 |
Nieuwsbrief
nummer 91 2019
9de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
Welke bougie, hernieuwde
zoektocht
Heb je na wat zoeken en met
hulp van Tractionliefhebbers een bougie gevonden, zoals de Bosch WR 78
W, die wat de prestatie betreft alle anderen kon overtreffen blijkt ook
deze niet meer makkelijk te verkrijgen te zijn. Mogelijk kan de lijst
die ik ooit heb samengesteld soelaas bieden bij de zoektocht.
Ook kan je een bougie kiezen met een hogere warmtegraad waarvan het
porselein (isolator) van de centrale elektrode lang is. Het enige nadeel
is wel een snellere slijtage en vaker controleren van de elektrode
afstand maar daar staat een betere verbranding tegenover.
Ook kan je zelf met een speld een toekomstige bougie vergelijken met een
standaard bougie. Hoe je dat moet doen kun je lezen onder aan de
webpagina bougie.
Ook is er een mogelijkheid om lange schachtbougies toe te passen die met
een kleine aanpassing gebruikt kunnen worden. De aanpassing houdt in dat
er ringen worden toegepast die voorkomen dat het schroefdraad van de
bougie te ver in de cilinderruimte steekt. Deze keuze biedt meteen meer
mogelijkheden in de zoektocht naar de juiste bougie. Lees
hier verder....
|
Met een speld kunnen we de
diepte meten en zien hoelang de isolator is van de centrale elektrode.
De lengte bepaalt de warmtegraad van de bougie. Hoe langer het porselein
is hoe warmer de bougie.
|
Ethanol
in de benzine, wat te doen?
Het onderwerp is nog steeds actueel gezien mijn verhaal hierover in
2011. Als we afgaan op de reacties toen, dan was het alleen maar
kommer en kwel en zou er van veel onderdelen zoals de carburateur
niets overblijven. Nu acht jaar later krijgen we praktisch dezelfde
reacties. De meeste mensen laten zich dan ook gemakkelijk overtuigen als
de negatieve verhalen van bekende instanties komen. Die zouden het
zeker moeten weten zo wordt er verondersteld. Uiteraard is de
toevoeging van ethanol in procenten verhoogd maar dat maakt geen
groot verschil met hetgeen er al was toegevoegd. We moesten er immers
aan wennen. Logisch denkend moeten we ons, zoals in 2011 in mijn
verhaal verteld, ook nu niet al te veel zorgen maken. Let wel over
de toegepaste beschermingsmogelijkheden van
onze brandstoftank, leidingen, carburateur en het extra plaatsen van
brandstoffilters.
Lees hier alsnog het verhaal uit 2011, " Het
probleem ethanol en de verhitte gemoederen".
Lees ook "Andere
tijden".
Kies waarvan je vindt wat het beste is voor je Traction want daar is
iedereen vrij in maar laat je niet leiden door ongefundeerde
berichgevingen.
|

Nieuwe
brandstofaanduidingen.
Overstappen op LPG zou ook een optie kunnen zijn want dan hoeven we
ons helemaal geen zorgen meer te maken over het gebruik van ethanol
in de benzine.
Meer weten hierover, lees
dan hier verder...
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
De winter in zicht, de voorbereiding
Nu het seizoen voor
de meeste Tractionliefhebbers op het einde loopt, is het
belangrijk om diverse punten voor de winter te controleren. Een van de
belangrijkste is de koelvloeistof in de motor, of deze nog wel voldoende
bescherming biedt tegen vorst. Bij een afgelegen stalling van je Traction
kun je het beste de accu verwijderen en thuis in een vorstvrije ruimte
zetten. Af en toe bijladen gaat dan wat gemakkelijker. Lees het verhaal
over "Winterse
omstandigheden".
Wil je meer weten over hoe je je het beste kunt voorbereiden voor de
wintermaanden, lees dan het verhaal over hoe "Maak
je de Traction winterklaar".
Een goede voorbereiding
voorkomt veel problemen!
|
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Computer crash
Het is net als bij auto's, hij doet het plotseling niet meer. Geen
brandstof- of ontstekingsprobleem maar een complete crash van de harde
schijf van mijn computer. Na onderzoek niet meer te redden. Gelukkig was
er een backup voorhanden om de meeste software weer terug te plaatsen,
alleen waren de e-mail adressen in een niet al te beste staat en deels
beschadigt of incompleet. Na twee dagen puzzelen konden de meesten weer
teruggevonden en hersteld worden. Zeker weten doe ik het niet dus daarom
wil ik een beroep doen op de nieuwsbrieflezers zich eventueel opnieuw
aan te melden mocht deze nieuwsbrief niet meer aankomen. Wil je er geen gebruik meer
van maken dan kan dat ook. Een kort berichtje naar info@Kulsdom.be
is voldoende. Vermeld wel je naam en e-mail adres.
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier
|
 |
Web-Design en
Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - ©
2006-2019
|
|