 |
Nieuwsbrief
nummer 92 2019
9de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
Remsegmenten afstellen
Na een revisie of na het vervangen van de remschoenen worden deze netjes
ingesteld. Na de inloopperiode passen de remvoeringen zich aan aan de
ronding van de trommel. Dit inloopproces kan makkelijk 5000 km duren
vooral als het rustig gebeurt. Zeker noodzakelijk als we langer plezier
van onze remvoeringen willen hebben. Na het inloopproces moeten de
remsegmenten opnieuw worden ingesteld om de vrije slag van het
rempedaal niet al te groot te laten worden.
Het kan best zijn dat, als we niet al teveel kilometers hebben gemaakt,
er ook veel tijd is verstreken en de reminstelling vast is gaan zitten.
Normaal gesproken is deze instelling al moeilijk te verdraaien en er zal
dan ook altijd een passende ringsleutel moeten worden gebruikt. De
kans is ook groot dat de ringsleutel van de instelnok afglijdt, met een
beschadiging tot gevolg.
De oplossing is niet zoals op foto rechts te zien is, deze excentriek
los te krijgen met hamer en beitel!
De eerste mogelijkheid om deze instelling los te krijgen is door gebruik
te maken van kruipolie zoals WD40 en veel geduld. Denk hierbij zeker
aan dagen!
De laatste mogelijkheid is door verhitting en gebruik te maken van een
kleine gasbrander. Zorg wel dat de omgeving goed afgeschermd is wanneer
we hier mee bezig zijn. In de meeste gevallen zal deze excentriek weer
gangbaar gemaakt kunnen worden. Gebruik geen olie om deze daarna te
smeren!
|

Remsegmenten instelling
beschadigd door gebruik van hamer en beitel. De instelnok is dan meestal
al beschadigd vandaar deze handelswijze.
|
Knipperlicht en isolatie
Soms is het noodzakelijk de complete unit inclusief grondplaat te
vervangen. Zie bovenste foto's "Knipperlichten".
Op dat moment zien we hoe fragiel de isolatie is.
Eigenlijk komen we er pas achter als we deze vervangen hebben en het
knipperlicht niet datgene doet waarvoor hij gemaakt is. Kortsluiting
is meestal de oorzaak en pas na demontage zien we hoe simpel de
constructie is en eigenlijk om problemen vraagt. Een paar dunne
isolatieringetjes en het precies monteren van de bevestigingbout
moet er voor zorgen dat we geen kortsluiting krijgen.
Het isolatieringetje aan de onderzijde kan gemakkelijk stuk gaan bij
het vastdraaien van de kabelschoen en daarom is het noodzakelijk
hier wat meer aandacht aan te schenken. Een wat groter ringetje
gemaakt van teflon is zeker aan te bevelen.
Voordat het rubberen kapje over deze verbinding wordt geschoven is
het raadzaam deze aansluiting met wat vaseline in te smeren zodat
vuil en vocht wat minder invloed hebben.
|

Knipperlicht isolatie
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Het Gebruik van een druppellader
Voor de wintermaanden,
wanneer de Traction in de stalling wordt gezet, is het belangrijk de accu
in goede conditie te houden. Wanneer de ruimte van de stalling
onverwarmd is zal de accu meegenomen moeten worden en thuis op een
plaats worden gezet waar de temperatuur zeker boven de 10 graden
uitkomt. Het laden kan dan op een normale manier uitgevoerd worden. Bij
een laadautomaat kan de lader aangesloten blijven dus ook nadat het
laadproces is voltooid. Andere moeten na het laadproces losgekoppeld
worden. Dan blijft de druppellader over die alleen de functie heeft na
het laadproces een vereffenings-lading toe te passen. Het is niet alleen
om de onderlinge verschillen in de cellen gelijk te maken maar ook om
het laatste stukje lading toe te voegen. Deze laadmogelijkheid mag niet
te lang duren want dan treedt verharding van de platen op met
capaciteitsverlies tot gevolg. In de meeste gevallen kunnen we stellen
dat een week druppelladen voldoende is. Regelmatig daarna de accuspanning
controleren vanwege de zelfontlading van de accu.
|

Eenvoudige druppellader voor
6- en 12 Volt te gebruiken
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier
|
 |
Web-Design en
Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - ©
2006-2019
|
|