Nieuwsbrief nummer 106     2022 
 
12de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL


Kruissnelheid Traction Avant
Door preparatie van de cilinderwanden kun je nu bij aanschaf van een nieuwe auto meteen je maximale haalbare snelheid rijden zonder een inrijdprocedure te volgen. Deze prepatielaag van o.a. Teflon verdwijnt vanzelf naarmate er meer gereden wordt. Dit wordt dan tevens gezien als een inrijperiode. Bij de Traction is dat niet het geval en zullen we  een schema aan moeten houden voor het inrijden. Daarna kunnen we snelheid opvoeren tot gebruikelijke waarden waarbij we kruissnelheid en topsnelheid kunnen hanteren. Topsnelheid betekent kortstondig deze snelheid rijden voor bijvoorbeeld het inhalen van andere voertuigen. Kruissnelheid is een snelheid die we onbeperkt kunnen aanhouden. Dit alles is bepalend voor een lange levensduur van de motor. In de periode van de Traction Avant golden andere normen als die we nu kennen en daarom zijn ze nog steeds belangrijk als we een lange levensduur van de motor willen nastreven.

Lees ook het verhaal over "Rijden in een Traction"

Rijden in een Traction is een bijzondere ervaring vooral met deze "lange neus" en je kan zelfs de koplampen zien.

Achterdeurlekkage
De meeste Tractionisten rijden niet graag in de regen maar als er tocht een regenbui komt onderweg dan hebben sommige onder ons bij de achterdeur lekkage. Heel vervelend want je hebt al gauw watervlekken in de bekleding en dat willen we echt niet. De oplossing die gekozen wordt is verlenging van de dakgoot bij de achterdeur. Het is inderdaad een oplossing maar het eigenlijke probleem is nog steeds aanwezig. Eenvoudiger is het om het rubber van de achterdeur dan te vervangen. Door uitdroging en verharding sluit het deurrubber niet goed meer af. Wil je in de toekomst af zijn van lekkage dan is het belangrijk bij lange stilstand van de Traction de achterdeur niet geheel dicht te doen maar in het eerste slot te zetten. Doe dat met alle deuren en zet de kofferbakklep en voorruit op een kier. Zo kan het rubber weer terug komen in de oorspronkelijke stand. Tegen de winter het rubber insmeren met o.a. talkpoeder om uitdrogen te voorkomen. 

Lees ook het verhaal "Af en toe een blik werpen".

Foto rechts
Bij lekkage van de achterdeur is het niet nodig om de dakgoot te verlengen zie pijl,  maar zet bij lange stilstand van de Traction de deur wel in het eerste slot zodat het afdichtingsrubber terug kan veren in zijn oorspronkelijke vorm.

Aandachtspunten en nog veel meer...


Slechte bougie en brandstofverbruik
Een slechte bougie kan bijdragen tot een hoger brandstofverbruik. Een slechte bougie hoeft niet te betekenen dat het een goedkoop exemplaar betreft want zelfs een dure bougie kan het af laten weten. Een slechte bougie is er een die vervuild is door koolaanslag.  Deze veroorzaakt een slechte verbranding, minder vermogen en daardoor een hoger benzineverbruik. De oorzaak van dit hoger verbruik moet mogelijk worden gezocht in:
1) een betere afstelling van de motor, 
2) we hebben hier te maken met een versleten motor, of 
3) rijstijl zoals het veelvuldig gebruiken van de choke en korte ritjes.
Het verbruik is ook afhankelijk van de rijstijl zoals eerder genoemd maar ook de bandenspanning moeten we niet vergeten. Ook al zou alles optimaal functioneren dan blijven altijd nog verschillen tussen Tractions onderling aanwezig. 
Wat kunnen we als normaal beschouwen wat het brandstofverbruik betreft? Een verbruik van 1 liter op 8 kilometer  is normaal te noemen. Het verbruik kan in de winterperiode iets meer zijn en in de zomermaanden kunnen we op een zuiniger verbruik rekenen.
Voor de liefhebber die het verbruik precies wil weten zal een lijstje bijgehouden moeten worden met het aantal gereden kilometers en de liters brandstof die hierbij horen. Door regelmatig deze gegevens bij te houden krijg je inzicht in het gemiddeld verbruik.
Lees het verhaal over "Slechte bougie".
     


Ook vrij nieuwe bougies zijn soms niet te vertrouwen en kunnen problemen geven ook als ze er nog goed uitzien..

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Profielfoto
We leven in een rare tijd zoals de coronapandemie die ons in zijn greep heeft. Gevoelsmatig lijkt het wel of we in een korte tijd jaren ouder zijn geworden. Op latere leeftijd speelt dat een grotere rol dan dat men nog jong is. Sommige hebben geluk en zien er op latere leeftijd nog jeugdig uit. Maar in mijn geval heeft deze coronaperiode duidelijk sporen achter gelaten en was het
gelijk tijd voor een ander uiterlijk. Of dit geslaagd is laat ik aan de lezer over. Maar een ding was zeker ik wilde het gevoel hebben van wapperende haren in de wind en dat is gelukt. Het is wel een hele nieuwe ervaring al heeft dit wel een jaar geduurd. 

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen