 |
Nieuwsbrief
nummer 89 2019
9de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
Kleppenstellen zonder
formulieren
Het is wat omslachtig maar het is mogelijk om de kleppen te stellen
zonder gebruikmaking van de regel van 9 formulier (formulier
kleppen stellen). Wat wel belangrijk is dat je bij de afstelling
weet wat de inlaat- en wat de uitlaatklep is. Welke klep
gemeten wordt is dan niet meer zo belangrijk. Noteer wel welke klep
afgesteld is.
Het is zelfs mogelijk om met draaiende motor de kleppen te stellen.
Meestal betreft het hier grote oude motoren die niet aangeslingerd
kunnen worden. Je moet wel een beetje handig zijn omdat je met het
voelermaatje de stroefheid moet meten tussen de klep en de tuimelaar
terwijl de motor draait. Wanneer de afstelling bereikt is, moet
gelijktijdig met een ringsleutel de moer
van de tuimelaar aangedraaid worden.
Nadeel van deze laatste methode van afstellen is dat je de gebruikte
voelermaatjes niet meer kunt gebruiken. Die zijn namelijk een
beetje geplet na deze handelswijze.
|
|
Nieuwsbrief
inschrijven - afmelden enz.
Door de terugkerende hoge kosten voor een "abonnement formulier"
nieuwsbrief inschrijven is het voor mij niet zinvol hiermee door te
gaan. Het is natuurlijk nog steeds een hobby-website die best wel wat
mag kosten maar soms is het een beetje te veel, dus daarom kun je je nog steeds
inschrijven of afmelden maar dan met een eenvoudig e-mailtje naar info@kulsdom.be
. Een korte vermelding is voldoende!
Continuïnteit
nieuwsbrief
Nog even ter vermelding, het is de lezers van de nieuwsbrief
opgevallen dat de frequentie van levering van de nieuwsbrief is
afgenomen. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met persoonlijke
omstandigheden. Hopelijk kan ik in de toekomst hier wat verbetering
in brengen. |
 |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Is
het zinvol om de kabelboom te vervangen?
Een
totale vervanging is niet alleen kostbaar maar ook aan werk een
vrij intensieve bezigheid. Er gaat sowieso veel draad in de
kabelboom zitten die dan ook nog van een speciale kwaliteit moet
zijn gezien de omstandigheden die zich voor kunnen doen. Zo moet
het draad niet alleen tegen hitte, maar ook tegen
oliedampen bestand zijn. Verder heb je behoorlijk wat aansluitmateriaal nodig wat meestal ook het passende gereedschap vereist.
Vaak loont de aanschaf van al die materialen en gereedschappen
alleen als
er meerdere kabelbomen gemaakt moeten worden. Draad bijvoorbeeld
wordt meestal verkocht per rol van 100 meter. Korte draden van 5 meter
levert veel afval en dat geldt natuurlijk ook voor het
aansluitmateriaal.
Zoals op de website beschreven kun je meestal volstaan met vervanging van de kabelboom in de motorruimte en eventueel bij de
achterspatborden. Het middengedeelte, dus van linksachter tot
achter het dashboard, is meestal nog in vrij
goede staat.
Hier wat gegevens over "Kabelboom
zelf maken" en het verhaal "Kabelboom".
|

Het
eindpunt van de kabelboom waar door spijkers de lengte van de
draden wordt aangegeven.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Tik in de motor
Het is een
probleem wat zich wel eens voordoet. De meeste Tractionisten hebben na
het horen van de tik in de motor de kleppen gesteld omdat ze
ervan uitgaan dat het aan de afstelling ligt. Vaak is dat wel zo maar
als er na het afstellen nog steeds een tik bij draaiende motor
overblijft is dat niet altijd geruststellend. Meestal komt het probleem
voor bij oude motoren door veelvuldig gebrek aan smering. Koude starts,
korte ritjes enzovoort kan er toe bijdragen dat er weinig spatsmering
overblijft of aanwezig is geweest. Het onderdeel dat hiervoor gevoelig is is de
pistonpen in de zuiger die van spatsmering afhankelijk is. Door te
weinig smering ontstaat hierdoor speling tussen de drijfstang en de
zuiger met het verschijnsel van tikken in de motor. Het sluipt er langzaam
in zodat het niet altijd opvalt. Zorg altijd dat de motor op
bedrijfstemperatuur komt en belast de motor niet als hij nog niet de
temperatuur van minimaal 40 graden Celcius heeft bereikt.Bij oude motoren zien we als lagering voor de zuigers bronzen bussen
terwijl bij hedendaagse motoren naaldlagers worden toegepast.
|
Slijtagepunt bronzen
lagering zuiger en pistonpen.
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier
|
 |
Web-Design en
Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - ©
2006-2019
|
|