Nieuwsbrief nummer 94     2020 
 
10de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Ruitenwisser aandrijving lekkage
Soms hebben we een lekkage bij onze voeten en weten we niet waar dat precies vandaan komt. Dat de "Ventilatieklep" bij de voorruit voor lekkage kan zorgen is wel bekend maar ondanks de genomen maatregelen houden we lekkage tijdens een regenbui. De schuldige is in dit geval de ruitenwisserasaandrijving voor het ruitenwisserblad. Punt A op de foto is de bevestiging van de ruitenwisser- constructie die aan weerszijden afgedicht wordt door twee rubbertjes.
Dan blijft punt
B over waar een draaiende as het ruitenwisserblad bedient. Hier kan regenwater langs de aandrijfas naar binnen sijpelen met lekkage en dus natte voeten tot gevolg. Deze as smeren met watervast vet kan veel narigheid voorkomen. Ook zal dan de ruitenwissermotor minder zwaar belast worden waardoor het geheel wat soepeler loopt. Er zijn dopjes in de handel die over deze aandrijfas geschoven kunnen worden maar dat is achteraf gezien geen succes gebleken gezien de slechte pasvorm hiervan. 

Tip:
Zorg dat de originele rubberen vloermat vervangen wordt door twee kleinere zodat het gelekte regenwater makkelijker kan verdampen en niet zorgt voor roestvorming onder de mat. Zie "Bekleding vloer".

Motortemperatuur meten
Traction historie
Voor een oude motor als de Traction is het, gezien zijn historie, belangrijk om de temperatuur te weten wanneer de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. De temperatuurmeter laat tevens zien of we de grens van het toelaatbare niet  overschrijden. Met een rolhoes kan nog wel enigszins bijgestuurd worden maar als de motor of radiator sterk vervuild zijn, is de grens al gauw bereikt.

Wel of geen thermostaat toepassen
De toepassing van een thermostaat heeft,wanneer de motor of radiator sterk vervuild is, dan ook weinig zin. Bij een sterke vervuiling van de motor en of radiator loopt de temperatuur zodanig hoog op dat zelfs met een thermostaat er niks valt te regelen. De motortemperatuur overstijgt namelijk de thermostaattemperatuur.

Lees hier verder..

Lees hier over "Aansluiting meters".
Lees hier "Waarom een thermostaat gebruiken?"

Aandachtspunten en nog veel meer...


Verkeerd handremgebruik

De handrem moet er voor zorgen dat bij
het parkeren de Traction op zijn plaats blijft. We moeten hierop wel kunnen vertrouwen dat dit ook gebeurt op een hellend vlak. Door verkeerd gebruik van de handrem kan er slijtage optreden van het vergrendelingsmechanisme. De zekerheid van vergrendeling van het handremsysteem is dan niet meer zo zeker en kan er spontaan uitspringen.
Het probleem is dat de handremvergrendeling langdurig op een oneigenlijke manier wordt gebruikt wat slijtage in de hand werkt. Hiermee wordt bedoeld dat de handremhandel al klikkend wordt aangetrokken. Dit wordt meestal gedachteloos gedaan maar heeft op lange termijn wel gevolgen. Beter is bij de bediening van de handremhandel deze iets te verdraaien en dan pas in de vergrendeling te laten vallen. Hierna kan nog gekeken worden of er een klikje bij kan voor maximaal blokkeren.
Meer informatie hierover lees je hier....   
Voor de "Handrem afstellen" lees je hier verder.

Door slijtage aan de vergrendelingsveer kan de handrem spontaan uit de vergrendeling losschieten. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2020