Nieuwsbrief nummer 97     2020 
 
10de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Kijk eens wat vaker onder de radiatordop
Met deze hoge zomerse temperaturen wil de temperatuur van onze Traction wat hoger oplopen dan gebruikelijk. Het is dan ook niet ondenkbeeldig dat grenzen worden overschreden. Doordat de meeste Tractions te maken hebben met een wat slechtere koeling zal deze grens eerder bereikt worden met mogelijke desastreuze gevolgen. Belangrijk is dan ook om een temperatuurmeter te gebruiken zodat we de koelwatertemperatuur in de gaten kunnen houden zodat deze binnen bepaalde grenzen blijft maar dan blijft nog het gevaar bestaan van oververhitting. Daarom is het aan te raden om het koelwaterniveau in de radiator voor de rit te controleren. Wat niet gebruikelijk is maar wel beter, de radiator te vullen tot onder de radiatordop. Het teveel aan vloeistof wordt vanzelf geloosd bij het rijden wanneer de motor op temperatuur komt.
Voor we gaan bijvullen kunnen we gelijk zien of er olie of wat vettigheid op de koelvloeistof drijft. Dit zou dan kunnen betekenen dat er bij de vorige rit de kop oververhit is geweest en is doorgeslagen. Luchtbellen duiden op een zelfde probleem.

Voor je begint te rijden kijk dan eerst even onder de vuldop en vul de radiator bij tot onder de rand. Het te veel aan koelvloeistof verdwijnt vanzelf.


Traction poetsen

Het poetsen van de Traction zal niet voor iedereen een liefhebberij zijn, maar toch het uiterlijk wil ook wat. We hebben niet voor niets gekozen voor de Traction voor zijn specifieke uitstraling. Om dat wat meer vorm te geven kunnen we de Traction oppoetsen maar dan op een andere manier met een ongebruikelijk middel. Hiervoor nemen we WD40 die iedereen wel kent voor het loskrijgen van verroeste bouten en moeren. Zelfs kunnen we de ontsteking ermee behandelen wanneer er wat vochtige omstandigheden zijn maar het middel kan meer. De auto ermee poetsen op een makkelijke en snelle manier. Het lost vuil op en door met een vezeldoekje wat na te wrijven ontstaat er een mooie glans terwijl de behandelde carrosserie ook nog waterafstotend en roestwerend word. Het laatste wordt beter wanneer deze behandeling regelmatig herhaald wordt. De meeste vloeistof verdampt namelijk weer waardoor er een heel dunne beschermende laag overblijft. De Traction wordt op deze manier geconserveerd en wees er niet te zuinig mee in gebruik vooral bij o.a. de spatbordbevestigingen want deze plaatsen zijn nogal roestgevoelig. Succes verzekerd!

Foto rechts
De bies als afwerking tussen spatbord en de carrosserie is nogal roestgevoelig. Regelmatig inspuiten met WD40 stopt de roest maar beter is het voorkomen ervan! 


Aandachtspunten en nog veel meer...


Spoelen van de motor voor het olieverversen?
We zijn zuinig op onze Tractionmotor daarom wordt soms de allerbeste motorolie gebruikt wat natuurlijk geen probleem is. Maar wat gebeurt er als de motor wat slijtage heeft, wat meer olie verbruikt en ook wat meer benzineresten in de olie heeft achtergelaten om maar iets te noemen. We hebben dan te maken met een wat buitensporige vervuiling van de aanwezige motorolie. Op tijd olie verversen zou dus het probleem moeten oplossen maar niets is minder waar. Vervuilde olierestanten blijven in de motor achter en worden bij een verversing van de oude motorolie gemengd met de schone motorolie en dat is niet bepaald een goed begin. Die vervuilde olierestanten kunnen we het makkelijkst verwijderen door de motor te spoelen voordat we nieuwe dure motorolie gebruiken. Dit spoelen van de motor kan het beste gebeuren door goedkope motorolie toe te passen en deze na opwarming van de motor weer af te tappen en daarna pas je favoriete olie te gebruiken voor het verversen. Een andere manier is om speciale spoelolie te gebruiken maar die is aanmerkelijk duurder.
Bij korte verversingsintervallen is deze methode, door beoordeling van de oliekleur op de peilstok, niet direct nodig.


Kort samengevat
Is de motor sterk vervuilt, ververs de motorolie dan met een goedkoop product of gebruik spoelolie waarna er gereden wordt en de motor goed warm is geweest. Vervang hierna de motorolie met een product die je voorkeur heeft. 


Op je peilstok kun je zien hoe het gesteld is met de vervuiling van je motorolie. Als deze er zwart uitziet wil dat nog niet zeggen dat deze olie niet meer smeert maar geeft wel een indicatie van de graad van vervuiling aan. Om te zien hoe groot de vervuiling is kan je wat olie filteren met gebruikmaking van een wit koffiefilterzakje. Hier kan je zien of er kleine vaste vuildeeltjes zichtbaar zijn.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2020