 |
Nieuwsbrief
nummer 79 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Traction (Hy) niet
vooruit te branden!
Het komt nog wel eens voor dat de motor van de Traction zijn kracht
verliest. Niet op toeren te krijgen is en te weinig vermogen levert
om
snelheid te maken. Probeer maar eens op deze manier thuis te komen.
Zelf heb ik dat al eens meegemaakt in een Citroën HY s'avonds
laat. Dan krijg je ook nog te maken met het verkeer wat achter je
drukt en dan wil je wel gas geven maar de motor vertikt
het dan om op toeren te komen. Op een rustige straat is dat niet zo
erg dat het niet zo snel gaat maar leuk is anders. Op een
parkeerplaats gestopt om het een en ander te controleren maar in
het donker valt er weinig te zien. Het starten ging goed en de
motor liep redelijk stationair en dan bij het wegrijden lijkt het
of het ineens beter gaat maar dat was schijn. Met een snelheid van
40 km per uur en de nodige plofjes in de uitlaat naar huis gereden.
De volgende dag de ontsteking nagekeken en wat we reeds vermoeden
bleek waar te zijn.
|
|
Het contactpuntje bleek te krap de staan en
kon bovendien ook nog verschuiven (slechte borging). Zo kon
het gebeuren dat het laspuntje, veroorzaakt door de zelfinductie
van de bobine, op het contactpuntje verschillende momenten eerder
contact kon maken wat het ploffen in de uitlaat veroorzaakte en het
niet op toeren willen laten komen van de motor.
Wat we uit dit verhaal leren is dat de contactpuntopening zeer
belangrijk is net zoals de smering van het isolerende fiber of
pertinax nokje van het contactpuntje die tegen de rotoras komt.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Rijden met de
Traction in de wintermaanden
De trend van de laatste jaren is dat we praktisch geen strenge
winter meer hoeven te verwachten. Het belang om een winterolie te
gebruiken, tijdens deze periode, is eigenlijk niet meer zo
interessant. De olie SAE30 en de 20W50 kan dus, ook als je 20W50
gebruikt, gewoon blijven zitten. Nu denken de meeste onder ons dat
een 20W50 een olie is die het hele jaar door gebruikt kan worden
maar dat is niet helemaal waar. Gelukkig hebben we geen strenge
winters meer gehad maar bij min 12 graden Celsius begint de olie
aardig dik te worden en bij min 18 graden Celsius is hij niet meer
pompbaar en is het een dikke geleiachtige substantie geworden.
Starten van de motor is dan onmogelijk!
Lees hier verder...
|
|
Beschadigd schroefdraad repareren
Door het onvakkundig
vastdraaien van, of door het veelvuldig gebruiken van bouten kan
het schroefdraad in het motorblok beschadigd raken. Vastgeroeste
bouten kunnen ook voor schroefdraadbeschadiging zorgen als we deze
zonder hulpmiddelen willen losdraaien. In zo'n geval bestaat er een
mogelijkheid om het beschadigde schroefdraad te herstellen met
behoud van de treksterkte. Hiervoor worden helicoils toegepast die
het beschadigde schroefdraad vervangen. Door een overmaatse tap te
gebruiken kan nieuw schroefdraad gesneden worden waarin de helicoil
past. Het binnendraad van de helicoil vervangt dus het beschadigde
draad. Op dezelfde manier kunnen draadbussen worden toegepast met
het grote verschil dat deze een buitenrand bezitten die verder
indraaien van de draadbus voorkomt.
Lees
hier verder...
|

Helicoil ter vervanging van
beschadigt schroefdraad.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|