 |
Nieuwsbrief
nummer 78 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Slechte koeling heeft ook
gevolgen voor de motorsmering
Het is bekend dat
we de koeling van de Traction Avant in de meeste gevallen als zorgenkind
kunnen bestempelen. Door de optredende hogere koelwatertemperaturen zal
ook de temperatuur van de smeerolie volgen. Dat er nu hogere eisen aan
de motorolie wordt gesteld zal duidelijk zijn.
Een automotor is dan ook zodanig ontwikkeld dat we gebruik kunnen maken
van door de oliefabrikant ontwikkelde olie. Deze olie zal onder de
meeste omstandigheden zijn smerende werking behouden waarbij de nodige
toleranties zijn ingebouwd. Maar ook hier kan een einde aan komen!
Door de slechtere koeling van de motor (interne vervuiling) zal langzaam
de grens van het toelaatbare bereikt worden. Hierbij komen we niet
alleen aan het einde van de koeling (koken van de koelvloeistof) maar
ook de smering van de motor komt in de gevarenzone.
Lees
hier verder...
|
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Pakkingen en
afdichtingen
Voor afdichtingen zijn verschillende pakkingen voorhanden. In veel
gevallen is de voorgeschreven pakking voldoende voor een goede
afdichting. Er zijn pakkingen van speciaal papier of karton van een
bepaalde dikte voor bijvoorbeeld de waterpomp. Ook zijn er
pakkingen die grotendeels van metaal zijn gemaakt zoals we deze
terugvinden in bijvoorbeeld de koppakking. Er zijn pakkingen van
rubber en soms ook van kurk zoals we die kunnen aantreffen bij het
kleppendeksel. Er zijn verschillende soorten vloeibare pakkingen
met elk een eigen toepassing zoals bijvoorbeeld het vastzetten van
bouten en moeren. Deze zijn meestal geschikt om te borgen. Loctite
is hier een voorbeeld van. Loctite is bekend voor hoogwaardige
afdichtingsmiddelen.
Lees hier verder...
|
|
Borgen, kitten en lijmen
Onder borgen kunnen
we twee dingen verstaan. In de eerste plaats een onderdeel
vastzetten b.v. een bout zodat deze niet meer losgedraaid kan
worden.
Bij de Traction zien we dat terug bij de gaffels in de
versnellingsbak. Hier wordt draad gebruikt als borgmiddel.
Hetzelfde kunnen we ook doen met een speciale borgvloeistof. Deze
vloeistof wordt op het draadeinde van de bout gesmeerd en zal na
droging of verwarming niet meer losgedraaid kunnen worden. Een
bekend merk op dit gebied is LOCTITE. Je hebt verschillende soorten
borgmiddelen van LOCTITE.
Lees
hier verder...
|
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|