Kraken of ratelen bij het wegrijden voorkomen
Je maakt het wel eens
mee. Je staat voor een rood verkeerslicht dat plots op groen springt en
dan ontkoppelen en de eerste versnelling kiezen, bijna zeker dat we een
krakend of ratelend geluid te horen krijgen. Eigenlijk is dit
normaal maar vinden we dit leuk?
Het is bekend
dat we wat geduld moeten hebben bij het kiezen van de eerste versnelling. Doen we dat niet dan worden we beloond met kraken of ratelen van
de versnellingbak. Dat
komt eigenlijk omdat na het ontkoppelen van de versnellingsbak de hoofdas
nog meedraait. Er is dus wat tijd nodig voordat hij
stilstaat en het is ook een beetje afhankelijk van de temperatuur van de
olie in de versnellingsbak.
Om dit kraken of ratelen te vermijden moeten we even wachten na het
ontkoppelen of we zetten de hoofdas eerder stil. Dit kunnen we doen door
eerst na het ontkoppelen een versnelling te kiezen die wel gesynchroniseerd
is. Wat voor de hand ligt is
om hiervoor eerst de tweede versnelling te kiezen om daarna door te gaan
naar de eerste. Bij de meeste versnellingsbakken zijn we met deze
handelswijze van het kraken of ratelen af.
Lees ook het verhaal over
"Krakende
versnellingsbak".
|

Ook voor het achteruitrijden
kunnen we dezelfde procedure toepassen als voor de eerste versnelling
wordt gedaan alleen gaan we nu eerst naar de derde versnelling.
|
Torenhoge brandstofprijzen
Ondanks de steeds
maar stijgende benzineprijzen hoeven we ons zeker de eerste dertig
jaar, volgens de geleerden, geen zorgen te maken over toekomstige leveringen. We zijn
namelijk nog te veel afhankelijk van benzine en al die bijproducten die bij het
raffinageproces vrijkomen. De brandstofconsumptie van onze Traction
zal wel niet veranderen waardoor een ritje ons toch duur komt te
staan. Daarom is het een overweging waard om aan alternatieve brandstof te
denken zoals LPG. Ook deze prijzen zullen stijgen maar als we naar het
verbruik kijken bij onze Traction dan is er bijna geen verschil tussen
beide brandstoffen. Gemiddeld moeten we dan rekenen op een liter per acht
kilometer. Het verschil in prijs tussen benzine en LPG is bijna drie
maal zo hoog. Zitten we met benzine op een prijs van ruim
twee Euro per liter, dan betalen we voor LPG iets meer dan 80 Eurocenten.
We moeten wel bereid zijn om er een LPG installatie voor aan te
schaffen en ook om er kofferbakruimte voor op te offeren. Maak je weinig
kilometers met je Traction, dan kan je beter de hoge benzineprijs maar voor lief
nemen!
Lees het verhaal "Rijden
op autogas" en "Andere
tijden of teruggaan in de tijd"
|

Voor het plaatsen van een
LPG tank moet je wel kofferbakruimte opofferen. Een voordeel is dat je de
oude brandstoftank kan laten zitten.
|
Aandachtspunten
en nog veel meer...
|
Veercomfort Traction Avant
Werd vroeger het veercomfort deels
bepaald door de banden, nu zijn het de schokbrekers
die deze taak volledig moeten overnemen. Door het verbeteren van ons
wegennet is ook het
rijcomfort verbeterd voor onze Traction. De lage bandenspanning van toen
is dan niet meer nodig en we kunnen de banden oppompen tot waarden die
bij deze tijd horen. Het grote voordeel hiervan is minder slijtage van
de banden en lichter sturen. Maar wat we ook niet moeten vergeten dat zijn de
schokdempers. Die bepalen niet alleen het rijgedrag maar ook de remweg
bij een noodstop. Wanneer die versleten zijn vermindert dat de grip op de
weg bij remmen. Het wiel met een slechte demper gaat dansen waardoor het
contact met de weg wordt verbroken. Hierdoor wordt de remweg langer dan
verwacht wat zeker ernstige gevolgen kan hebben.
Lees hier het verhaal over "Schokdempers".
|

Schokdemper Traction Avant
|