Antivriestester
Er komt een moment dat je wilt weten hoe het staat met de
vorstbeveiliging van je koelsysteem. Het wordt wel eens vergeten omdat
het vaak jaren duurt voordat dopes en dus de vorstbeveiliging op zijn
einde loopt. Sommige soorten antivries kunnen soms wel meer dan 60.000
kilometer meegaan en dat betekent voor een Traction bijna levenslang.
Eenmaal het koelsysteem gevuld met nieuwe antivries en je hebt er bij
wijze van spreke geen
omkijken meer naar. Bij mijn Traction de ervaring opgedaan dat na
ongeveer 20 jaar gebruik deze nog steeds niet vervangen is en bij een meting
deze een vorstbeveiliging had van nog ruim 30 Graden Celcius.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je de Traction dagelijks
gebruikt.
Lees
hier verder...
|

Antivriestester met
ingebouwde temperatuurmeter.
|
Vapour lock problemen bijna normaal
Gezien de belangstelling voor dit onderwerp zijn er nog veel Traction
liefhebbers die met dit probleem kampen. Ga er niet blindelings van uit dat door het vervangen van onderdelen zoals carburateur of
brandstofpomp de problemen zijn opgelost. Nieuwe onderdelen kunnen
namelijk ook voor problemen zorgen!
Allereerst de brandstofpomp waar klepjes met veertjes de afdichting
moeten verzorgen bij uitgeschakelde motor. Beschadiging van de klepjes
of corrosie van de zetel waar het klepje tegenaan komt of gewoon vuil
wat in de benzine zit kan er voor zorgen dat de afdichting niet meer
optimaal is. Bij de carburateur is het zwakke punt de vlotternaald die
niet afdicht of wat ook kan gebeuren dat deze blijft hangen.
Als een van beide onderdelen niet meer goed functioneert zullen we het
welbekende vapourlock probleem krijgen.
Kort samengevat betekent vapourlock benzinedampbellen in de leiding
van brandstofpomp naar carburateur toe door drukverlies. Die kunnen
alleen ontstaan door lekkage of slechte afdichting van de brandstofpomp of carburateur of
beiden.
Foto rechts is een voorbeeld van een brandstofpomp die in een Traction
kan voorkomen.
Lees het verhaal over "Vapour
lock" en
"Vapour
lock deel 2"
als je meer wilt weten over dit probleem.
|

Beschadiging van het
pertinax klepje van de brandstofpomp kan al voor vapour lock zorgen.
|
Aandachtspunten
en nog veel meer...
|
Op zoek naar een goede bougie?
De keuze voor een goede bougies voor onze Traction wordt steeds
moeilijker vooral omdat we een bougie willen hebben met een korte
schacht en liefs nog met de juiste warmtegraad. Nou zijn er nog wel
machines zoals grasmaaiers en motor kettingzagen die nog gebruik maken
van bougies met een korte schacht. We moeten dan alleen nog bepalen of
de warmtegraad overeenkomt. We doen dat met de speldmethode zoals je hier
kunt lezen.
Dan is er nog een mogelijkheid om bougies te gebruiken van andere
Citroëns zoals die van de HY en diverse Citroën's (ID's, Snoek) enz.
Het punt is wel dat we dan tussenringen moeten gebruiken omdat anders
het teveel aan schroefdraad in de verbrandingkamer komt. Het kan geen
kwaad als dat gebeurt omdat er ruimte genoeg is boven de zuiger maar
door koolaanslag is deze na verloop van tijd niet meer te verwijderen.
Omdat de Traction nogal verschillend wordt gebruikt zul je het een en
ander zelf moeten uitproberen om te zien of de warmtegraad voldoet.
Beter een te warme bougie dan een kouder type. Een warme bougie slijt
wat sneller zodat je deze wat vaker moet controleren wat de elektrode
afstelling betreft maar de verbranding en dus het rendement is beter.
|

Wanneer de centrale
elektrode, na redelijk gebruik, iets afgerond is dan hebben we de juiste
keuze gemaakt.
|