Nieuwsbrief nummer 84     2018   
 
8de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL

Motor zit vast, wat nu?

Het gebeurt soms dat na een lange stilstand de motor vast is gaan zitten. Dit kan door roest komen op de cilinderwanden maar het kan ook zijn door opgedroogde olieresten. Wat de cilinders betreft kunnen we dit probleem oplossen door wat dieselolie in de bougiegaten te gieten om deze weer los te krijgen. Wel even wat tijd gunnen om de dieselolie in te laten trekken zodat de eventuele roest of opgedroogde olieresten kunnen oplossen.
Dit zelfde kunnen we toepassen met de kleppen omdat ook deze vaak vast gaan zitten in de geleiding door opgedroogde olieresten. Hier gaat het wat lastiger omdat we alleen de klepstelen moeten behandelen. Ga vooral niet de motor tornen omdat  dan de kans bestaat dat de stoterstangen krom gedrukt worden. Je zal elke klep afzonderlijk moeten behandelen en kunnen bedienen, eventueel met behulp van een kleptang. Om wat meer ruimte te krijgen kunnen we de tuimelaarbrug verwijderen.
Wanneer alles zo'n beetje is losgekomen kan de tuimelaarbrug weer teruggeplaatst worden en de kleppen gesteld. In grote lijnen is de motor nu startklaar.
Nu kan geprobeerd worden de motor voorzichtig te tornen. Met een beetje geluk zal er na deze behandelingen geen restschade te verwachten zijn.
Houd bij het starten de oliedrukmeter in de gaten of deze wel op druk komt. Bij voldoende oliedruk is het aannemelijk dat de hoofdlagers ook in orde zijn. Later bij het op temperatuur zijn van de motor nogmaals controleren.

Bij deze motor valt het nog mee maar meestal verzamelt zich hier een behoorlijk smurrie, black sludge genoemd, die indikt en opdroogt. Zuigers en klepstelen kunnen hierdoor muurvast komen te zitten.

Aandachtspunten en nog veel meer...


Bougie reiniger

Bougie schoonmaken met een koperborsteltje was vroeger en waarschijnlijk nu nog steeds een gebruikelijk verschijnsel. Even iets te lang de choke gebruiken bij de koudstart en je had meteen van die zwart geblakerde bougies. Deze zorgden voor een nog groter probleem wat betekent, geen vonk meer. Roet is namelijk een hele goede geleiding voor elektriciteit. De centrale elektrode van de bougie heeft dan een verbinding met de massa van het chassis waarbij we dus rustig kunnen stellen einde vonk. Een verkeerd afgestelde carburateur kan voor dezelfde problemen zorgen als bij verkeerd chokegebruik. Lees het verhaal over "Vlotternaald".
Nu kunnen we makkelijk het probleem oplossen door gewoon nieuwe bougies te plaatsen. Maar als we dezelfde handelingen verrichten als hier boven omschreven dan zullen wij, ook bij gebruik van nieuwe bougies, op korte termijn op vonkverlies moeten rekenen.
Lees hier verder...

Een klassieke bougie reiniger/tester van Champion die je vroeger in diverse garages kon aantreffen.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Bumper (update)
De bumper is niet alleen belangrijk om schade  te voorkomen aan spatborden enz.  maar is ook bepalend voor het uiterlijk van de Traction. Eigenlijk moet je de bumpers meer zien als een versiering. Tegenwoordig zijn deze hulpmiddelen grotendeels verdwenen.
Lees hier verder...

Roestbestrijden (update)
Een verhaal dat hierbij aansluit is "Carrosserie impregneren". Het product wat hierbij wordt gebruikt is van Epifanes en ook dit middel is geschikt om roest te bestrijden, vooral op moeilijk bereikbare plaatsen.
Lees hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2018