Is een tikkende klep schadelijk?
Het is natuurlijk het beste dat de kleppen goed gesteld staan maar het
kan gebeuren dat er extra speling is ontstaan waardoor je de kleppen
kunt horen tikken. Een tikkende klep of kleppen is altijd nog beter dan
een te krap afgestelde klep. Een te krap afgestelde klep kan namelijk verbranden
terwijl een tikkende klep alleen maar vermogensverlies geeft. Wanneer je
niet al te veel toeren maakt met je motor dan zal de slijtage beperkt
blijven. Wacht dan niet te lang voor het stellen van de kleppen. Vooral
bij een koude start treedt dan extra slijtage op omdat de smering in de
motor dan nog niet optimaal is. Om die redenen is een toevoeging aan de
olie in de vorm van bijvoorbeeld TSL het overwegen waard.
Lees ook het verhaal "Is
kleppenstellen altijd nodig".
|
Slijtage aanrakingsvlak van
de tuimelaar
|
Wees zuinig met je banden
Het rubber van
binnenbanden is altijd wel een beetje poreus zodat er na verloop van tijd druk verloren gaat. Luchtmoleculen zijn immers zo klein dat ze door
een rubberen laag heen kunnen gaan wat we ook wel defusie noemen. Het ene
is het gevolg voor het andere. Dat betekent dan de
buitenband met zijn zijwangen meer gaat doorzakken en dus meer
mechanisch belast wordt. Gevolg, meer bandenslijtage, hoger
brandstofverbruik, zwaarder sturen en grotere belasting voor je
fuse's. Controleer bij het op spanning brengen van de banden op
droogtescheurtjes en onregelmatige slijtage. Deze laatste vorm van
slijtage kunnen we bepalen door met de hand over het bandenprofiel te
wrijven. Wanneer we opstaande kantjes in het profiel constateren
noemen we dat "blokken". Het kan twee dingen betekenen en
dat is een verkeerde wielstand of verkeerd rijgedrag.
Lees het verhaal over "Banden"
en over "Gewoon
lucht of stikstof in je banden".
|

Controleer op
onregelmatige slijtage van het profiel
|
Aandachtspunten
en nog veel meer...
|
Uitlaat vervangen
De uitlaat vervangen,
geheel of gedeeltelijk, hoeft op zich weinig problemen te geven maar er
zijn wel aandachtspunten. Een belangrijk punt is dat de uitlaat zoveel mogelijk
parallel met de carrosserie meeloopt en spanningsvrij gemonteerd wordt.
De bevestigingsbeugels voor de uitlaatpot behoeven soms wat aanpassingen
omdat anders de uitlaatpot scheef komt te hangen en dat geldt ook voor
het laatste stukje van de uitlaat. Zet in de eerste instantie niet alles
meteen vast zodat je nog kunt controleren of alles goed gemonteerd is. Om
scheuren in het uitlaatspruitstuk te voorkomen is deze laatste handeling
heel belangrijk. Na controle kan alles vastgezet worden. Nu komt de
laatste handeling en dat is de ondersteuning van de uitlaat naar de
versnellingbak toe. Hiervoor wordt een strip gebruikt die van de
versnellingbak komt en naar het hoekstukje van de uitlaat gaat. Deze
strip zorgt er voor dat de uitlaat niet kan gaan slingeren en ontlast
zodoende het uitlaatspruitstuk. Bij veel Tractionisten is deze strip
weggelaten omdat de uitlaat verkeerd is gemonteerd en er juist spanning
optreedt bij de montage hiervan.
Lees het verhaal over "Uitlaat
uitlijnen"
en "Uitlaatmontage".
|

De
voorste uitlaatbevestiging die te dicht bij de carrosserie zit zal, bij
bepaalde bewegingen van de motor, tegen de carrosserie aan komen
(klapperen).
|