 |
Nieuwsbrief
nummer 84 2018
8de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
Motor zit vast, wat nu?
Het gebeurt soms dat na een lange stilstand de motor vast is gaan
zitten. Dit kan door roest komen op de cilinderwanden maar het kan
ook zijn door opgedroogde olieresten. Wat de cilinders betreft
kunnen we dit probleem oplossen door wat dieselolie in de
bougiegaten te gieten om deze weer los te krijgen. Wel even wat
tijd gunnen om de dieselolie in te laten trekken zodat de
eventuele roest of opgedroogde olieresten kunnen oplossen.
Dit zelfde kunnen we toepassen met de kleppen omdat ook deze vaak
vast gaan zitten in de geleiding door opgedroogde olieresten. Hier
gaat het wat lastiger omdat we alleen de klepstelen moeten
behandelen. Ga vooral niet de motor tornen omdat dan de kans
bestaat dat de stoterstangen krom gedrukt worden. Je zal elke klep
afzonderlijk moeten behandelen en kunnen bedienen, eventueel met
behulp van een kleptang. Om wat meer ruimte te krijgen kunnen we
de tuimelaarbrug verwijderen.
Wanneer alles zo'n beetje is losgekomen kan de tuimelaarbrug weer
teruggeplaatst worden en de kleppen gesteld. In grote lijnen is de motor nu
startklaar.
Nu kan geprobeerd worden de
motor voorzichtig te tornen. Met een beetje geluk zal er na deze behandelingen
geen restschade te verwachten zijn.
Houd bij het starten de oliedrukmeter in de gaten of deze wel op
druk komt. Bij voldoende oliedruk is het aannemelijk dat de
hoofdlagers ook in orde zijn. Later bij het op temperatuur zijn
van de motor nogmaals controleren.
|

Bij deze motor valt
het nog mee maar meestal verzamelt zich hier een behoorlijk
smurrie, black sludge genoemd, die indikt en opdroogt. Zuigers en
klepstelen kunnen hierdoor muurvast komen te zitten. |
|
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Bougie reiniger
Bougie schoonmaken met een
koperborsteltje was vroeger en waarschijnlijk nu nog steeds een
gebruikelijk verschijnsel. Even iets te lang de choke gebruiken bij de
koudstart en je had meteen van die zwart geblakerde bougies. Deze
zorgden voor een nog groter probleem wat betekent, geen vonk meer. Roet
is namelijk een hele goede geleiding voor elektriciteit. De centrale
elektrode van de bougie heeft dan een verbinding met de massa van het
chassis waarbij we dus rustig kunnen stellen einde vonk. Een verkeerd
afgestelde carburateur kan voor dezelfde problemen zorgen als bij
verkeerd chokegebruik. Lees het verhaal over "Vlotternaald".
Nu kunnen we makkelijk het probleem oplossen door gewoon nieuwe bougies
te plaatsen. Maar als we dezelfde handelingen verrichten als hier boven
omschreven dan zullen wij, ook bij gebruik van nieuwe bougies, op korte
termijn op vonkverlies moeten rekenen.
Lees
hier verder...
|

Een klassieke bougie
reiniger/tester van Champion die je vroeger in diverse garages kon
aantreffen.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Bumper (update)
De bumper is niet
alleen belangrijk om schade te voorkomen aan spatborden enz.
maar is ook bepalend voor het uiterlijk van de Traction. Eigenlijk
moet je de bumpers meer zien als een versiering. Tegenwoordig zijn
deze hulpmiddelen grotendeels verdwenen.
Lees hier
verder...
Roestbestrijden
(update)
Een verhaal dat hierbij
aansluit is "Carrosserie impregneren". Het product wat
hierbij wordt gebruikt is van Epifanes en ook dit middel is
geschikt om roest te bestrijden, vooral op moeilijk bereikbare
plaatsen.
Lees
hier verder...
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier
|
 |
Web-Design en
Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - ©
2006-2018
|
|