Nieuwsbrief nummer 80     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar
Het is alweer de laatste nieuwsbrief van dit jaar en ook deze keer hebben veel lezers hun waardering uitgesproken. Hopelijk heb ik dan toch op deze manier een steentje bij kunnen dragen aan wat de Tractionist en oldtimer liefhebber graag wil weten of lezen. 
Bij deze wil ik dan ook iedereen een voorspoedig en gelukkig en vooral een probleemloos Traction 2018 jaar toewensen.

Aandachtspunten en nog veel meer...

Accu overzicht (nieuw)
Startaccu

Deze kan in korte tijd een hoge stroom leveren welke nodig is voor de startmotor. Autoaccu's zijn daarom meestal startaccu's. Aanbevolen wordt om een startaccu niet verder dan 20% te ontladen. In auto's met een verbrandingsmotor wordt daaraan voldaan omdat na het starten van de motor de accu daarna weer snel wordt opgeladen. 
Startaccu's hebben relatief veel en dunne loden platen. De capaciteit van een startaccu gaat sterk achteruit door sterk ontladen en weer laden, met sulfatering tot gevolg. Gelukkig is dat in de praktijk van korte duur zoals reeds is vermeld. Bij sulfatering ontstaat een harde, onoplosbare laag op de elektroden, die niet elektrisch geleidend is. 

Lees hier verder...


Oldtimer accu 6 Volt met vuldoppen. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Soorten olie (update en aangepast aan de website)
Minerale olie:  
Deze smeerolie wordt verkregen uit ruwe aardolie. Door verschillende behandelingen zoals destillatieprocessen, condensaties wordt onder andere motorolie verkregen. Daarna wordt de olie gezuiverd en van verschillende dopes voorzien om de eigenschappen te verbeteren. Minerale olie veroudert minder snel dan andere oliesoorten, maar de hechting aan metaal is minder dan de vettere oliën.

Plantaardige olie:
 
Deze olie wordt uit zaden van planten geperst. Plantaardige oliën hebben zeer goede smeereigenschappen, hechten goed aan materialen en worden vette oliën genoemd. 
Lees hier verder...

Dynamospanning meten
Meten is weten wordt er wel eens gezegd maar je moet dan wel weten met welk meetinstrument je gaat meten. Met een digitale multimeter kom je in de meeste gevallen een heel eind. Ook bestaat er een eenvoudig testertje met een lampje waarmee je de aanwezigheid van spanning kunt bepalen. In de meeste gevallen zijn deze middelen voldoende maar...! Er is een maar en dat betekent dat niet alles vastgesteld kan worden met deze meters of hulpmiddeltjes.
Lastig is bijvoorbeeld om lekstromen te meten omdat deze zo klein kunnen zijn. Daar zijn de meeste meters niet tegen opgewassen. Wisselende spanningen meten is net zo moeilijk en dan komen we meteen aan bij een cruciaal punt..

Lees hier verder...

Unigor universeelmeter

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017