Vocht in het remsysteem, maar hoeveel?
Door gebruik van je
remsysteem komt er steeds een klein beetje vocht in het remsysteem.
Eigenlijk te verwaarlozen maar door jarenlang gebruik bouwt het
zich toch op. Door te remmen zakt de remvloeistof in het remreservoir iets,
waardoor er verse lucht inclusief vocht door het gaatje van de vuldop in
aanraking komt met de remvloeistof. Het aanwezige vocht in de lucht
blijft achter en gaat een verbinding aan met de remvloeistof. Dus hoe
vaker je remt des te meer vocht er in de remvloeistof kan komen en dus
ook in het systeem. Tot bepaalde hoogte hoeft het geen probleem te zijn
maar als er te veel vocht in de remvloeistof zit wordt het kookpunt
verlaagd en zullen er bij stevig remmen luchtbellen in de remvloeistof
ontstaan. Remmen is dan praktisch niet meer mogelijk.
Om te weten te komen hoeveel vocht zich heeft
verzameld kunnen we de remvloeistof testen door middel van een
remvloeistoftester. Een eenvoudig apparaat waarbij je twee contacten in
de remvloeistof moet steken. De aanwezige leds geven dan de
hoeveelheid vocht aan. De tester is alleen geschikt voor de DOT
remvloeistof soorten!
Lees ook de verhalen over "Remolie en remolie"
en "Remvloeistof"
eigenschappen.
|

Brake fluid tester. Bij het
testen mag tot maximaal 2% vocht in de remvloeistof zitten. Bij 3% of
meer zitten we in de gevarenzone.
|
Chaotische verlichting
Het komt wel eens voor dat
bij de bediening van de verlichting er heel iets anders gebeurt. In
plaats van het gekozen groot licht kan het bijvoorbeeld gebeuren dat deze branden
op halve sterkte en ook dat beide koplampen verschillend branden. Er
zijn veel combinaties mogelijk waarbij ook de overige
verlichtingsonderdelen kunnen meespelen. De
oorzaak is vaak niet vast te stellen maar meestal zijn de problemen
terug te voeren naar slechte aardverbindingen. Om stroomdraad te
besparen werd in het verleden de carrosserie als min geleider
gebruikt. Door roest enz. zijn er slechte aardverbindingen ontstaan in
het chassis met de bekende gevolgen. Denk niet dat het alleen maar de
verlichting betreft die problemen kan geven maar ook de ontsteking
moet er vaak aan geloven. De meest voor de handliggende oplossing is
het om nieuwe aardverbindingen te maken. Maak deze zo kort mogelijk en als
het kan vanaf een centraal punt om later verwarring te voorkomen.
Lees bij het "Elektrisch overzicht" het verhaal "Overgangsweerstand".
|

Overgangsweerstand kan ook
ontstaan door slechte kabelschoenverbindingen. Deze klemmenstrook
is uitgebreid met een extra massa aansluiting voor de koplampen om
spanningsverliezen tegen te gaan.
|
Aandachtspunten
en nog veel meer...
|
Belangrijke onderhoudsintervallen vastleggen
Het is niet verkeerd om
eens per jaar onderhoud aan de Traction Avant uit te voeren maar zoals
al een keer besproken, in nieuwsbrief
103, is het niet altijd nodig om het zo uitgebreid te
doen zoals in de lijst
onderhoud wordt beschreven. Dat komt omdat er meestal weinig
kilometers worden gemaakt met de Traction zodat het grote onderhoud wat
meer gespreid kan worden. Een voorbeeld is dat de koelvloeistof niet ieder jaar vervangen hoeft te worden. Maar er zijn meer
voorbeelden zoals het ontluchten van het remsysteem of het vervangen van
de bougies enzovoort. Het is dan ook handig, zoals de garage dat
vroeger ook deed, om bij belangrijke dingen vast te leggen in de vorm van
een labeltje die b.v. aan de versnellingshandel werd gehangen. Op zo'n
labeltje stond dan de datum en kilometerstand vermeld van de uitgevoerde
handelingen. Met zo'n geheugensteuntje kun je altijd zien wanneer en wat
er uitgevoerd moest worden. Voor het geheugensteuntje van de koelvloeistof
werd meestal een sticker met datum op de radiator geplakt.
|
Als geheugensteuntje is een eenvoudig handgeschreven
labeltje voldoende die in de nabijheid van het dashboard met een
elastiekje wordt opgehangen.
|