passende ringsleutel in de aangegeven richting verdraaien, zie tekening. Wanneer  je een licht slijpend geluid hoort tijdens het verdraaien van het wiel kunnen we stoppen. Bij volledig aankomen van de remschoenen, moeten we de nok weer helemaal terug draaien. Dus bij het verdraaien van de nok moet de instelling meteen goed zijn en niet een klein beetje terug met de ringsleutel en opnieuw beginnen. 
Of de nokken aan de bovenkant zitten of aan de onderkant maakt voor het afstellen niets uit. Altijd de nokken naar elkaar toe bewegen tijdens het afstellen.

Afstelexcentrieken

Vrije slag rempedaal:
De vrije slag van het rempedaal wordt grotendeels bepaald door de afstelling van de stelnokken. Het regelmatig moeten bijstellen duidt op extra slijtage wat veroorzaakt kan worden door het fijnstof wat zich in de remtrommel bevindt. Regelmatig utblazen met perslucht is dan de oplossing. Om deze klus goed te klaren moet de trommel er af genomen worden en daar heeft niet iedereen zin in. Een optie is om met voldoende perslucht de spuitmond langs de trommel en remankerplaat te houden. Door de trommel rondom te volgen kan veel fijnstof verwijderd worden. Door dit regelmatig te doen kan het fijnstof niet gaan ophopen en vastzitten in de remtrommel.

               De vrije slag van het rempedaal mag ongeveer 2,5 cm bedragen.

               Vrije slag  rempedaal en de aanslag hoofdremcilinder is 10 mm en kan met de pedaal-stopbout ingesteld worden.

               Bij het indrukken van het rempedaal moet deze hard aanvoelen en niet sponzig.

 Diverse afstellingen vindt je ook in het reparatiehandboek bladzijde 123, handeling nr. 150                                                      


Zelf een remontluchtingsapparaat aanschaffen:


Er zijn zoveel apparaten op de markt, dat het heel moeilijk wordt om daar een keuze uit te maken. Professionele gebruikers zoals een garage geven al gauw 1200 Euro uit voor een remontluchtingsapparaat. Vaak heeft zo'n apparaat meerdere mogelijkheden. Natuurlijk zijn er ook goedkopere apparaten  te koop maar hiervan kan de werking verschillen. Je hebt elektrische, op perslucht en handbediende apparaten, elk met een eigen prijs. De goedkoopste kost ongeveer 12 Euro en bestaat  uit een potje met slang waarin een terugslagklepje zit. De werking is simpel en als je niet op een litertje remolie kijkt is hij heel goed te gebruiken. Net als bij gereedschap voor wat betreft kwaliteit en prijs, neem ik altijd de gulden middenweg. Voor een prijs die schommelt tussen de 50 en 100 Euro's kunnen we al een redelijk remontluchtingsapparaat verwachten. Laat je informeren bij een automaterialenhandelaar. Hier wat afbeeldingen van remontluchtingsgereedschap. 
                                                
                          Het eenvoudigste en goedkoopste apparaat. 
                                                
                                                        
        
Het duurste apparaat maar met meerdere functies.
Van ruim 1200 Euro tot het eenvoudigste instrument van 12 Euro om een indruk te krijgen. Dit zijn nog maar enkele van de vele modellen die op de markt zijn. Aan de hand van deze foto's krijgt men tocht een idee hoe zo'n apparaat er uit kan zien.




Zelf een rem-ontluchter samenstellen:


Deze constructie blinkt uit door eenvoud en kan door een persoon bediend worden. We weten dat we een glazen potje en een stukje slang nodig hebben als basis voor het ontluchten. Nu komt er een fietsventiel bij die als terugslagklepje fungeert. Aan het uiteinde van de slang wordt het fietsventiel in tegengestelde richting ingeschoven en dit uiteinde komt dan weer in het glazen potje te hangen. Sluit dit aan op de remnippel die ontlucht moet worden en draai deze iets open. Nu kunnen we het rempedaal bedienen en deze rustig twee of driemaal volledig indrukken. Vul het remvloeistofreservoir bij en kijk naar de slang of er luchtbellen in zitten en of de remvloeistof er schoon uit ziet. Is alles schoon en zonder luchtbellen, dan kunnen we de nippel weer dichtdraaien. De werking van het fietsventiel is dat de vloeistof in een richting wordt doorgelaten en bij het weer op laten komen van het rempedaal de vloeistof niet meer terug kan stromen. De remmen ontluchten is voor veel mensen altijd al een crime geweest en zagen daar toch wel tegen op, maar door deze eenvoud van ontluchten komt daar hopelijk verandering in. 

 

Vaker verversen  =  Minder reparaties

Glazen potje met deksel met daarin een gat voor de slang. Slang met aan het uiteinde het fietsventiel die als terugslagklepje fungeert



Fietsventiel



H
e
t Inbrengen van het fietsventiel in de slang tot aan de zwarte ring is voldoende. Inwendige diameter van de slang is 5 millimeter

Opmerking:
Simpel wil niet altijd makkelijk betekenen en dat geldt zeker ook voor de keuze van het ontluchtingsapparaat. Er zijn wat voorbeelden besproken en wat voor de ene persoon handig is, kan voor een andere een slechte keuze zijn. Het behelpen met eenvoudige oplossingen is dus niet altijd voor iedereen geschikt. Ga voor je een apparaat aanschaft eens kijken bij iemand die over een ontluchtingsapparaat beschikt en laat het als het kan demonstreren. Dan weet je meteen of het voor je geschikt is of niet.

Een samengestelde normale ontluchtings procedure kun je hier downloaden.

                   

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 15-03-2016