Home           Start Paris-Moscou-Paris      

   
 Voorbereiding PMP09
  


  CAAR

   

De club voor bezitters van klassieke  auto's die deze vooral willen gebruiken om contacten te leggen met anderen, in eigen land en in het buitenland.

   


Vrijdag 8 mei 2009
Was het eerst nog de ver van mijn bed show, nu we de start- datum langzaam zien naderen wordt er druk vergaderd en overleg gepleegd om toch alles goed voor elkaar te hebben. Zoals b.v.de boekingen voor de Ferry, visumaanvraag, ziektekostenverzekering e.d..
Wat ook heel belangrijk is, is  de conditie van de Traction Avants en De HY's die mee gaan doen aan deze monsterrit. Alleen een APK-keuring zal niet voldoende zijn. Daarom zijn er speciale lijsten met aandachtspunten waaraan deze auto's moeten voldoen. Ook de reserve-onderdelen hebben de aandacht, zodat niet iedereen hetzelfde meeneemt. Er zijn dan ook 2 servicewagens met een ambulance voor noodgevallen, voorzien van de nodige reserve- onderdelen en gereedschappen. Hopelijk hoeven we daar geen gebruik van te maken, maar de Traction Avant kennende is het niet uitgesloten dat er problemen zullen komen ondanks de strenge keuringen vooraf. We moeten later ook iets hebben om over na te praten, niet waar!
Wat de organisatie betreft begint deze op volle toeren te draaien en de vergaderingen worden frequenter gehouden.
Het zal een spannende tijd worden.





Service wagen met de mogelijkheid om passagiers mee te nemen


Uitdelen van de Total oliepakketten aan de deelnemers PMP09.


Zaterdag 13 juni 2009 
Bijeenkomst Mauritshoeve in Bilthoven.
Een belangrijke dag voor de mensen die mee gaan met de rit Paris-Moscou-Paris. Nu was het moment gekomen om daadwerkelijk kennis met elkaar te maken in plaats van contact te hebben door e-mail. Het was ook een moment voor uitwisseling van belangrijke gegevens zoals de groepsamenstelling en instructies wat zou gaan komen en waar men op moest letten tijdens de reis. Zo gaf CTA uit Zeeland uitleg over veiligheid in de vorm van toepassing led-verlichting en betere ontsteking. Smeermiddelen werd behandelt door de oliemaatschappij Total die PMP09 en in het bijzonder de organisatie Kika sponsert en  bij deze gelegenheid extra aandacht hiervoor vraagt. De stichting Kika heeft als doel het werven van fondsen voor vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker, gericht op minder pijn en strijd, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd.
Verder werd er nog gesproken over communicatiemiddelen zoals GPS en de reserve-onderdelen voor de Traction Avant die in groepsverband meegenomen moeten worden. 
Het was een gezellige bijeenkomst die toch wat langer duurde dan gepland was. 

 
  
 
T
 R
 A
 C
 T
  I
 O
 N

 A
 V
 A
 N
 T
 
 2
 0
 0
 9


PERSOONLIJKE elektrische UITRUSTING
Wat een auto nodig heeft om zo'n lange reis te volbrengen dat is nog wel uit te rekenen. Om bijvoorbeeld om de 3000 km olie te verversen, dan komen we al gauw uit op 3 maal 4 liter is dan 12 liter. Dat zijn dan zekerheden die van te voren bepaald kunnen worden. Anders wordt het wanneer we ons mobieltje op willen laden of andere stroombehoeftige apparaten willen voeden. Zekerheid hierover hebben we niet omdat niet alle auto's over 12 Volt boordspanning beschikken. Externe spanningsbronnen kunnen dan een oplossing zijn zoals een zonnepaneeltje gekoppeld aan een 12 Volt accu van niet al te grote capaciteit. Het mobieltje (als voorbeeld) laden wanneer men wil en als er een geschikt moment aanwezig is, b.v. tijdens een rustpauze, dan kan de accu weer gevuld worden. Ook handig wanneer er een 220Volt apparaat gebruikt moet worden, kan voor een omvormer van 12/220Volt 250Watt gekozen worden. Deze keuze opent meteen een scala van mogelijkheden zoals een elektrische tandenborstel of een scheerapparaat, luchtpomp voor luchtbed en alles wat 220Volt nodig heeft. Het moet dan wel binnen de grenzen blijven hetgeen de omvormer aankan. Wat de accu betreft kunnen we heel goed volstaan met de kleinste uitvoering. Het zonnepaneel kan een grootte hebben van ongeveer 12Watt of 2 van 6 Watt. Deze laatste zijn wat beter te hanteren.          



 
                         
  
Enkele voorbeelden
  Omvormer 12/220 Volt 250 Watt Acculader voor accu's AA en AAA   Telefoon met 12 Volt adapter   Telefoon met 220 Volt adapter
Wat hebben we nodig:
Accu 12 Volt
Zonnepaneel 12 Watt
Omvormer 12 / 220 Volt Ongeveer 250 Watt
Verdeeldoos 12 Volt om meerdere apparaten tegelijkertijd aan te kunnen sluiten.
 Filmacculader

HET GEBRUIK
Deze constructie van zonnepaneel / accu heeft goede diensten bewezen in Valelunga ICCCR Rome 2008 in Italië waar totaal geen spanningvoorziening aanwezig was. Schone en compacte en ook praktische energieopwekking wat gemakkelijk op te bergen is. Ook op diverse campings onderweg had het zijn voordelen omdat niet altijd een spanningspunt in de buurt aanwezig was en we anders lange verlengsnoeren nodig zouden hebben. Wat we over de aanschaf van het zonnepaneel kunnen vertellen is dat het vermogen wat op het paneel staat niet het vermogen is wat het levert. Dit zijn gegevens van een testopstelling onder gunstige omstandigheden. Een leidraad wat we kunnen hanteren voor zonnepanelen is opgegeven vermogen gedeeld door twee. Dus een 50 Watt zonnepaneel levert in werkelijkheid ongeveer maar 25 Watt. Bij de aanschaf moet je hier rekening mee houden!

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015