Kijk eens wat vaker onder
de radiatordop
Met deze hoge
zomerse temperaturen wil de temperatuur van onze Traction wat hoger
oplopen dan gebruikelijk. Het is dan ook niet ondenkbeeldig dat grenzen
worden overschreden. Doordat de meeste Tractions te maken hebben met een
wat slechtere koeling zal deze grens eerder bereikt worden met mogelijke
desastreuze gevolgen. Belangrijk is dan ook om een temperatuurmeter te
gebruiken zodat we de koelwatertemperatuur in de gaten kunnen houden
zodat deze binnen bepaalde grenzen blijft
maar dan blijft nog het gevaar bestaan van oververhitting. Daarom is het
aan te raden om het koelwaterniveau in de radiator voor de rit te
controleren. Wat niet gebruikelijk is maar wel beter, de radiator te
vullen tot onder de radiatordop. Het teveel aan vloeistof wordt vanzelf
geloosd bij het rijden wanneer de motor op temperatuur komt.
Voor we gaan bijvullen kunnen we gelijk zien of er olie of wat
vettigheid op de koelvloeistof drijft. Dit zou dan kunnen betekenen dat
er bij de vorige rit de kop oververhit is geweest en is doorgeslagen.
Luchtbellen duiden op een zelfde probleem.
|
Voor je begint te rijden
kijk dan eerst even onder de vuldop en vul de radiator bij tot onder de rand.
Het te veel aan koelvloeistof verdwijnt vanzelf.
|
Traction poetsen
Het poetsen van de Traction zal niet voor iedereen een liefhebberij
zijn, maar toch het uiterlijk wil ook wat. We hebben niet voor niets
gekozen voor de Traction voor zijn specifieke uitstraling. Om dat
wat meer vorm te geven kunnen we de Traction oppoetsen maar dan op
een andere manier met een ongebruikelijk middel. Hiervoor nemen we
WD40 die iedereen wel kent voor het loskrijgen van verroeste bouten
en moeren. Zelfs kunnen we de ontsteking ermee behandelen wanneer er
wat vochtige omstandigheden zijn maar het middel kan meer. De auto
ermee poetsen op een makkelijke en snelle manier. Het lost vuil op
en door met een vezeldoekje wat na te wrijven ontstaat er een mooie
glans terwijl de behandelde carrosserie ook nog waterafstotend en
roestwerend word. Het laatste wordt beter wanneer deze behandeling
regelmatig herhaald wordt. De meeste vloeistof verdampt namelijk weer
waardoor er een heel dunne beschermende laag overblijft. De Traction
wordt op deze manier geconserveerd en wees er niet te zuinig mee in
gebruik vooral bij o.a. de spatbordbevestigingen want deze plaatsen
zijn nogal roestgevoelig. Succes verzekerd!
Foto rechts
De bies als afwerking tussen spatbord en de carrosserie is nogal
roestgevoelig. Regelmatig inspuiten met WD40 stopt de roest maar
beter is het voorkomen ervan!
|

|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Spoelen van de motor voor het olieverversen?
We zijn zuinig op
onze Tractionmotor daarom wordt soms de allerbeste motorolie gebruikt wat
natuurlijk geen probleem is. Maar wat gebeurt er als de motor wat
slijtage heeft, wat meer olie verbruikt en ook wat meer benzineresten
in de olie heeft achtergelaten om maar iets te noemen. We hebben dan te maken met een
wat buitensporige vervuiling van de aanwezige motorolie. Op tijd olie
verversen zou dus het probleem moeten oplossen maar niets is minder
waar. Vervuilde olierestanten blijven in de motor achter en worden bij
een verversing van de oude motorolie gemengd met de schone motorolie en dat is niet bepaald een goed
begin. Die vervuilde olierestanten kunnen we het makkelijkst verwijderen
door de motor te spoelen voordat we nieuwe dure motorolie gebruiken. Dit
spoelen van de motor kan het beste gebeuren door goedkope motorolie toe
te passen en deze na opwarming van de motor weer af te tappen en daarna
pas je favoriete olie te gebruiken voor het verversen. Een andere manier
is om speciale spoelolie te gebruiken maar die is aanmerkelijk duurder.
Bij korte verversingsintervallen is deze methode, door beoordeling van de
oliekleur op de peilstok, niet direct nodig.
Kort samengevat
Is de motor sterk vervuilt, ververs de motorolie dan met een goedkoop
product of gebruik spoelolie waarna er gereden wordt en de motor goed
warm is geweest. Vervang hierna de motorolie met een product die je
voorkeur heeft.
|
Op je peilstok kun je zien
hoe het gesteld is met de vervuiling van je motorolie. Als deze er zwart uitziet wil
dat nog niet zeggen dat deze olie
niet meer smeert maar geeft wel een indicatie van de graad van
vervuiling aan. Om te zien hoe groot de vervuiling is kan je wat olie
filteren met gebruikmaking van een wit koffiefilterzakje. Hier kan je
zien of er kleine vaste vuildeeltjes zichtbaar zijn.
|