|
Remschoenen
afstellen:
Stelnokken naar
elkaar toe
=
Altijd
goed
|
Wanneer we toch bezig zijn met de remmen is het een kleine moeite om
ook even de remschoenen bij te stellen. Een stukje veiligheid daar
moeten we maar aan denken!
Op zich is het vrij simpel. Wiel omhoog krikken zodat hij vrij komt
van de vloer en je met de hand het wiel kunt ronddraaien. Dat ronddraaien
zal heel soepel gaan, waarna we de nokken met een goed passende
ringsleutel in de aangegeven richting verdraaien, zie tekening.
Wanneer je een licht slijpend geluid hoort tijdens het
verdraaien van het wiel kunnen we stoppen. Bij volledig aankomen van
de remschoenen, moeten we de nok weer helemaal terug draaien. Dus
bij het verdraaien van de nok moet de instelling meteen goed zijn en
niet een klein beetje terug met de ringsleutel en opnieuw
beginnen.
Of de nokken aan de bovenkant zitten of aan de onderkant maakt voor
het afstellen niets uit. Altijd de nokken naar elkaar toe bewegen
tijdens het afstellen.
|
|
|
|
|
Afstelexcentrieken
|
Vrije
slag rempedaal:
De
vrije slag van het rempedaal wordt grotendeels bepaald door de
afstelling van de stelnokken. Het regelmatig moeten bijstellen duidt
op extra slijtage wat veroorzaakt kan worden door het fijnstof wat
zich in de remtrommel bevindt. Regelmatig utblazen met perslucht is
dan de oplossing. Om deze klus goed te klaren moet de trommel er
af genomen worden en daar heeft niet iedereen zin in. Een optie is
om met voldoende perslucht de spuitmond langs de trommel en
remankerplaat te houden. Door de trommel rondom te volgen kan veel
fijnstof verwijderd worden. Door dit regelmatig te doen kan het
fijnstof niet gaan ophopen en vastzitten in de remtrommel.
De vrije slag van het
rempedaal mag ongeveer 2,5 cm bedragen.
Vrije slag
rempedaal en de aanslag hoofdremcilinder is 10 mm en kan met
de pedaal-stopbout ingesteld worden.
Bij het indrukken van het
rempedaal moet deze hard aanvoelen en niet sponzig.
Diverse
afstellingen vindt je ook in het reparatiehandboek bladzijde 123,
handeling nr. 150
|
|
|
Zelf een
remontluchtingsapparaat aanschaffen:
|
Er zijn zoveel apparaten op de markt, dat het heel moeilijk wordt om
daar een keuze uit te maken. Professionele gebruikers zoals een garage
geven al gauw 1200 Euro uit voor een remontluchtingsapparaat. Vaak heeft zo'n apparaat meerdere
mogelijkheden.
Natuurlijk zijn er ook goedkopere apparaten te koop maar
hiervan kan de werking verschillen. Je hebt elektrische, op perslucht en handbediende
apparaten, elk met een eigen prijs. De goedkoopste kost ongeveer 12 Euro en bestaat uit een potje met slang
waarin een terugslagklepje zit. De werking is simpel en als je niet
op een litertje remolie kijkt is hij heel goed te gebruiken. Net als
bij gereedschap voor wat betreft kwaliteit en prijs, neem ik altijd
de gulden middenweg. Voor
een prijs die schommelt tussen de 50 en 100 Euro's kunnen we al een
redelijk remontluchtingsapparaat verwachten. Laat je
informeren bij een automaterialenhandelaar. Hier wat
afbeeldingen van remontluchtingsgereedschap. |
|
Het
eenvoudigste en goedkoopste apparaat.
|
|
Het duurste apparaat maar met meerdere
functies. |
|
|
|
|
Van ruim 1200 Euro tot het eenvoudigste instrument van 12 Euro om
een indruk te krijgen. Dit zijn nog maar enkele van de vele modellen
die op de markt zijn. Aan de hand van deze foto's krijgt men tocht
een idee hoe zo'n apparaat er uit kan zien.
|
|
|
|
|
|
Zelf een
rem-ontluchter samenstellen:
|
Deze constructie blinkt uit door eenvoud
en kan door een persoon bediend worden. We weten dat we een
glazen potje en een stukje slang nodig hebben als basis voor het
ontluchten. Nu komt er een fietsventiel bij die als terugslagklepje
fungeert. Aan het uiteinde van de slang wordt het fietsventiel in
tegengestelde richting ingeschoven en dit uiteinde komt dan weer in
het glazen potje te hangen. Sluit dit aan op de remnippel die
ontlucht moet worden en draai deze iets open. Nu kunnen we het
rempedaal bedienen en deze rustig twee of driemaal volledig
indrukken. Vul het remvloeistofreservoir bij en kijk naar de slang
of er luchtbellen in zitten en of de remvloeistof er schoon uit ziet.
Is alles schoon en zonder luchtbellen, dan kunnen we de nippel weer
dichtdraaien. De werking van het fietsventiel is dat de vloeistof in
een richting wordt doorgelaten en bij het weer op laten komen van
het rempedaal de vloeistof niet meer terug kan stromen. De
remmen ontluchten is voor veel mensen altijd al een crime geweest en
zagen daar toch wel tegen op, maar door deze eenvoud van ontluchten
komt daar hopelijk verandering in.
|
|
Vaker
verversen = Minder reparaties
|
Glazen potje met
deksel met daarin een gat voor de slang. Slang
met aan het uiteinde het fietsventiel die als terugslagklepje
fungeert
|
Fietsventiel
|
Het
Inbrengen van het fietsventiel in de slang tot
aan de zwarte ring is voldoende.
Inwendige diameter van de slang is 5 millimeter
|
Opmerking:
Simpel wil niet
altijd makkelijk betekenen en dat geldt zeker ook voor de keuze van het
ontluchtingsapparaat. Er zijn wat voorbeelden besproken en wat voor
de ene persoon handig is, kan voor een andere een slechte keuze zijn.
Het behelpen met eenvoudige oplossingen is dus niet altijd voor
iedereen geschikt. Ga voor je een apparaat aanschaft eens kijken
bij iemand die over een ontluchtingsapparaat beschikt en laat het als het kan demonstreren. Dan weet je meteen of het voor je geschikt
is of niet.
Een samengestelde normale ontluchtings procedure kun je
hier downloaden.
|
|
|