Nieuwsbrief nummer 98     2020 
 
10de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL


Aandachtspunten voor de wintermaanden
Je weet het maar nooit of er nog een strenge winter komt daarom is het toch belangrijk voorzorgsmaatregelen te treffen. Belangrijk is het dan ook om enkele punten wat extra aandacht te geven. Onder andere de koelvloeistof of deze nog voldoende bescherming heeft zodat deze niet kan bevriezen, dus even meten voor de vorstbestendigheid. Op de tweede plaats komt de accu en deze moet volgeladen zijn of we moeten deze verwijderen en opslaan in een ruimte die vorstvrij is. Let op dat niet alle laders geschikt zijn voor langdurig laden. Dus loskoppelen als de accu volgeladen is. Om condens in de brandstoftank te voorkomen deze volgetankt achterlaten. Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste punten en voor een totaaloverzicht voor het winterklaar achterlaten van je Traction lees dan het verhaal "Maak je Traction winterklaar".

Accu laden kan op verschillende manieren maar het beste is  om een intelligente acculader te gebruiken. Deze kan onbeperkt aangesloten blijven zonder dat er schade op lange termijn aan de accuplaten ontstaat. Dus geen overlading of verharding van de loodplaten zoals dat bij langdurige druppellading vaak gebeurt.

Waterpomp doorstroomsnelheid verbeteren
De waterpomp is van hetzelfde materiaal gemaakt als het gietijzeren motorblok dus hebben we in de waterpompbehuizing dezelfde pokdalige roest- en kalkaanslag zoals we die ook aan kunnen treffen in het verhaal "Cilinderbussen" en koeling "Cilinderbus". Deze roest en kalkaanslag is niet bepaald bevorderlijk voor de doorstroomsnelheid van het koelwater en je krijgt dan ook allerlei wervelingen  in de koelvloeistof die de doorstroming afremt. Soms vinden we nog restanten van een thermostaat in het slakkenhuis die zijn blijven hangen van een vorig probeersel om een thermostaat te plaatsen.
Hebben we al te maken met een slechte koeling van de motor dan komt dit er nog bij. Gelukkig is het niet zo ingrijpend als het motorblok zelf om deze van kalk en roest te ontdoen maar toch blijft het een klusje waar je veel geduld bij moet hebben. Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen als het om de koeling van de Traction gaat!
Gezien de constructie van het slakkenhuis is het nogal moeilijk om bij alle plaatsen te komen maar door gebruik van verschillende schuursteentjes en een Dremel kom je al een heel eind. Eventueel zandstralen kan ook maar dan moet je wel eerst de as en het lagerbusje verwijderen. .
Lees hier verder...
   


Pokdalige aanslag in het slakkenhuis  die de doorstroming voor een groot deel kan belemmeren.

Aandachtspunten en nog veel meer...



Waterafscheider

Dat de brandstof niet echt schoon is zien we na vele jaren gebruik van de Traction terug in de filters die op diverse plaatsen zijn aangebracht. Het begint al in de brandstoftank met het lamellenfilter, dan eventueel in een extra brandstoffilter voor de brandstofpomp en een groffilter bij de ingang van de carburateur. Het vervelende van al deze filters is dat ze alleen maar grote en kleine vuildeeltjes filteren maar vochtdeeltjes doorlaten. Uiteindelijk vindt er een concentratie van vochtdeeltjes plaats in de carburateur die gezamenlijk een waterdruppel kunnen vormen. Het gevolg is een stotterende motor. Het hele proces wordt versterkt door de toevoeging van ethanol aan de benzine wat niet het droge type is maar waar wel water bij zit. Om dit water of vochtprobleem in de benzine tegen te gaan is er een eenvoudige oplossing voorhanden door gebruik te maken van een vochtafscheider. Deze vochtafscheider zien we ook wel eens gecombineerd met de brandstofpomp maar is ook als apart onderdeel verkrijgbaar. De brandstof die hier doorheen loopt zal als opvang dienen voor het water. Omdat water zwaarder is dan benzine zakt dat onderin het glaasje naar de bodem. Het verschil in de waterafscheider tussen water en benzine is dan ook duidelijk te zien.

Verschillende vormen waterafscheiders
Er zijn verschillende vormen en soorten van waterafscheiders en zelfs met filters maar ook met verschillende aftapmogelijkheden. Het eenvoudige type heeft eigenlijk de voorkeur omdat je hier niets hoeft te vervangen en alleen maar hoeft te zorgen voor een deugdelijke montage en af en toe aftappen van water is dan voldoende. 

Eenvoudige waterafscheider zonder filter.
Het doorzichtige glaasje van de vochtafscheider is makkelijk te verwijderen door het onderste moertje los te draaien. Het glaasje kun je er dan zo uit nemen om het te legen.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2020
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen