Nieuwsbrief nummer 103     2021 
 
11de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL


Oververhitting van de motor voorkomen!

Wie een temperatuurmeter voor het koelwater heeft geinstalleerd in zijn Traction zal gemerkt hebben dat de temperatuur na bijvoorbeeld een lange rit behoorlijk kan oplopen. Na het uitschakelen van de motor zal de temperatuur in de motor naijlen en dat kan desastreuze gevolgen hebben zoals het kromtrekken van de kop of het doorslaan van de koppakking.
De mechanische temperatuurmeter verdient dan ook de voorkeur om dit naijlproces te kunnen volgen. Om te voorkomen dat we in de gevarenzone belanden, wat de temperatuur betreft, is het advies om de laatste kilometers van de rit in een wat rustiger tempo af te leggen. Zo kan de extra hitte in het motorblok wat afnemen tot gebruikerlijke waarden. Het laatste advies kunnen we ook toepassen na een zware belasting van de Traction. 
Een vorm van beveiliging voor de motor is de naloop van de ventilator bij moderne auto's wanneer de motor is afgezet. Hier gaat het ook om het verlagen van de temperatuur van het motorblok.

Neem na een zware belasting bij de laatste kilometers wat gas terug zodat de temperatuur van de motor  naar een wat gebruikelijke waarde kan gaan.


Bij koelingsproblemen helpt een nieuwe radiator alleen niet!
Er wordt vaak van uitgegaan dat bij gebrek aan voldoende koeling van de motor dit kan worden opgelost door het plaatsen van een ventilator. Ook bij het plaatsen van een nieuwe radiator blijft het probleem bestaan. Er zijn zelfs Tractionisten die tot het uiterste gaan en radiatoroppervlak vergroten door deze dikker te maken hopende dat ook de koeling hierdoor wordt verbeterd. De koeling wordt alleen beter door het oppervlak te vergroten door de lengte of breedte aan te passen maar daar is geen ruimte voor en zou ook niet bijdragen aan het koelingsprobleem van de Tractionmotor. De meest voor de hand liggende oplossing is het ontkalken en het verwijderen van roest in de motor zelf. Ook het vervangen van de waterpijp in de kop kan bijdragen aan een evenwichtige koeling in de motor. Als laatste kan een revisie of vervanging van de radiator verbetering geven. Geen eenvoudige opgave maar wanneer de motor toch al niet in een beste conditie verkeerd is een algehele revisie het overwegen waard.

Lees het verhaal "Nog steeds koelingsproblemen",
"Koelingsproblemen oplossen", "koeling cilinderbus" en "Waterpijp".


Hier zien we een cilinderbus van de Traction. Nu begrijpen we waarom koeling een probleem kan zijn.

Aandachtspunten en nog veel meer...



Onderhoud geheel of gedeeltelijk uitvoeren?
Het is lastig voor de meesten onder ons om het onderhoud aan de hand van de gereden kilometers uit te voeren. De Traction wordt namelijk, in de meeste gevallen, niet dagelijks gebruikt en dan is groot onderhoud eigenlijk niet zo zinvol. 
De lijst onderhoud is te vergelijken met groot onderhoud en als we weinig kilometers maken zijn een aantal uit te voeren punten overbodig. Er zijn natuurlijk wel zaken die aandacht blijven vragen ook als we bijna geen gebruik maken van onze Traction. Hier een opsomming van een aantal aandachtpunten die we zeker moeten uitvoeren bij elke rit:
Bandenspanning, oliepeil, remvloeistofniveau, koelvloeistofniveau en rempedaal of deze nog hard aanvoelt. Nog een controle van de verlichting en we hebben zo ongeveer het meeste belangrijke gehad. Wat we zeker niet vergeten is aandacht voor vreemde geluiden. Deze kunnen een voorbode zijn van problemen.
Hier de lijst voor "Onderhoud" in pdf formaat.

Voor elke rit wat belangrijke punten nalopen kan zeker geen kwaad. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen