Het nieuwe rijden (update)
Het
ging vroeger niet zo snel
De Traction Avant kan nog best meekomen in ons jachtige hedendaagse
verkeer. Is dat nou een voordeel of een nadeel vragen wij ons af. De
meeste Traction-rijders zullen zeggen dat is een voordeel, maar is dat
wel zo? We gaan even terug in de tijd zo omstreeks de Tweede
Wereldoorlog. Hoe zagen onze wegen eruit en hoe snel werd er toen
gereden? Wat ik me nog kan herinneren uit de jaren 50 is dat snelheden
van 80 kilometer per uur als bijzonder snel werden ervaren. Wanneer je
door de zijramen van de auto naar buiten keek zag je alles voorbij
flitsen. We zeiden zelfs tegen de chauffeur, rijden we niet te hard.
Deze snelheden konden alleen gehaald worden op de allerbeste wegen uit
die tijd. Op de rest van ons wegennet ging het er aanmerkelijk langzamer
aan toe.
Lees het hele verhaal over "Het
nieuwe rijden".
|

Tijdens een toertocht in het
Arthal in Duitsland
|
Kleppendekselbevestiging
Voor de
afdichting van het kleppendeksel wordt meestal een kurken pakking
toegepast. Om de kurken pakking gebruiksklaar te maken wordt deze eerst
een tijdje in het water gelegd zodat hij later wat meegeeft bij het
plaatsen van het kleppendeksel. De kop zelf wordt licht ingeolied
zodat deze, wanneer we het kleppendeksel willen verwijderen, niet
blijft plakken aan de kurken pakking. Ongeacht de pasvorm van de
kurken pakking willen we geen olielekkage waarbij de twee bevestigingsmoeren, zie pijlen, in de meeste gevallen te vast worden aangedraaid.
Hierdoor krijgen we
kuiltjes op de plaats van de bevestigingsmoeren. Om dit te voorkomen
moeten we het kleppendeksel aan de binnenzijde verstevigen door middel
van grote ringen. Deze kunnen we het beste puntlassen. Het draagvlak
wordt hierdoor vergroot waardoor kuilvormming op de plaats van de
bevestiging wordt voorkomen.
|

Kleppendekselbevestiging
zie pijlen
|
Aandachtspunten
en nog veel meer...
|
Oliegeurtjes in het
interieur?
Bij het ouder
worden van
de Traction bestaat de mogelijkheid dat oliedampen in het interieur kunnen
doordringen. Niet bijzonder prettig en alleen te voorkomen door een
motorrevisie. De oorzaak is een bovenmatige overdruk in het carter die
via het labyrint en vulopening kleppendeksel kan ontsnappen. Deze
carter overdruk die altijd aanwezig is wordt groter bij slijtage van de
zuigerveren en cilinderwand. Wanneer
het slijtageproces niet te groot is kan vervanging van de zuigerveren en
het opnieuw honen van de cilinderwand uitkomst bieden. Een andere
mogelijkheid is positieve carterventilatie toe te passen zoals dat ook
gebeurt bij hedendaagse auto's. Het labyrint wat reeds aanwezig is voor
de carterontluchting wordt dan verbonden met een slang met het
luchtfilter. Op deze manier worden de dampen in het carter afgezogen.
Ook wanneer we geen last hebben van oliedampen of is de motor
gereviseerd dan kan uit milieuoverweging positieve carterventilatie
worden toegepast.
Lees het verhaal over "Carterventilatie".
Foto rechts is de
aansluiting van de Citroën ID21 positieve carterventilatie zo kort
mogelijk uitgevoerd. Dat is ook mogelijk bij de Traction Avant.
|

Voorbeeld Citroën ID21
positieve carterventilatie.
A= Luchtfilter, B= positieve carterventilatie aansluiting en C=
Kleppendeksel ID21. Onder het rubberen kapje (B) zit een filter voor
condensatie van de oliedampen.
|