Nieuwsbrief nummer 100     2021 
 
11de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL


Is een tikkende klep schadelijk?

Het is natuurlijk het beste dat de kleppen goed gesteld staan maar het kan gebeuren dat er extra speling is ontstaan waardoor je de kleppen kunt horen tikken. Een tikkende klep of kleppen is altijd nog beter dan een te krap afgestelde klep. Een te krap afgestelde klep kan namelijk verbranden terwijl een tikkende klep alleen maar vermogensverlies geeft. Wanneer je niet al te veel toeren maakt met je motor dan zal de slijtage beperkt blijven. Wacht dan niet te lang voor het stellen van de kleppen. Vooral bij een koude start treedt dan extra slijtage op omdat de smering in de motor dan nog niet optimaal is. Om die redenen is een toevoeging aan de olie in de vorm van bijvoorbeeld TSL het overwegen waard.

Lees ook het verhaal "
Is kleppenstellen altijd nodig".

Slijtage aanrakingsvlak van de tuimelaar

Wees zuinig met je banden
Het rubber van binnenbanden is altijd wel een beetje poreus zodat er na verloop van tijd druk verloren gaat. Luchtmoleculen zijn immers zo klein dat ze door een rubberen laag heen kunnen gaan wat we ook wel defusie noemen. Het ene is het gevolg voor het andere. Dat betekent dan de buitenband met zijn zijwangen meer gaat doorzakken en dus meer mechanisch belast wordt. Gevolg, meer bandenslijtage, hoger brandstofverbruik, zwaarder sturen en grotere belasting voor je fuse's. Controleer bij het op spanning brengen van de banden op droogtescheurtjes en onregelmatige slijtage. Deze laatste vorm van slijtage kunnen we bepalen door met de hand over het bandenprofiel te wrijven. Wanneer we opstaande kantjes in het profiel constateren noemen we dat "blokken". Het kan twee dingen betekenen en dat is een verkeerde wielstand of  verkeerd rijgedrag.

Lees het verhaal over "Banden" en over "
Gewoon lucht of stikstof in je banden".

Controleer op onregelmatige slijtage van het profiel

Aandachtspunten en nog veel meer...

Uitlaat vervangen
De uitlaat vervangen, geheel of gedeeltelijk, hoeft op zich weinig problemen te geven maar er zijn wel aandachtspunten. Een belangrijk punt is dat de uitlaat zoveel mogelijk parallel met de carrosserie meeloopt en spanningsvrij gemonteerd wordt. De bevestigingsbeugels voor de uitlaatpot behoeven soms wat aanpassingen omdat anders de uitlaatpot scheef komt te hangen en dat geldt ook voor het laatste stukje van de uitlaat. Zet in de eerste instantie niet alles meteen vast zodat je nog kunt controleren of alles goed gemonteerd is. Om scheuren in het uitlaatspruitstuk te voorkomen is deze laatste handeling heel belangrijk. Na controle kan alles vastgezet worden. Nu komt de laatste handeling en dat is de ondersteuning van de uitlaat naar de versnellingbak toe. Hiervoor wordt een strip gebruikt die van de versnellingbak komt en naar het hoekstukje van de uitlaat gaat. Deze strip zorgt er voor dat de uitlaat niet kan gaan slingeren en ontlast zodoende het uitlaatspruitstuk. Bij veel Tractionisten is deze strip weggelaten omdat de uitlaat verkeerd is gemonteerd en er juist spanning optreedt bij de montage hiervan.
Lees het verhaal over "
Uitlaat uitlijnen" en "Uitlaatmontage".

De voorste uitlaatbevestiging die te dicht bij de carrosserie zit zal, bij bepaalde bewegingen van de motor, tegen de carrosserie aan komen (klapperen). 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen