Home                  Remsysteem overzicht
 

Remleiding maken en vastzetten 

 Zelf een remleiding maker is door zijn eenvoud toch een secuur werkje wat je niet mag onderschatten. Neem er de tijd voor en kies het juiste gereedschap.



Remleidingen zelf maken

Remleidingen zijn voor de Traction als een complete set verkrijgbaar maar kunnen ook zelf op maat gemaakt worden. Omdat de leiding aan de uiteinden van een kraagje is voorzien hebben we hiervoor speciaal gereedschap nodig. Voor eenmalig gebruik is het niet zinvol dit gereedschap aan te schaffen maar het loont wel als we het vaker willen gebruiken. Er zijn goedkope remleiding felsgereedschappen verkrijgbaar om een kraagje aan het uiteinde van de remleiding te walsen. Bij goedkoop gereedschap is ook wat handigheid nodig omdat de kraag die aan de leiding wordt gewalst (forceren) niet altijd wil lukken. Voor ongeveer 20 Euro heb je al zo'n setje maar wil je professioneel gereedschap aanschaffen dan kom je al gauw uit op ruim 200 Euro en dat is wel een heel erg groot verschil maar dan heb je ook iets. Door het gebruik van dit gereedschap is mislukken voor het aanwalsen van het kraagje praktisch uitgesloten. 


Remleidingen handvast vastzetten
Remleidingen zijn cruciale onderdelen waar zorgvuldig mee omgesprongen moet worden. Het vastzetten van remleidingen is er een van. Niet te vast maar ook niet zodanig dat deze kunnen gaan lekken.
Belangrijk is dat als we nieuwe leidingen monteren er geen lengte krachten worden uitgeoefend op de schroefnippels. De leidingen moeten dus lang genoeg zijn zodat de schroefnippelbevestiging zonder spanning met de hand kan worden vastgedraaid. Het echte vastzetten komt dus later wanneer alle leidingen hun plaats hebben gekregen.


Vastzetten en controle.
Wanneer de leidingen dus goed handvast zitten kunnen we met een passende remleidingsleutel de schroefnippels nog eens een driekwart slag extra geven. Het kan ietsje meer of minder zijn omdat het een beetje op het gevoel moet gebeuren.
Na het afvullen en ontluchten van het remsysteem kunnen we de punten, waar de leidingen gekoppeld zijn, controleren op lekkage. Er moet wel iemand het rempedaal bekrachtigen zodat het systeem onder druk komt te staan. De druk op het rempedaal moet vrij krachtig zijn en is een beetje te vergelijken met een noodstop. In kracht uitgedrukt komen we dan al gauw uit op 75Kg pedaaldruk. Bij een lekkende verbinding kunnen we proportioneel de schroefnippel nog iets aanhalen. Nooit meer aanhalen dan nodig is.




Een goedkoop setje om zelf een kraagje aan een remleiding te maken.

Remleiding ringsleutels zijn in diverse maten verkrijgbaar en kunnen zelfs in het kleinste hoekje komen. Er zijn ook professionele sleutels met een draaibare binnenring die de remnippel helemaal omsluit voor een nog betere grip.

Bij de montage van remleidingen is het handvast zetten van de nippels in het begin en zonder wringen voldoende.
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 24-04-2016