Nieuwsbrief nummer 92     2019   
 
9de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Remsegmenten afstellen
Na een revisie of na het vervangen van de remschoenen worden deze netjes ingesteld. Na de inloopperiode passen de remvoeringen zich aan aan de ronding van de trommel. Dit inloopproces kan makkelijk 5000 km duren vooral als het rustig gebeurt. Zeker noodzakelijk als we langer plezier van onze remvoeringen willen hebben. Na het inloopproces moeten de remsegmenten opnieuw worden ingesteld  om de vrije slag van het rempedaal niet al te groot te laten worden.
Het kan best zijn dat, als we niet al teveel kilometers hebben gemaakt, er ook veel tijd is verstreken en de reminstelling vast is gaan zitten. Normaal gesproken is deze instelling al moeilijk te verdraaien en er zal dan ook altijd een passende ringsleutel moeten worden gebruikt. De kans is ook groot dat de ringsleutel van de instelnok afglijdt, met een beschadiging tot gevolg. 
De oplossing is niet zoals op foto rechts te zien is, deze excentriek los te krijgen met hamer en beitel!
De eerste mogelijkheid om deze instelling los te krijgen is door gebruik te maken van kruipolie zoals WD40 en veel geduld. Denk hierbij zeker aan dagen!
De laatste mogelijkheid is door verhitting en gebruik te maken van een kleine gasbrander. Zorg wel dat de omgeving goed afgeschermd is wanneer we hier mee bezig zijn. In de meeste gevallen zal deze excentriek weer gangbaar gemaakt kunnen worden. Gebruik geen olie om deze daarna te smeren!

Remsegmenten instelling beschadigd door gebruik van hamer en beitel. De instelnok is dan meestal al beschadigd vandaar deze handelswijze.


Knipperlicht en isolatie

Soms is het noodzakelijk de complete unit inclusief grondplaat te vervangen. Zie bovenste foto's "
Knipperlichten". Op dat moment zien we hoe fragiel de isolatie is. Eigenlijk komen we er pas achter als we deze vervangen hebben en het knipperlicht niet datgene doet waarvoor hij gemaakt is. Kortsluiting is meestal de oorzaak en pas na demontage zien we hoe simpel de constructie is en eigenlijk om problemen vraagt. Een paar dunne isolatieringetjes en het precies monteren van de bevestigingbout moet er voor zorgen dat we geen kortsluiting krijgen. 
Het isolatieringetje aan de onderzijde kan gemakkelijk stuk gaan bij het vastdraaien van de kabelschoen en daarom is het noodzakelijk hier wat meer aandacht aan te schenken. Een wat groter ringetje gemaakt van teflon is zeker aan te bevelen.
Voordat het rubberen kapje over deze verbinding wordt geschoven is het raadzaam deze aansluiting met wat vaseline in te smeren zodat vuil en vocht wat minder invloed hebben.


Knipperlicht isolatie

Aandachtspunten en nog veel meer...


Het Gebruik van een druppellader
Voor de wintermaanden, wanneer de Traction in de stalling wordt gezet, is het belangrijk de accu in goede conditie te houden. Wanneer de ruimte van de stalling onverwarmd is zal de accu meegenomen moeten worden en thuis op een plaats worden gezet waar de temperatuur zeker boven de 10 graden uitkomt. Het laden kan dan op een normale manier uitgevoerd worden. Bij een laadautomaat kan de lader aangesloten blijven dus ook nadat het laadproces is voltooid. Andere moeten na het laadproces losgekoppeld worden. Dan blijft de druppellader over die alleen de functie heeft na het laadproces een vereffenings-lading toe te passen. Het is niet alleen om de onderlinge verschillen in de cellen gelijk te maken maar ook om het laatste stukje lading toe te voegen. Deze laadmogelijkheid mag niet te lang duren want dan treedt verharding van de platen op met capaciteitsverlies tot gevolg. In de meeste gevallen kunnen we stellen dat een week druppelladen voldoende is. Regelmatig daarna de accuspanning controleren vanwege de zelfontlading van de accu.

Eenvoudige druppellader voor 6- en 12 Volt te gebruiken

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2019