Nieuwsbrief nummer 78     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Slechte koeling heeft ook gevolgen voor de motorsmering
Het is bekend dat we de koeling van de Traction Avant in de meeste gevallen als zorgenkind kunnen bestempelen. Door de optredende hogere koelwatertemperaturen zal ook de temperatuur van de smeerolie volgen. Dat er nu hogere eisen aan de motorolie wordt gesteld zal duidelijk zijn.
Een automotor is dan ook zodanig ontwikkeld dat we gebruik kunnen maken van door de oliefabrikant ontwikkelde olie. Deze olie zal onder de meeste omstandigheden zijn smerende werking behouden waarbij de nodige toleranties zijn ingebouwd. Maar ook hier kan een einde aan komen!
Door de slechtere koeling van de motor (interne vervuiling) zal langzaam de grens van het toelaatbare bereikt worden. Hierbij komen we niet alleen aan het einde van de koeling (koken van de koelvloeistof) maar ook de smering van de motor komt in de gevarenzone.
Lees hier verder...

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Pakkingen en afdichtingen
Voor afdichtingen zijn verschillende pakkingen voorhanden. In veel gevallen is de voorgeschreven pakking voldoende voor een goede afdichting. Er zijn pakkingen van speciaal papier of karton van een bepaalde dikte voor bijvoorbeeld de waterpomp. Ook zijn er pakkingen die grotendeels van metaal zijn gemaakt zoals we deze terugvinden in bijvoorbeeld de koppakking. Er zijn pakkingen van rubber en soms ook van kurk zoals we die kunnen aantreffen bij het kleppendeksel. Er zijn verschillende soorten vloeibare pakkingen met elk een eigen toepassing zoals bijvoorbeeld het vastzetten van bouten en moeren. Deze zijn meestal geschikt om te borgen. Loctite is hier een voorbeeld van. Loctite is bekend voor hoogwaardige afdichtingsmiddelen.
Lees hier verder...

Borgen, kitten en lijmen
Onder borgen kunnen we twee dingen verstaan. In de eerste plaats een onderdeel vastzetten b.v. een bout zodat deze niet meer losgedraaid kan worden. 
Bij de Traction zien we dat terug bij de gaffels in de versnellingsbak. Hier wordt draad gebruikt als borgmiddel. Hetzelfde kunnen we ook doen met een speciale borgvloeistof. Deze vloeistof wordt op het draadeinde van de bout gesmeerd en zal na droging of verwarming niet meer losgedraaid kunnen worden. Een bekend merk op dit gebied is LOCTITE. Je hebt verschillende soorten borgmiddelen van LOCTITE.
Lees hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017