Nieuwsbrief nummer 104     2021 
 
11de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL

Vocht in het remsysteem, maar hoeveel? 
Door gebruik van je remsysteem komt er steeds een klein beetje vocht in het remsysteem. Eigenlijk te verwaarlozen maar door jarenlang gebruik bouwt het zich toch op. Door te remmen zakt de remvloeistof in het remreservoir iets, waardoor er verse lucht inclusief vocht door het gaatje van de vuldop in aanraking komt met de remvloeistof. Het aanwezige vocht in de lucht blijft achter en gaat een verbinding aan met de remvloeistof. Dus hoe vaker je remt des te meer vocht er in de remvloeistof kan komen en dus ook in het systeem. Tot bepaalde hoogte hoeft het geen probleem te zijn maar als er te veel vocht in de remvloeistof zit wordt het kookpunt verlaagd en zullen er bij stevig remmen luchtbellen in de remvloeistof ontstaan. Remmen is dan praktisch niet meer mogelijk.
Om te weten te komen hoeveel vocht zich heeft verzameld kunnen we de remvloeistof testen door middel van een remvloeistoftester. Een eenvoudig apparaat waarbij je twee contacten in de remvloeistof moet steken. De aanwezige leds geven dan de hoeveelheid vocht aan. De tester is alleen geschikt voor de DOT remvloeistof soorten! 

Lees ook de verhalen over "Remolie en remolie" en "Remvloeistof" eigenschappen.



Brake fluid tester. Bij het testen mag tot maximaal 2% vocht in de remvloeistof zitten. Bij 3% of meer zitten we in de gevarenzone.

Chaotische verlichting
Het komt wel eens voor dat bij de bediening van de verlichting er heel iets anders gebeurt. In plaats van het gekozen groot licht kan het bijvoorbeeld gebeuren dat deze branden op halve sterkte en ook dat beide koplampen verschillend branden. Er zijn veel combinaties mogelijk waarbij ook de overige verlichtingsonderdelen kunnen meespelen. De oorzaak is vaak niet vast te stellen maar meestal zijn de problemen terug te voeren naar slechte aardverbindingen. Om stroomdraad te besparen werd in het verleden de carrosserie als min geleider gebruikt. Door roest enz. zijn er slechte aardverbindingen ontstaan in het chassis met de bekende gevolgen. Denk niet dat het alleen maar de verlichting betreft die problemen kan geven maar ook de ontsteking moet er vaak aan geloven. De meest voor de handliggende oplossing is het om nieuwe aardverbindingen te maken. Maak deze zo kort mogelijk en als het kan vanaf een centraal punt om later verwarring te voorkomen.

Lees bij het "Elektrisch overzicht" het verhaal "Overgangsweerstand".



Overgangsweerstand kan ook ontstaan door slechte kabelschoenverbindingen. Deze klemmenstrook is uitgebreid met een extra massa aansluiting voor de koplampen om spanningsverliezen tegen te gaan.

Aandachtspunten en nog veel meer...


Belangrijke onderhoudsintervallen vastleggen
Het is niet verkeerd om eens per jaar onderhoud aan de Traction Avant uit te voeren maar zoals al een keer besproken, in nieuwsbrief 103, is het niet altijd nodig om het zo uitgebreid te doen zoals in de lijst onderhoud wordt beschreven. Dat komt omdat er meestal weinig kilometers worden gemaakt met de Traction zodat het grote onderhoud wat meer gespreid kan worden. Een voorbeeld is dat de koelvloeistof niet ieder jaar vervangen hoeft te worden. Maar er zijn meer voorbeelden zoals het ontluchten van het remsysteem of het vervangen van de bougies enzovoort.  Het is dan ook handig, zoals de garage dat vroeger ook deed, om bij belangrijke dingen vast te leggen in de vorm van een labeltje die b.v. aan de versnellingshandel werd gehangen. Op zo'n labeltje stond dan de datum en kilometerstand vermeld van de uitgevoerde handelingen. Met zo'n geheugensteuntje kun je altijd zien wanneer en wat er uitgevoerd moest worden. Voor het geheugensteuntje van de koelvloeistof werd meestal een sticker met datum op de radiator geplakt.  

Als geheugensteuntje is een eenvoudig handgeschreven labeltje voldoende die in de nabijheid van het dashboard met een elastiekje wordt opgehangen.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen