Home          Overzicht                                      


 
Ontsteking bobine    
Uit de reeks "Van 6 naar 12 Volt"


Bobine:
Een belangrijke schakel in de ontsteking is de bobine. Hij moet er voor zorgen dat er voldoende hoogspanning aanwezig is tijdens zijn werking. Door over te gaan naar 12 Volt krijgt je automatisch een bobine die een verdere ontwikkeling heeft doorgemaakt en dus qua constructie en materiaal een stukje beter is dan zijn oudere broertje van 6 Volt.
De isolatieweerstand is daarom ook een stuk beter waardoor hij hogere spanningen aankan zonder inwendige doorslag.
Nieuwe 12 Volt typen kunnen wel tot zo'n 60000 Volt leveren. Dat is zeker 4 maal zo hoog als bij de 6 Volt bobines



Elektronische ontsteking:

Een waarschuwing is hier zeker op zijn plaats als men overgaat naar  elektronische ontsteking, kies een bobine die hier bij past. De elektronica straft bijna onmiddellijk wanneer men een verkeerde keuze maakt.

Kit K2543
We zien hier de Velleman-kit die al zeker 30 jaar bestaat.
Het is een eenvoudige duurzame elektronische ontsteking die in de loop der jaren diverse verbeteringen meekreeg waardoor de betrouwbaarheid alleen maar toenam. Wie met een soldeerbout overweg kan en handig is, kan hem zelf bouwen voor weinig geld (14,75 Euro, Mei 2007).
Elektronische ontsteking hoeft niet duur te zijn!!

De vervroeging:
De vervroegingskurve zoals men die rechts ziet, worden meestal gebruikt om bepaalde vervroegingen te reconstrueren. Om dynamische vervroeging  elektronisch na te bootsen (Foto onder) geeft enorm veel problemen, daarom  kiest men liever voor de rechte lijnen want dat is eenvoudiger. Het karakter van de motor wordt daardoor wel anders en dat is wederom bewezen in Clermont-Ferand tijdens de Tractionade in 2005. De klassieke ontsteking was superieur gebleken t.o.v. de elektronische ontsteking ondanks de vele afstellingen!

 



Centrifugaal Vervroeger:
Hier zien we een onderdeel van de vervroeger waarvan de meeste mensen niet weten hoe die er uit ziet  en daarom ook vergeten wordt onderhoud te geven. De vroegere eigenaar van dit onderdeel wist het ook niet en daarom liet hij de zaak maar verroesten. Een beetje olie op de scharnierpunten had zeker meer rijplezier gegeven.

naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015