Aandachtspunten voor de wintermaanden
Je weet het maar nooit
of er nog een strenge winter komt daarom is het toch belangrijk
voorzorgsmaatregelen te treffen. Belangrijk is het dan ook om enkele
punten wat extra aandacht te geven. Onder andere de koelvloeistof
of deze nog voldoende bescherming heeft zodat deze niet kan bevriezen, dus even
meten voor de vorstbestendigheid. Op de tweede plaats komt de accu en
deze moet volgeladen zijn of we moeten deze verwijderen en opslaan in
een ruimte die vorstvrij is. Let op dat niet alle laders geschikt zijn
voor langdurig laden. Dus loskoppelen als de accu volgeladen is. Om condens in de brandstoftank te voorkomen
deze volgetankt achterlaten. Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste punten en voor
een totaaloverzicht voor het winterklaar achterlaten van je Traction
lees dan het verhaal "Maak
je Traction winterklaar".
|

Accu laden kan op
verschillende manieren maar het beste is om een intelligente
acculader te gebruiken. Deze kan onbeperkt aangesloten blijven zonder
dat er schade op lange termijn aan de accuplaten ontstaat. Dus geen
overlading of verharding van de loodplaten zoals dat bij langdurige
druppellading vaak gebeurt.
|
Waterpomp doorstroomsnelheid verbeteren
De waterpomp
is van hetzelfde materiaal gemaakt als het gietijzeren motorblok dus
hebben we in de waterpompbehuizing dezelfde pokdalige roest- en kalkaanslag zoals we die ook aan kunnen treffen in het verhaal "Cilinderbussen"
en koeling "Cilinderbus".
Deze roest en kalkaanslag is niet bepaald
bevorderlijk voor de doorstroomsnelheid van het koelwater en je
krijgt dan ook
allerlei wervelingen in de koelvloeistof die de doorstroming
afremt. Soms
vinden we nog restanten van een thermostaat in het slakkenhuis die
zijn blijven hangen van een vorig probeersel om een thermostaat te
plaatsen.
Hebben we al te maken met een slechte koeling van de motor dan komt
dit er nog bij. Gelukkig is het niet zo ingrijpend als het motorblok
zelf om deze van kalk en roest te ontdoen maar toch blijft het een klusje waar je veel
geduld bij moet hebben. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen
als het om de koeling van de Traction gaat!
Gezien de constructie van het slakkenhuis is het nogal moeilijk om bij
alle plaatsen te
komen maar door gebruik van verschillende schuursteentjes en een Dremel kom je al een heel eind. Eventueel zandstralen kan ook
maar dan moet je wel eerst de as en het lagerbusje verwijderen. .
Lees hier verder...
|

Pokdalige aanslag
in het
slakkenhuis
die de doorstroming voor een groot deel kan belemmeren.
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Waterafscheider
Dat de brandstof niet echt schoon is zien we na vele jaren gebruik van
de Traction terug in de filters die op diverse plaatsen zijn aangebracht.
Het begint al in de brandstoftank met het lamellenfilter, dan eventueel
in een extra brandstoffilter voor de brandstofpomp en een groffilter bij de
ingang van de carburateur. Het vervelende van al deze filters is dat ze
alleen maar grote en kleine vuildeeltjes filteren maar vochtdeeltjes
doorlaten. Uiteindelijk vindt er een concentratie van vochtdeeltjes plaats
in de carburateur die gezamenlijk een waterdruppel kunnen vormen. Het
gevolg is een stotterende motor. Het hele proces wordt versterkt door de
toevoeging van ethanol aan de benzine wat niet het droge type is maar
waar wel water bij zit. Om dit water of vochtprobleem in de benzine
tegen te gaan is er een eenvoudige oplossing voorhanden door gebruik te
maken van een vochtafscheider. Deze vochtafscheider zien we ook wel eens
gecombineerd met de brandstofpomp maar is ook als apart onderdeel
verkrijgbaar. De brandstof die hier doorheen loopt zal als opvang dienen
voor het water. Omdat water zwaarder is dan benzine zakt dat onderin het
glaasje naar de bodem. Het verschil in de waterafscheider tussen water en benzine is
dan ook duidelijk te zien.
Verschillende vormen
waterafscheiders
Er zijn verschillende vormen en soorten van waterafscheiders en zelfs met filters maar ook
met verschillende
aftapmogelijkheden. Het eenvoudige type heeft eigenlijk de voorkeur
omdat je hier niets hoeft te vervangen en alleen maar hoeft te zorgen voor
een deugdelijke montage en af en toe aftappen van
water is dan voldoende.
|

Eenvoudige waterafscheider
zonder filter.
Het doorzichtige glaasje van
de vochtafscheider is makkelijk te verwijderen door het onderste moertje
los te draaien. Het glaasje kun je er dan zo uit nemen om het te legen.
|